Skrevet af: Jørgen Rex, 30. september 2010 kl. 13.45
Jeg har en gammel vinplante i mit drivhus. De sidste par år er bladene efter 1 - 1½ måned blevet overtrukket med en hvid belægning, og de har fået rustbrune pletter. Frugterne er ligeledes blevet overtrukket med et hvidt lag (skimmel?), de er meget små, og nu hvor de modner revner de, de er så ulækre at vi smider dem ud. Jeg har rengjort drivhuset grundigt og også vasket vinplanten i desinficerende sæbe inden jeg tog det i brug i år, det har ikke hjulpet på vinen. Mine tomater, agurker, krydderurter m.m. fejler ikke noget. Er der nogen der ved hvad der er galt? og hvad man kan gøre ved det.
Skrevet af: Jørgen Rex, 30. september 2010 kl. 13.58
Så er det vist lykkedes mig at sende et billede med.
Skrevet af: Kenneth Hansen, 14. november 2010 kl. 14.39
hejsa jeg har en vin men den har gule blade hvad kan jeg gøre ved det eller har det noget af gør med vinten
Skrevet af: Holger Pedersen, 23. maj 2011 kl. 19.42
Hej Jørgen Rex & Kenneth Hansen.
Jeg er lige kommet forbi, og har set jeres spørgsmål.
Jørgen Rex: (jeg har engang arbejdet sammen med en der hed det samme, hvis det er dig er du tømrer, og vist senere blevet arkitekt). Planten er vist alvorligt syg.!
Vinplanter med skimmel på bladene, kan om vinteren skæres ind til stammen og afvaskes grundigt med en atamon-opløsning (1 dl. atamon til 5 liter vand el. 1 kop pr. 10 liter vand) med en stiv børste, den følgende sommer efterses planten og man fjerner evt. syge blade med det samme (helt væk fra haven), så er der håb om bedring, planterne kan også bruses over om sommeren med atamonopløsningen.
Du kan også (dette er i alvor) sprøjte hele vindrueplanten over hver uge med skummetmælk. Jeg ved ikke hvad det er der hjælper, men det gør det. Måske er det mælkesyren.
Kenneth Hansen: Din vindrueplante er ved at gå i vinterdvale, det er helt normalt. Men det har du nok opdaget selv, ik'.??
Der er en side på denne hjemmeside med denne "adresse":
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4144.html
Der plejer jeg at læse og besvare de spørgsmål der evt. kommer.
Men jeg kan se, at mange har fundet ud af at skrive direkte til mig, og be' om de ca. 10 sider vindrue-pasnings-vejledning.
Men det kræver jo, at jeg har din mailadresse, så send mig den på min mailadresse, så får du de ca. 10 sider.
Venlig hilsen
Holger Pedersen
Marbækvej 11 A
3600 Frederikssund
Tlf.nr.: 4731 4705
Mail: hope@post.tele.dk
Skrevet af: Erling Rasmussen, 20. maj 2016 kl. 15.21
bladene på min vin i mit drivhus er nu gule er det mangel på gødning eller er det anden årsag hære meget gerne fra jer
MVH Erling Rasmussen
Skrevet af: Holger Pedersen, 20. maj 2016 kl. 20.21
Hej Erling.
Jeg kan ikke svare dig, når jeg ikke kender din e-mailadresse, jeg vil også gerne have et foto af din vindrueplante for at kunne se hvad årsagen evt. er.
Har din vindrueplante mulighed for selv at hente vand & næring udefra.?
Står den plantet i drivhuset, uden mulighed for at sende rødderne ud i den omkringliggende jord.?
Har der været luftet godt nok ud i den varme tid.?
Send mig evt. din e-mailadresse, så svarer jeg dig på den måde.
Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Fr.sund
Mail: hope@post.tele.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad fejler min vin?