Forum

Sprøjtemiddel mod spindemider?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren, 12. september 2009 kl. 15.18

Mit drivhus har nu, igennem flere år, været hårdt angebet af spindemider. Jeg har prøver med rovmider, og har hvert år vasket drivhuset grundigt.

Men nu er tålmodigheden slut! Det eneske miderne ikke har angebet i år er mine tomater og chilli. Alt andet (ink. mit flotte figentræ) er blevet angrebet. Findes der et effektivt sprøjtemiddel, som man kunne bruge i forbindelse med rengøringen når sæsonen er slut (eller i foråret)?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 12. september 2009 kl. 16.35

Tjae-man kan brænde svovl af som udrydder alt, men rovmider er nu temmelig effektive hvis man udsætter dem på det rigtige tidspunkt.

Spindemider er næsten totalt resistente overfor de fleste sprøjtemidler-også dem du ikke ønsker at finde i det du spiser.

Så derfor er mit råd: Køb dig hellere fattig i rovmider-for de virker-måske du skulle give dem endnu en chance.

Jeg er ikke fanatisk hvad angår økologi-men hvad lige angår dette emne mener jeg at det er et godt råd.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 13. september 2009 kl. 18.27

Hej Lilium
Jeg kunne aldrig finde på at sprøjte planterne med giften, men det jeg have tænkt mig var at sprøjte når drivhuset står helt tomt. Altså prøve at dræbe de røde mider der overvintre i alle små sprækker og kroge. Det vil vel ikke påvirke høsten næste år? (alt i drivhuset dyrkes i krukker og kapilærkasser, undtaget vinstokken)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. september 2009 kl. 21.30

Hej Søren -

det er nok ikke lige her på havenyt.dk, du kan få et svar omkring sprøjtegifte...

Hele konceptet her går jo ud på at skåne naturen for den slags og i stedet bruge miljøvenlige metoder.

Måske skal du bare være tidligere ude med rovmider til næste år? Jeg har i hvert fald kun gode erfaringer med dem, men de skal sættes ud, så snart man ser det mindste angreb for at virke optimalt.

mvh
Anja

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 13. september 2009 kl. 22.56

Hej Anja
Jeg synes selv at jeg har været meget tålmodig de sidste 4–5 år, hvor min høst i drivhuset er blevet halveret (hvis ikke mere) på grund af de små kræ.

Jeg går selv ind for miljøvenligt havebrug, men lige i dette tilfælde synes jeg ikke at jeg kan se andre mulgheder end at bruge et sprøjtemiddel (som sagt har jeg brugt rovmider, uden effekt).

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 14. september 2009 kl. 8.32

Hejsa!

Der findes rent faktisk et middel der ikke indeholder gift – det er lavet på udtræk af planter.

Jeg bruger normalt heller ikke gift osv, men jeg var desperat da mine plumeria var helt levende af spindemider så noget skulle gøres.

www.basementlighting.com/Merchant2/merchant.mv?page=1/prod/smc

det er ihvertfald effektivt. Planterne bliver godt nok lettere fedtede af det, men efter et par timer kan de bruses og vupti – fri for miderne!

Bonus er at det faktisk dufter ret godt :O)

Bjarne

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. september 2009 kl. 13.49

Jeg tror at du gøder for meget, hvis du efter flere år kan holde liv i de spindemider. Jeg hverken rengøre eller har problemer med spindemider (muligvis fordi, at jeg er kedelig af natur, at de ikke gider komme her.). Hvis jeg finder nogle bruger jeg lidt insekt sæbe. Evt kan der tilsættes lidt sprit.

Jeg tror at du er for god imod dine planter og det bliver man straffet for. Som regel får du opformeret dem, hvis du overgøder. Jeg vil også foreslå dig at bruge rovmider, men ikke sammen med sæben for så slår du dem ihjel.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Teddy Petersen, 11. august 2018 kl. 13.24

Slettet af administrator 13. august 2018 kl. 8.59.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. august 2018 kl. 22.11

Det ville være bedre, hvis du sørgede for, at dine planter havde det godt, så de kunne modstå angreb.
I øvrigt findes der et insekt, der lever af (og dermed udrydder) spindemider.

Nyt svar til emnet »Sprøjtemiddel mod spindemider?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sprøjtemiddel mod spindemider?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider