Forum

Daddel med »indbygget« røg…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte Møller, 6. januar 2010 kl. 18.53

Hej med Jer. Jeg har haft en meget underlig oplevelse i dag. Til frokost fik jeg daddel - en af de store bløde, som ikke er klistret udenpå. Jeg tog en lille bid af toppen, og så trykkede jeg lidt på dadlen og op af det lille hul der var kommet hvor jeg havde bidt, kom der en underlig sort røg/sky ud. Det var faktisk ret meget, og jeg klemte flere gange og vupti, op steg det med noget underligt sort svævende noget. Det lagde sig som et lille tyndt lag på dugen, og når jeg tørrede det væk, blev dugen helt sort. Jeg blev da lidt underlig, for det er jo ikke rart at have taget en bid af noget som indeholder noget du ikke rigtig ved hvad er. Jeg åbnede dadlen for at få stenen at se, og derinde var der hele vejen rundt om stenen rigtig meget at det sorte stads, og mine fingre blev helt sorte. Af dem jeg har spurgt, er der ingen der aner hvad søren det er min daddel indeholdt, men jeg kunne da faktisk rigtig godt tænke mig at vide det, nu hvor jeg har spist lidt af det. Er der nogle af Jer herinde som kan fortælle mig hvad søren det kan være .... en bedre forklaring er nok, at det "støvede" ud af dadlen ligesom en støvbold (svampen) gør når man kommer til at puffe til den .... meget meget mystisk.

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 6. januar 2010 kl. 19.19

Jeg ved ikke hvad det er, men det kunne være svampesporer?

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Møller, 6. januar 2010 kl. 19.37

Det er jeg da også bange for det er --- er det noget jeg kan blive syg af ??

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 6. januar 2010 kl. 19.45

Det kan næsten ikke være andet end svampesporer. Hvis du ikke har fået det dårligt endnu er det næppe skadeligt for dig. Svampesporer er vist først og fremmest skadelige ved indånding.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Møller, 6. januar 2010 kl. 19.51

Hej igen.

1000 tak for Jeres svar... Men de fløj jo også rundt i luften da jeg havde trykket på den et par gange - og jeg nøs da også flere gange fordi de kom op i næsen på mig.... men jeg synes jeg har det ok ---- hvad kan der ske hvis man har indåndet dem ??

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2010 kl. 20.06

Ja ,så har du ikke lang tid igen ...........Spøj til side, jeg tror ikke du skal være bekymret . Har du flere så smid dem ud .

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Møller, 6. januar 2010 kl. 20.37

Mange tak for Jeres meget konstruktive svar *smiler* .... det har hjulpet mig meget. Men hold op en underlig oplevelse.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2010 kl. 21.23

Egenligt burde du gå ned hvor du har købt dem og gøre opmærksom på det . Du får sikkert ikke pengene tilbage, med mindre at du har en bon , eller brugsuddeleren er en flink mand . Men hvis flere af dadlerne er sådan bør de fjernes fra butikken . Det sker engang i mellem og som regel omkring jul , hvor det er IN at spise tørrede frugt, at der kan være sendinger, af tropisk frugt (især figner), der bliver tilbagekald p.g.a. giftige svampe . Dine dadler kan sagten have været opbevaret forkert , fået fugt .

Jeg fandt lige denne artikel fra planteforskning , der beskriverfarligheden af , at spise mad med mug , der også er den svamp .

www.planteforskning.dk/content/.../Vi%20spiser%20giftigt%20korn.pdf

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Møller, 6. januar 2010 kl. 21.34

Jeg kan desværre ikke kontakte forhandleren, for jeg fik det i kantinen på arbejde. Men jeg gjorde dem opmærksom på hvad jeg havde fundet, og de ville kontakte leverandøren. Spændende læsning i dit link .- tak.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Møller, 6. januar 2010 kl. 21.36

Jeg kan desværre ikke bruge dit link - det virker ikke (måske fordi jeg ikke er logget ind på siden)....

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2010 kl. 21.43

Du har ret det gik lidt for hurtigt . Hvis du søger på sætningen
Vi spiser giftigt korn, i Google.dk kommer det op . Det er godt nok en pdf fil du skal åbne . Hvis ikke du har den installeret kan du finde den flere steder på nettet og den er i øvrigt gratis .

Jeg kan ikke finde ud af at hente teksten , med det må jeg vist hellere ikke (lov om ophavsret) . Jeg håber derfor du kan læse den . Der er i øvrigt mange spændende artikler at læse inden på Planteforskning.dk .

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. januar 2010 kl. 22.20

En dadel skal da være godt fedtet udenpå hvis den er frisk , det må være en gammel en som der er gået svamp- gæring i , den må da også have smagt underligt?.

Mvh. Svend Høst

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2010 kl. 22.25

Stakkels pige, nu er hun sikkert gået ud på toilettet for at "kalde på Ulrik".

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. januar 2010 kl. 14.46

Det kan også være ekskrementer fra en eller anden orm, larve eller lign.

Mvh. Svend Høst

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Møller, 7. januar 2010 kl. 14.58

Nu synes jeg I laver sjov med mig *griner* --- jeg tror altså ikke at ekskrementer kan støve på den måde, men jeg ved heller ikke så meget om det. Men til info kan jeg sige, at jeg har det fint, intet dårligt er sket. Til info til Svend Høst, så er det ikke alle dadler som er fedtede og klistrede udenpå - de daddler som bliver lagt tæt i æske bliver dyppet i noget sirup-agtigt noget, så de bliver rigtigt klistrede, men de større dadler som er mere bløde i det og måske lidt friskere også (også nyere på markedet) de er faktisk slet ikke fedtede - og det var lige præcis sådan en jeg fik fingrene i.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. januar 2010 kl. 15.29

De storre dadler du nævner koster en bondegård og smager i øvrigt rigtigt godt . Men jeg var heldig at finde dem billige i Metro . Min datter fik til sin studenter-fest bl.a disse dadler med stegt bacon . D.v.s friske dadler, bacon rundt om og så ind i ovnen til baconen er blevet sprød . Det feder , men smager godt .

Nyt svar til emnet »Daddel med »indbygget« røg…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Daddel med »indbygget« røg…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider