Forum

Orm i mine blommer – AHGG

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 3. oktober 2010 kl. 21.35

Jeg har fået orm i mine blommer, tror det er vikleren der har været på spil og har derfor øbt fælder.
Men hvornår skal jeg hænge dem op?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. oktober 2010 kl. 19.22

Hej Jean Hansen

Du kan ikke gøre noget på nuværende tidspunkt - desværre.
Der hvor feromonfælder gør gavn er som hjælp til at finde det rigtige tidsrum at gennemføre biologisk bekæmpelse med snyltehvepse.
Det er ikke muligt ved hjælp af feromonfælder at standse blommeviklerens kamp for at videreføre slægten.......

Blommevikleren er aktivt æglæggende på de nyskabte blommer i maj - juni måned. Ved at hænge fælderne op og holde øje med dem i den periode kan man vurdere, hvornår man skal skaffe de snyltehvepsepupper hjem, som efter kort tid har nået voksenstadiet som flyvende insekter. Snyltehvepsenes fornemste opgave er at finde blommeviklerlarver, lægge æg i dem og derved standse blommeviklerlarvens udvikling.

Så du må tåle, at din blommehøst i år går tabt og så sætte ind i maj - juni 2011.

Måske kan du ud over at hjemskaffe snyltehvepse til formålet have gavn at at gennemtænke, om der i din have og omegn er gode forhold for insektædende fugle og flagermus - eller om du måske har mulighed for at være kreativ på disse områder.

Kan du for eksempel skaffe fritgående høns under dine blommetræer i den periode hvor blommerne falder ned, vil en del blommeviklerlarver "gå tabt" i hønsenes kråser ..... den form for insektregulering er interessant, helt uskadelig og dybt interessant ud fra en økologisk synsvinkel .......

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. oktober 2010 kl. 9.37

Hej Jean
På bagsiden af papiret i pakken med fælden er helt udførligt beskrevet at fælden skal hænges op før blomstringen går i gang i blommetræerne. Blommevikleren og for den sags skyld æblevikleren i æbler, lægger æg på blomsterknopperne og når larven kommer ud, kravler den ind i blomsten og så sidder den inde i frugten, når den begynder at blive udviklet. Fidusen ved feromonfælderne er at hannerne fanges på limpladen og de når så ikke at befrugte hunnerne. Desværre har de ikke virket i år, men det gør de som oftest og at påstå at de bare bruges til at finde ud af hvornår der skal sættes ind med andre ting, er at omgås sandheden lidt let.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. oktober 2010 kl. 10.03

Hej Boi Jensen

Tak for korrektionen - det er godt at blive retledt af andres større indsigt !

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. oktober 2010 kl. 11.40

Det er alle tider kedeligt at finde orm i de frugter og vel i og for sig derved ogsaa grøntsager, som man maatte have gaaet og pudslet om i saa lang tid. Nu kommer vinteren heldigvis og da vil disse dyr jo da der med ogsaa blive udryddet. Vi maa huske at sætte vore lid til naturen og jo da i denne omgang ligelededs til de krafter der findes og styrer naturen. Det er skønt.

Mvh Eivin (^_^)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 6. oktober 2010 kl. 7.24

Til Eivin
Det er en lidt forkert opfattelse du har af, at en hård vinter udrydder alt kryb.

I den netop forgangne vinter lå der i store dele af landet ½ m sne eller mere i 3 måneder. Under sneen var jorden ikke frossen og nede i den optøede jord lå pupperne af æblevikler og blommevikler m. fl. godt beskyttet mod de fjender, der normalt gør et voldsomt indhug i pupperne i løbet af vinteren.

Det er også forklaringen på, at der netop i år har været voldsomme angreb.

Lones forslag om fritgående høns under træerne er en af de mest effektive metoder til bekæmpelse af nævnte utøj.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 6. oktober 2010 kl. 11.28

ja sikkert er det da ihvertfaller, at det er skønt at leve paa den lille plet paa kloden, som vi paa vor tungemaal kalder "Danmark", her har vi da ihvertfaller den fordel at vi faar vejret i alle dets varianter. Jeg har alletider været glad for blæsevejret, det er stensikkert. Men da ogsaa at høre vandets sagte klukken om foraaret, naar sneen smelter væk. Naar det saa er sagt, saa tror jeg nu nok, at vinteren kan tage sin del af krypet. Det siger jo sig selv.

Mvh Eivin (^_^)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingerid Cristoffanini, 4. april 2020 kl. 15.46

Firmaet Eco Style anbefaler at man, efter at have konstateret larver, sprøjter med Insektfri Spruzit, som de hævder kan anvendes i økologiske haver. Er det giftfrit?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. april 2020 kl. 16.09

Definer giftfrit? Det er et middel som har et aktivstof som slår insekter ihjel.

Nyt svar til emnet »Orm i mine blommer – AHGG«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Orm i mine blommer – AHGG

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider