Forum

Min sommerfuglebusk bliver spist

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne Brix, 30. juni 2010 kl. 10.47

Et eller andet gnaver løs i min sommerfuglebusk. Bladene ligner kniplinger - flere steder ribbet for alt det grønne i bladene, så kun "skelettet" står tilbage. Der er intet skadeligt at se, bortset fra en masse små sorte myrer på busken. Og det ligner faktisk, at det er myrerne, som spiser bladene. Jeg har læst, at det burde det ikke være, men myrerne sidder i "sår-randene" på bladene og ser i høj grad ud som om, at de gnaver i bladene. Der er ingen bladlus eller andet, som kan lokke myrerne. Planterne omkring (clematis og blåkant) ser ikke ud til at være angrebet - kun sommerfuglebusken. Men den er til gengæld også svært angrebet. Er der nogen bud på, hvad der spiser min busk - og hvad jeg kan gøre?

(Beklager billedkvaliteten - har kun et mobilkamera af ret tvivlsom karakter)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. juli 2010 kl. 8.57

Det er sansynligvis sommerfuglelarver, der spiser af bladene. Det pynter ikke,men de forpupper sig snart, så busken sætter nye blade og gror videre. Myrerne finder sikkert lidt sukkerstof i den sårede bladrand. De spiser ikke planten, men elsker føde ting.
Vil du have navn på skadevolderen, kan de nok svare på det i forummet www.fugleognatur.dk
Anne Marie

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Brix, 1. juli 2010 kl. 9.49

Hej - og tusind tak for svaret.

Busken er nyplantet og ganske lille - tvivler på, at den har haft blomster tidligere. Kan der så stadig være tale om sommerfuglelarver? Og burde jeg ikke kunne se dem? Der er intet på planten - bortset fra myrerne, som sidder og pusler (gnaver?) i de afgnavede kanter og huller.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisa Hilleke, 24. juli 2015 kl. 12.29

Hej Marianne
Min sommerfuglebusk som er ligeså hårdt angrebet som din er også nyplantet. Det er kun bladene på den øverste del af planten der er angrebet. Dem i bunden ser stadig fine ud. Jeg kan heller ikke finde nogen dyr eller pupper, men hvis det er sommerfuglelarver der laver ravage, så er de tilgivet. Det er jo for sommerfuglenes skyld busken blev plantet;-)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanna John, 8. juli 2021 kl. 23.38

Hej Marianne
Min sommerfuglebusk er nu på andet år angrebet og den ligner billedet af din busk. Ville ønske nogen havde svar på hvad der kan gøres for kønt ser det absolut ikke ud.
Overvejer faktisk at grave busken op.

Nyt svar til emnet »Min sommerfuglebusk bliver spist«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Min sommerfuglebusk bliver spist

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider