Forum

Brugmansia får gule blade

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Callesen, 8. oktober 2008 kl. 12.31

Jeg har 2 Brugmansia og begge får de gulmarmorerede blade.Tror ikke det er spindemider da der ikke er nogen røde dyr at se,men kan det være mellus. synes jeg kan se nogen bitte små kryb på undersiden af bladene?

Det lykkes heller aldrig at høste frø fra dem,da knopperne forinden falder af helt inde ved stammen.altså sådan at stilken stadig sidder på knoppen.hvad kan jeg bruge af bekæmpelsesmiddel?

Håber nogen har et godt råd.

mvh.Bente

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 8. oktober 2008 kl. 14.02

Hej Bente...

mine brugmansia blade er også gule.men det er vejret der er skyld i det pga nogle kolde nætter mine planter er plantet ud og skal nu op og i 20L spande...frø har de givet godt med...men står dine ude så tror jeg ikke at det kan være spindemider.men måske for der findes flere arter af de bæster...

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2008 kl. 13.53

Kan det ikke også være almindelig gødningsmangel?. jeg mener at de plejer at være stor-forbruger af gødning og så kombineret med vejret giver disse gule blade. Det er nu at man skal holde inde med gødningen

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 12. oktober 2008 kl. 22.03

Hej søren...

jo de er storforbruger af gødning...hos mig er det salmiak...ja de drikker som de var betalt for det...men du har ret i at de ikke skal ha mere gødning...mine har haft pæne mørkegrønne blade hele sommeren og blomstret rigt...

mvh erik esb ø

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Callesen, 12. oktober 2008 kl. 23.09

Hej Erik
Tak for svar.Har nu gransket undersiden af bladene på begge planter.som forøvrigt begge står udendørs i store potter. Måtte have en lup til hjælp.der var på den største af planterne enkelte bitte små hvide bevingede kravl.men ikke ret mange. Den mindre af platerne var der ikke noget at se på.

Jeg hælder til den anskuelse at ihvertfald på den mindre er det udelukkende gødningsmangel der er skyld i de gule blade som Søren Duun er inde på og måske er det også det der ligger til grund hos den store.idet der højst var en enkelt eller to af de små kravl på dens blade som jeg undersøgte.Bor desuden ved vandet hvor der ofte blæser så måske der har været for koldt.har jo nappet de gule blade af efterhånden, men ikke desto mindre har de begge blomstret med et væld af duftende blomster,de har haft flere blomster end blade.det er første gang jeg har haft disse planter, så har jo nok lavet nogle begynder fejl.Næste år tror jeg de bliver plantet direkte i haven.

Nyt svar til emnet »Brugmansia får gule blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Brugmansia får gule blade

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider