Forum

Skadedyr i eukalyptus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nanna Holm, 26. juli 2009 kl. 22.03

I marts måned købte jeg en stor eukalyptus-plante til min stue. Siden jeg fik den har der løbende været problemer med at dele af planten går ud. Planten vokser fint i bunden og kommer hele tiden med nye skud – så jeg har ikke tænkt nærmere over det, men bare klippet de visne grene af.

I dag opdagede jeg et mærkeligt dyr i planten. Der er masser af dem og de største er 4 x 3 mm. Det ligner ikke bladlus, skjoldlus eller andre skadedyr, jeg kender til.

Er der nogen der kender dem og ved hvordan jeg kommer af med dem?

Et billede kan ses her:
www.inlinestudio.dk/xtra/IMG_1863.JPG

På forhånd tak.

Nanna

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. juli 2009 kl. 9.51

Hej Nanna Holm

Det er en interessant "fætter" du har i din eucalyptus. Hvis du præsenterer den på www.fugleognatur.dk eller i brevkassen på
www.skovognatur.dk er jeg sikker på, du får et fagligt funderet, præcist svar på, hvad navnet er.

Hvordan du slipper af med disse "fætre" – tja, den minder jo en del om uldlus, så måske er det værd at prøve med en gammelkendt kur, som Sten Porse skriver om i "Spørg eksperterne" – søgeord: uldlus.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nanna Holm, 2. august 2009 kl. 19.13

Hej Lone

Jeg fik aldrig sagt tak for de gode råd. Jeg endte dog med af få svar fra Magnus Gammelgaard fra www.plante-doktor.dk. Han kunne oplyse om at det var Cottony cushion scale, en form for skjoldlus, der havde indtaget min eukalyptus.

Det skulle være sjældent at disse ses i Danmark, men med de mange udenlandske planter bliver det oftere og oftere.

Venlig hilsen

Nanna

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Straby Tranberg, 6. august 2009 kl. 13.08

Kære Nanna

Jeg har disse dyr i mit appelsintræ – må jeg have lov at spørge hvilket svar du fin ang. bekæmpelse af dem?

Mvh
Charlotte

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nanna Holm, 6. august 2009 kl. 16.25

Hej Charlotte

Jeg fik at vide at jeg skulle fjerne dem med en pincet eller pensle dem med en sæbeopløsning kan en sæbeopløsning tilsat sprit. Hvis dette ikke tog dem alle skulle jeg bruge Provado Insektpinde.

Jeg har nu fjernet dem jeg kunne se og der var virkelig mange små. Nu må vi se om det er nok eller om der skal mere til.

Hvis du googler navnet kommer der mange gode engelske hjemmesider om netop denne art.

Held og lykke

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Straby Tranberg, 10. august 2009 kl. 7.59

Kære Nanna

Tak for rådet – det er prøvet af og det ser ud til at hjælpe.

Vh
Charlotte

Nyt svar til emnet »Skadedyr i eukalyptus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Skadedyr i eukalyptus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider