Forum

Har jeg rotter på loftet?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nils Thomassen, 13. oktober 2009 kl. 8.01

Jeg har brug for noget hjælp med i første omgang at finde ud af hvem jeg har besøg af:

Jeg er netop flyttet i et parcelhus med loft, tæt ved skov og sø. Den første måned har jeg ikke bemærket noget, men i nat (hvor det for alvor er blevet koldt udenfor, et par graders frost) vågnede jeg ved at der var et dyr der løb frem og tilbage på loftet. Det var kun fodtrin jeg kunne høre og høre og mit bedste bud baseret på lyden er at det er en lille puddel.

Der findes dog utrolig få tilfælde af pudler på loftet, så det må jo være noget andet – men hvad? Jeg var forundret over hvor "tungt" dyret lød og man kunne tydeligt høre "poterne" når den løb, hvilket jeg har svært ved at tro at man kan ved en selv en stor rotte.

Vil fx en husmår eller et egern kunne trampe så meget eller er det mon nærmere naboens kat jeg skal være efter? Jeg skal selvfølgelig hjem og kigge efter skader (ikke fuglen) og efterladenskaber hvilket måske vil give et fingerpeg. Indt

Jeg kender ikke meget til den slags dyr og vil sætte pris på ethvert skud på hvem det kan være der besøger mig.

Venlig hilsen
Nils

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 13. oktober 2009 kl. 9.56

Vi har også indimellem ''puddeltrin'' på loftet. Mit gæt er, at det er en mår.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. oktober 2009 kl. 10.00

Hej Nils.

Du skal først undersøge grundigt, hvor stort et dyr, der har mulighed for at komme ind på loftet. Læg mærke til, om der er kommet en bestemt lugt. Rotter går ikke ret gerne i højden, med mindre der er rigelig føde. Der er i øjeblikket en massiv indvandring af især halsbåndmus. De er ret store, og kan lave meget larm en stille nat. De er nemme at fange i fælder. Lad være med at bruge gift. En død mus giver stank i tre uger, hvis den ligger et sted, hvor den ikke er til at få fat i. Vend tilbage, hvis du finder ud af noget.

Mvh.Hans

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 13. oktober 2009 kl. 10.05

Hej Nils

Nej det tror jeg bestemt ikke at du har. Altså rotter på loftet
Men måske ugler i mosen eller kat på en varm tagryg.

En ræv bag øret er jo bedre en ti fugle på loftet.

Det er umuligt at sige præcist hvad det er ud fra de sparsomme oplysninger, men det kan godt være en ugle,due,kat eller husmår. Prøv at eftersøge
loftet for andre spor,ekskrementer,uglegylp.Er isoleringen intakt eller rodet
i stykker? Du kan evt strø et tyndt lag mel ud og se om du kan få et
pote/fodaftryk af den lyserøde elefant

Måske det er julenisserne der begynder at røre på sig :))

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.elverdan.dk

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nils Thomassen, 13. oktober 2009 kl. 12.45

Jeg vil forsøge at stikke hovedet op idag og se om det er til at gå rundt deroppe og kigge efter skader/efterladenskaber. Og den med melet er jeg simpelthen nødt til at prøve.

Og nej, jeg skal bestemt ikke igang med at smide gift og slet ikke før jeg ved hvilken fjende jeg er oppe imod. Jeg har også læst mig til en masse gode råd om hvordan man kan slippe af med en mår hvis det skulle vise sig at være sådan en.

Jeg vendet frygteligt tilbage når jeg ved noget mere om krabaten.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 13. oktober 2009 kl. 13.03

Jeg kan nu godt lide tanken om at det bare er nisserne der tumler rundt :-)

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2009 kl. 13.05

Husk at melet skal være økologisk (ifølge reklamerne.)

Du kan i øvrigt købe en mår fælde flere steder på nettet, hvis det skulle blive nødvendigt.

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 13. oktober 2009 kl. 15.02

Det kunne også være en vaskebjørn – havde en kær kollega der havde noget af et hyr med den lille fætter deroppe på loftet...

Her var der i en længere i 2008 ubudne gæster på loftet... det startede en sen aften ved 23 tiden, noget skrabte løs i højrnet af loftet i det ene af værelser... Det lød som en hysterisk kat der forsøgte at grave sig igennem loftet!

Igennem en hel del måneder var vi sikre på at det var en mår, forsøgte ALT! For tilsidst at skifte makralhovederne og de rådbne æg i fælderne ud med hindbærsnitter... og efter 30 min var den første ROTTE gået i fælden...!

Vi fangede efterfølgend een del, de vil åbenbart have søde sager og er derved nemme at lokke i fælderne.

Men ang. dit dyr deroppe på loftet et mit bud en mår eller vaskebjørn (sidstnævne er nok ikke så hyppig en gæst på de danske lofter)

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nils Thomassen, 14. oktober 2009 kl. 9.20

Jeg har været en tur oppe på loftet og gæt hvad jeg fandt?

En lille radio placeret midt i loftrummet. Mon ikke der er nogen der tidligere har forsøgt at holde den lille krabat på afstand med en gang muzak?

Jeg kunne se masser af små sprækker ved tagudhæng/tagrende hvor en mår ville kunne klemme sig ind så det er nok det bedste bud p.t. Der så ikke ud til at være ødelagt rockwool og jeg kunne ikke finde nogen gaver fra vores mystiske gæst i form af efterladenskaber, fjer, gylp eller andet.

Den med melet tror jeg ikke på er realistisk alligevel – der er for støvet og beskidt deroppe og lidt for svært at komme rundt til at ændre på den situation.

Min kone hørte krabaten igen i nat – jeg selv sov som en sten.

Vaskebjørn? Så store huller kunne jeg heller ikke se deroppe og der har ikke været nogen hverken vores skrald eller lignende. Og da vi har hund tror jeg han ville reagere kraftigere end han p.t. gør, hvor han mest er lidt forvirret over at at der er nogen på loftet.

Jeg vil investere i en fælde hvis det viser sig at være en permanent gæst (indflytter), men så længe han ikke gør mere væsen af sig end p.t. før han nattely lidt endnu.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. oktober 2009 kl. 10.21

Jeg mener at have læst et sted, at får man en mår ind, lugter der stærk af en blanding af lort og døde dyr. (forudsat at den har boet der et stykke tid) og så skulle man ikke være i tvivl.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Sørensen, 14. oktober 2009 kl. 12.15

Hej Nils

Nu var det jo heller ikke meningen at du skulle bruge flere tons god hvedemel til at stø tilfældigt ud på loftet.Tag en flad tallerken stil den et sted med fast underlag og slå et æg ud på den og strø så et lille lag mel rundt om
tallerknen. Husmårens fodspor er aflangt. Der er som regel tydelige aftryk af kløerne, og et mårspor kan altså let skelnes fra det runde spor af en tamkat.

Man ser ikke meget til husmåren. Den er nataktiv og kommer først frem om natten for at jage og vender normalt tilbage, før man står op. Måren larmer og tumler sig rundt på loftet og i isoleringen.Husmåren gnaver derimod ikke i træværk eller andet, hvis man hører gnavelyde fra loftet, drejer det om mus eller rotter. Støjen på loftet er ofte den største gene,desuden kan husmåren svine til med deres ekskrementer og efterladenskaberne af deres bytte, der kan give en ubehagelig lugt.Og isoleringen kan ødelægges.

Et sikkert tegn på mårens tilstedeværelse vil være dens ekskrementer. De er normalt 8–10 cm lange og 1–2 cm tykke, og som regel er de snoede og trukket ud i en spids. Husmårens ekskrementer og urin lugter stærkt, og den bruger ofte særlige latrinpladser, hvor der kan ligge store mængder ekskrementer.

Med Venlig Hilsen
Svend Sørensen
www.skadedyrene.dk

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin W., 16. juli 2015 kl. 2.55

jeg har et tilsvarende problem, men af en eller anden grund tror jeg ikke det er en husmår
Det sker ret tit, og så vidt jeg husker, primært i sommer-halvåret.
Og typisk sker der omkring ved sol-opgang
Det lyder nærmest som et par store stærke mænd løber hen over mine tagplader, i høj hastighed. Men eftersom jeg ikke sådan for alvor tror at der løber mænd rundt på mit tag, så formoder jeg det må være et dyr.
Fornylig havde jeg en overnattende gæst, og jeg havde ikke tænkt på at nævne. OM natten vækkende hun mig, skræmt, "fordi der løb mænd rundt på taget".
Så jeg er ikke den eneste der synes det lyder meget tungt og i øvrigt meget hurtigt.
Jeg har en ide om tunge fugle, der af en eller anden grund løber hen over taget. Men er det helt naivt?
Jeg kommer jævnligt på loftet og selvom jeg ikke har set efter ude i krogene og heller ikke rigtig kan kommer derud, så har jeg ikke set/lugtet noget, der fik mig til at tænke husmår
Men jeg har da haft mus et par gange, men de er sjældent et problem i Juli og kan vel heller ikke trampe så hårdt, eller kan de ?

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. juli 2015 kl. 7.47

det er sikkert fugle af af en slags - det kan lyde voldsomt - men hvis det kun er udenfor på taget så har det vel ingen betydning

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. juli 2015 kl. 9.03

Har du tagrende på huset?
Her sker det jævnligt, at solsorte og råger roder i tagrenderne, hvis det er forsømt lidt med rensningen og der er fugtige blade og andet godt i.
Det sker typisk tidlig morgen, hvor der er fred og ro. Især solsorte starter et godt stykke før solopgang.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 16. juli 2015 kl. 11.09

det kan sagtens være, at du har noget der er større end mus, men mus kan altså larme mere end du regner med. Har selv lyde fra loft, og har haft skadedyrsbekæmpelse ude og lave den helt store tur, da jeg nægtede at tro, at det var mus der larmede, og jeg kunne også høre fodtrin. Men for at gøre historien kort, er det altså mus jeg har på loftet. De kommer på besøg, når der bliver koldt udenfor

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 16. juli 2015 kl. 13.34

En husmår der løber hurtigt hen over tørre tagplader lyder ret voldsomt, - specielt når jeg gerne vil sove. Du må hellere tjekke, OM de har fundet et sted, hvor fugleklodsen er faldet ud ved nederste tagplade, - der kravler de gerne ind... Jeg har fanget 2 på 1½ år i en fælde...

Knæk og bræk ;)

mvh. JR.F.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin W., 16. juli 2015 kl. 13.54

jeg har mange steder, der mangler fugleklodser
Og tagrender
og ja, der er nok mange muligheder

Men når jeg har været på loftet, så har jeg aldrig bemærket lugt eller andet, der gav mig tanken om at der skulle være nogen "besøgende"
Men jeg hører af og til mus, der skratter i væggene, typisk omkring efteråret. Men ind til videre har jeg kun hørt dem skratte.
Og de trampende trin, er ikke i samme periode som dem hvor efteråret bringer musene ind fra markerne

OG så synes jeg jo det er relevant, at det stort set altid er omkring solopgangstimen, at jeg hører dem.
Og en mår, ville vel ikke sådan følge klokken, og kun være der, lige i den time, eller ?
Solsorte og råger, hvilken en er tungest ?
For den lyder altså virkelig tung.
og jo jeg har tagrender og sikkert med en masse godt i :)

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. juli 2015 kl. 14.54

Jeg blev tit vækket om morgenen af trin på sommerhustaget (tagpap uden isolering). Men jeg slog mig til tåls med, at det måtte være solsorte.
Ræven under huset var lidt værre, men nu er huset udskiftet, så ræven er flyttet hen på en anden ejendom.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. juli 2015 kl. 16.48

Hej Karin.

Mårdyrene har en meget fast døgnrytme med sovetid og aktivtid. Næsten så man kan stille sit ur. Her om sommeren har de unger, så der er mere aktivitet både morgen og aften.

Råger og krager er nogenlunde lige store og er de største fugle der kan være aktuelle. De er mest aktive tidlig morgen medens der er fred og ro.
Solsorte er meget mindre og er meget mindre sky.

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin W., 16. juli 2015 kl. 18.40

takker til jer alle
Jeg tror ikke rigtigt det kan være en husmår, og slet ikke med unger, for der kan gå flere uger i mellem af vi hører disse trampende trin.
Så jeg tror på at det er fugle. Synes bare de lyder så voldsomt store og tunge.
Men hvis ikke jeg tilfældigvis står en deg ved solopgang og ser dem, så finder jeg nok aldrig ud af det :)
Men tak for jeres bidrag

Nyt svar til emnet »Har jeg rotter på loftet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Har jeg rotter på loftet?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider