Skrevet af: Torben Mølholm Karlsgårde, 6. juni 2009 kl. 8.20
Hej
Er der nogen der har et råd ang.vissensyge på klematis.
Jeg ved godt at de syge stængler skal slippes væk,men er der noget man kan gøre for at undgå sygdommen, er der nogen sorter der angribes letter end andre.
MVH. Torben Mølholm
Skrevet af: Conny Enevoldsen, 8. juni 2009 kl. 8.22
Hej
Visnesyge er en sygdom der kan angribe clematis, ofte i juni måned. Sygdommen skyldes en luftbåren virus, der også rammer andre planter, dog er skaderne her små og ofte kun kosmetiske.
Når clematis angribes af visnesyge, klippes de døde grene og stængler ganske rigtigt væk og planten passes som vanligt med vand og gødning. Som oftest vil plante vokse normalt efter denne behandling. Da sygdommen skyldes en luftbåren virus, kan man ikke forhindre sygdommen eller forebygge. Dog skal de siges at stressede planter lettere angribes, dvs. for meget eller for lidt vand, træk eller måske flere faktorer på samme tid.
Der findes clematis typer der ikke angribes af visnesyge. Det gælder alle arterne, dvs. alpina, macropentala, montana, tangutica, texensis viticella m.fl. Dermed har jeg vist også antydet, at denne sygdom primært angriber clematis i gruppen af storblomstrede typer. Sorter der er modtagelige er eks. ''Madame le Coultre'', ''Nelly Moser'', ''Jackmanii'', ''The President'' samt ''Ville de Lyon''. Det findes gode erstatninger for de nævnte sorter man kan plante i stedet, men ønskes en af de nævnte sorter, er det dog alligevel værd at forsøge, riskoen for sygdomsangreb til trods. plantningen kunne evt. gøres i efteråret, hvor angreb nærmest ikke ses.
Husk på, at clematis fra natures hånd ligner skovplanter. De ynder veldrænet jord, let skygge og humusrig jord. Specielt vand i for store mængder kan være fatal for denne plante.
God fornøjelse med dien planter.
Mange hilsner
Conny Enevoldsen
Skrevet af: Lilium, 9. juni 2009 kl. 19.44
Jeg er skeptiker og vil gerne vide om du er helt sikker på at det drejer sig om luftbårne virus.
I så fald er det helt nyt for mig at virussygdomme kan smitte planter på den måde.
Har du nogen referencer?
Skrevet af: Mogens; E., 9. juni 2009 kl. 21.50
Visnesyge på Clematis skyldes en svamp ved navn : Ascochyta clematidina...
Skrevet af: Jette Kiowsky, 19. juli 2009 kl. 15.56
Jeg har med held behandlet visnesyge med 1 dl. atamon blandet i 1 liter vand x 2 indenfor 1 uge og det hjalp.
Jeg mener at vide at det er en svamp der angriber rødderne.
Skrevet af: Conny Enevoldsen, 14. august 2009 kl. 10.55
Visnesyge hedder ganske rigtigt Ascochyta clematidina og er en svamp og ikke en virus, som jeg fejlagtigt skrev, beklager min skrivefejl.
Men denne svamp er som beskrevet luftbåren og rammer planter, der er stresssede af eks. mangler eller overskud af vand, gødning m.v.
Planten nedklippes som beskrevet og passes som vanligt. Efter kort tid vil planten oftest sætte nye skud og vokse normalt. Det er vigtigt at noterer sig om planten står optimalt på voksestedet, er der meget vind, tung eller let jord m.v., med andre ord se på om planten er plantet et fornuftigt sted.
Skrevet af: Torben Mølholm Karlsgårde, 15. august 2009 kl. 10.47
Hej
Jeg har RØD TRÅD i min græsplæne. Det kommer sidst june først i juli. Midt i juni begynder jeg med kalksalpeter, jeg syntes det hjælper lidt. Rød tråd er en svampesygdom.
Jeg har hørt højre ph. (til sætter mere kalk) skulle hjælpe.
Jeg håber nogen kan hjælpe mig at bekæmpe den da jeg mange store rødbrune tråde i min store græsplæne.
M.V. H. Torben
Skrevet af: Torben Mølholm Karlsgårde, 16. august 2009 kl. 9.51
Hov
sa det var forkert sted den blev skrevet.
M.V.H. Torben
Skrevet af: Inge Rishøj Larsen, 21. august 2009 kl. 16.58
Hej.
Jeg tro at mine clematis har visnesyge, men ikke kun det? Nu har det regnet meget og måske er for meget vand årsagen?
Der er huller i blade og blomster og jeg kan ikke se nogle dyr. Samtidig er nogle af stænglerne visnede.
Hvor langt fra jorden må jeg klippe ned?
Er det en god ide at gøde, når planten har denne svamp, eller skader det mere end det gavner?
Mange spørgsmål fra en haveamatør :)
Håber at der er en der kan og vil svare på mine spørgsmål.
Mvh Inge
Skrevet af: Lone Brems, 21. august 2009 kl. 17.39
Hej Inge Rishøj Larsen
Det kan godt være, at planten har fået visnesyge men det er også muligt, at den bare har ydet hvad den kunne i år...
Vent lidt (gerne en måned eller to) med at gøre noget det haster ikke med at klippe ned medmindre din clematis står et sted, hvor de visne blade "stikker i øjnene".
Du kan klippe langt ned men det er muligvis en god idé at lade 20 cm stængel stå tilbage og først skære den af til foråret. Mest for at beskytte de nye skud (som jo dukker op helt nede ved jordoverfladen) måske kan de visne stængler holde lidt på et luftigt bladdække hen over vinteren.
Mht til gødning skal du ikke gøde nu det er for sent på sæsonen til at det gavner noget som helst for clematis'en. Det er faktisk kun græskar, porrer, selleri og kål der har gavn af en smule næringstilførsel på denne årstid.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. maj 2016 kl. 23.12
Min klematis Madame Julie Correvon ( eller noget i den retning :-)), har været så flot og er vokset helt op til tagrenden. I dag var der nogle visne blade og en hvid belægning på mange blade. jeg ved at nogle klematis kan reddes ved at man klipper dem ned. Det kan jeg bare ikke, for der er, som de andre år, en solsort, som ligger på rede i klematissen, som vokser op af et stativ, hvor jeg yderligere har sat afklippede grene fra min troldhassel. Så jeg må vente. Vil det have nogen effekt at sprøjte med skummetmælk?
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Vissensyge på klematis