Forum

Klister på blade

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Smith, 17. oktober 2008 kl. 13.10

Hej

Min kæreste og jeg har fået det problem at flere af vores planter i en sydvendt vindueskarm er begyndt at blive klistrede og næste dryppe noget klistret noget over det hele. Karm, vindue, naboplanter.

Vi kan ikke se nogle dyr / insekter, og planter ser heller ikke syge / visne ud, de er bare meget klistrede. Kan desværre ikke lige navnene på de pågældende planter. Men det er både på blomster og et mini-frugttræ.

Håber I kan hjælpe os hen mod en løsning. Vi har prøvet at vaske det af, men det kommer bare igen, og vi vil helst ikke smide planterne ud!

Er der nogen der ved hvad det kan være og hvad løsningen mod det er?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. oktober 2008 kl. 17.32

Umiddelbart vil jeg mene du skal kigge på planterne igen, på undersiden af bladene også, for at se om det ikke er mider eller lus. De kan være meget svære at få øje på.

Ellers har jeg ingen bud på hvad det kan være.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. oktober 2008 kl. 17.06

Prøv lige at se om ikke dine planter har skjoldlus!

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. oktober 2008 kl. 15.44

Hej Morten

Hvis der er tale om den plante,som hedder voksblomst så har jeg selv været udsat for at den mildestalt kan dryppe med sukkervand, når den står med blomster.

Hvilket plante/blomst er der tale om?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Max, 17. december 2008 kl. 8.21

Det er efter mit bedste gæt skjoldlus, som Lilium også skriver.

Skjoldlus kommer som oftest "af sig selv" i lukkede rum/drivhuse og ses som små brune skjolde under blade og på stængler.

De er nemme at fjerne med en negl og man behøver ikke at være bange for at de kravler tilbage, fordi det er deres ben, som bliver omdannet til skjoldet.

Der er flere gode måder at slippe af med dem på. Den ene er at sætte planten udenfor fra det tidligeste tidspunkt den kan tåle og indtil det er tid til at tage den ind igen. Den er ikke 100% effektiv, men ganske god hvis man vil komme nemt om ved det og lade "naturen" løse problemet.

En anden er at bruge Provado gødnings- og insektpinde. Insektgiften i pindene optages i plantesaften, som lusene så suger i sig... og det dør de af.

Sidste metode jeg kender er insektsæbe. Her skal du dog passe på, hvis planten står i fuld sol. Det kan (kan – ikke vil) give småskader på blomster eller selve planten

Nyt svar til emnet »Klister på blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Klister på blade

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider