Forum

Tagetes og dræbersnegle…?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. H., 4. maj 2009 kl. 16.58

Har læst på en hjemmeside vinsjov-i-haven.dk at, tagetes lokker dræbersnegle til – det håber jeg ikke, for dem dyrker jeg i stor stil... Altså tagetes :0)

?

Jeanet

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vagn Nielsen, 6. maj 2009 kl. 16.10

Kære Jeanet!

Prøv at gå ind på dette link: www.dansksnegleforening.dk
der vil du under "Nyheder" evt. kunne finde svar på dit spørgsmål, ved at gå ind og læse om diverse undersøgelser og vaner mht. dræbersnegle. Du vil også på Snegleforeningens site kunne finde svar på mange andre spørgsmål mht. bekæmpelse af dræbersneglen.

Danmarks Miljøundersøgelser har netop igang sat en undersøgelse om dræbersneglens æglægning, derom kan du også læse på Dansk Snegleforening.

Jeg mener, at det er en skrøne, at dræbersneglen især skulle gå efter tagetes. Jeg har prøvet med både tagetes og dahlia og sneglene er bedøvende ligeglade – men de æder da deraf, men ikke mere end af andet plantevækst.

Held og lykke med dine tagetes!

Vagn

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanet, 7. maj 2009 kl. 6.02

Tak for svaret og link, glæder mig til at læse mere.

Jeanet

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 7. maj 2009 kl. 20.00

Jeg er vild med at tagetes holder lus o.l. fra have og drivhus, og skulle der også komme dræbersnegle indenfor rækkevidde er de velkommen – så længe det varer. håp

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 8. maj 2009 kl. 7.31

Da vejret alligevel er vådt og gråt på disse kanter og de allerede har nydt deres for- og hovedret i min have (kan ikke mindes at have inviteret dem), vil jeg dog alligevel invitere dem på en pænt bekostelig gourmetFarramol-dessert. Velbekomme.

Jeanet

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 8. maj 2009 kl. 8.12

Hej Jeanet

Istedet for den dyre Farromol-dessert kan du give dem øl i stedet – ølfælder er meget effektive ;o)
Jeg har haft mine igang i lang tid og trods den tørre april er der alligevel kommet rigtig mange snegle i.

Det behøver ikke at være "mærke" øl – i min have tiltrækkes de fint af de billigste øl jeg lige kan finde på markedet

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 8. maj 2009 kl. 10.24

Jeg prøvede sidste år, med ølfælder – du har ret, det fungerer på friland... men af en eller anden uforklarlig årsag fungerede det ikke mit drivhus. Ikke en eneste gik i – og jeg kunne bare se hvordan bladene på især peber, mere og mere svandt ind til ingenting. Til sidst fandt jeg dog " 1 synder" og har fundet 2 mere, unger, her sidst i april d.å.

Så der er vel en hel koloni derinde nu (av)- så nu prøver jeg Ferramol. Skulle måske gøre begge dele og give dem lidt "dessertvin" også.

Jeanet

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 8. maj 2009 kl. 10.51

Kom lige i tanke om en Nærmest SkrækHistorie fra det virkelige liv om diverse snegle uden hus på...!

Vi var til et fødselsdagsparty og sad sammen med andre haveelskere. De havde købt en skøn ejendom på landet, med en smuk have der virkelig var kredset for. Snakken gik lystigt om dyrkningsmetoder, høst, opbevaring og tilberedelse af hjemmedyrket. Hvor var det hyggeligt... men så kom det...!

De skulle sætte huset istand, malede i stuerne en sen aften, det var mørkt og fruen i huset trængte til lidt luft og gik udenfor på bare tæer...

... hun kunne ligesom mærke noget klistret og slimet under fødderne, fandt lys frem... og skreg...

... hele den store have... og jeg mener hele haven... var dækket af snegle... aldrig havde de i hele deres liv set så mange på en og samme gang... invasion!

... fortrød de købet af hus og have...? JA...

... Men, never ever give up... alle dem der havde sagt ja til at hjælpe med istandsættelse – fik en opringning... " I skal ikke hjælpe med huset... men med haven"

... De fjernede siger og skrive hele den flotte og veletablerede have, for ikke at tale om æg i millionklassen...og kom det til livs!

Deres nabo kunne NU, bedre forstå hvad det var der åd deres kartofler!

...og så piver jeg over et "par stykker" ;0)

Jeanet

Nyt svar til emnet »Tagetes og dræbersnegle…?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Tagetes og dræbersnegle…?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider