Skrevet af: Nicoline Siff, 15. maj 2009 kl. 11.26
Min ellers fyldige, mørkegrønne kristtjørn ligner en noget amputeret plante, med sparsomme gule og plettede blade. SOm den i øvrigt smider hundreder af hver dag her i maj! Enkelte steder ser det ud som om der er larvespor ell.lign. på de gule blade. Hvad kan der være galt og havd gør jeg?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 15. maj 2009 kl. 22.08
Den er angrebet af miner-møl. Larven lever i bladet til det falder til jorden. Så kravler det ned i jorden og forpupper sig. Næste forår dukker det op som møl og angriber kristtorn igen.
Riv alle de nedfaldne blade sammen straks og bortskaf dem,så kan du bryde cyklus. Du kan lægge noget under træet for at samle bladene efterhånden som de falder af.
Anne Marie
Skrevet af: Karl Jørgen Nielsen, 9. maj 2012 kl. 11.26
Jeg har det samme problem nu for 2. år i træk, men selv om jeg har to kristjørn (i krukker) med 1,5 meters afstand, er det kun den ene der er angrebet, den står lige nu næsten helt uden blade.
Skrevet af: Ebbe Thygesen, 6. juli 2015 kl. 12.00
se 2 fotos vedlagte : min christtjørn er syg med bladlus under alle blade & et sort "jord lignende pulver der dækker grene & mange blades overside. Hvad er dog dette ?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er min kristjørn syg?