Forum

Myrer i krukkerne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Leif Hansen, 25. marts 2010 kl. 16.06

HJÆLP.
Nu vil høre om der er nogen der kan give mig et godt råd inden jeg igen planter en hængepil i krukke.
Problemet er at de besøges af myrer som laver en myretue i dem og planten derved går ud. Hvad kan jeg gøre for at holde myrene ude af mine krukker?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. marts 2010 kl. 16.11

Myre elsker både udtørrede kompostbeholdere og krukker med tør jord . Du skal derfor bare vande noget oftere så flytter de som regel ud meget hurtigere . Der er ingen grund til at bekæmpe dem . Det kan gøres med vand .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. marts 2010 kl. 20.37

Myrer og bænkebidere kan holdes væk fra krukkerne ved at dække drænhullerne med et stykke fiberdug inden tilplantning.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 27. marts 2010 kl. 18.40

Nu har jeg en del erfaring med myrer og konklusionen er, at de ikke normalt slår den plante ihjel der er i potten-snarere tværtimod! Jeg har haft liljer i potter der stortrives i potter der er gennemvævet af myregange.
Faktisk er myrer i potter en fordel-de har et stofskifte der opvarmer potten i det tidlige forår,de æder alle skadevoldere på nær bladlus, de gør jorden porøs og frigør næringsstoffer..
Jeg har mange potter med liljer hvor liljerne trives mere end godt med myrer.
Min erfaring er, at de liljer jeg dyrker i potter,har det langt bedre hvis et myrebo har slået sig ned i potten.
Min erfaring med citrus er, at de nyttedyr der i det tidlige forår æder skjoldlus og renser bladene for deres efterladenskaber.
Flere gange har jeg haft citrusplanter med skjoldlus der her i marts/ april er blevet " ryddet" for skjoldlus.
Senere er det en lidt anden sag, idet de senere værner om de skjoldlus der er på planterne, men det er når de ikke længere er " sultne" på samme måde som om foråret!
Så hvis man har et problem med skjoldlus er det NU man skal agere og evt. flytte planterne hen hvor myrene er!

Nyt svar til emnet »Myrer i krukkerne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Myrer i krukkerne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider