Forum

Vinplanten sveder og har sorte knopper

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ditte Pape, 14. juni 2010 kl. 22.53

Hjælp! Min vinplante 'sveder' og har sorte knopper op langs stilken. Det breder sig til de nederste blade, men druerne tager ikke skade. Nedenfor planten er der helt sort, og det drypper fra stilk og de nederste blade. Håber der er nogen med et godt råd, og som måske kan fortælle, hvad min vinplante fejler.
Ditte

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 15. juni 2010 kl. 7.57

Den har fået skjoldlus.

Til beroligelse har næsten alle vinplanter dette og det synes ikke at skade dem i væsentlig grad.
Det er desværre næsten umuligt at bekæmpe.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte Pape, 15. juni 2010 kl. 8.50

Mange tak for hurtigt svar. Jeg har hørt, at man kan bruge nogle dyr, som kan hjælpe planten til at holde sygdomme fra livet. Er det noget, du kender til?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 15. juni 2010 kl. 14.32

Det er korrekt, at der eksisterer en Mariehøneart der spiser skjoldlus, men den er ikke tilgængelig i Danmark.
Jeg kan næsten regne ud at vinen enten står i drivhus eller udestue, da problemet oftest er størst på disse voksesteder.
Hvis du har den i udestuen ville jeg nok overveje at flytte den udendørs, da sukkervandet skjoldlusene udskiller bliver angrebet af sodsvamp. Det er næsten umuligt at fjerne på en flisebelægning.

Nyt svar til emnet »Vinplanten sveder og har sorte knopper«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Vinplanten sveder og har sorte knopper

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider