Forum

Citrus med utøj

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 7. januar 2011 kl. 16.31

Mit fine citrontræ der ellers stortrives og har mange frugter og blomster hat fået utøj.
Der er tale om noget klistret stads på bladene og der er efterladt noget vatlignende, der nemt kan pustes væk- jeg tror faktisk at det er selve skadedyret! Er det uldlus?
Hvordan kan jeg komme af med dem? Kan man evt. bruge en blanding af vand, opvaskemiddel og sprit? Og i hvilket blandingsforhold?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. januar 2011 kl. 20.31

Uldlus er ikke let at fjerne. Fjern først de mest angrebne blade. En liter vand blandes med ca. 2 tsk. sulfo + 2 tsk. sprit i en sprayflaske. Husk undersiden af bladene og stammen. Lad det virke nogle timer og spray så efter med rent vand. Gentages efter behov.
Ufortyndet skummetmælk kan også forsøges.
Hvis ikke planten er for stor kan hele bladkronen holdes nede i en stor balje med vand natten over, herved skulle kræene drukne.
Rengør gulvet hvor planten har stået.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Svendsen, 4. marts 2011 kl. 17.27

Jeg tror vi er mange der slås med utøj i citrusplanter. Jeg tror det var skjoldlus mine også har haft. Det blev bekæmpet af naturen måske. Både uldlus og året efter skjoldlus forsvant,mens planterne hele sommeren stod ude. Nu i vinter trods kun17 gr. hvor de står har jeg igen spind af en slags i planterne. Sprøjtning har ikke kunnet gøre det af med utøjet.
Sommeren må komme til hjælp.
Hilsen Hanne.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Svendsen, 4. marts 2011 kl. 17.27

Jeg tror vi er mange der slås med utøj i citrusplanter. Jeg tror det var skjoldlus mine også har haft. Det blev bekæmpet af naturen måske. Både uldlus og året efter skjoldlus forsvant,mens planterne hele sommeren stod ude. Nu i vinter trods kun17 gr. hvor de står har jeg igen spind af en slags i planterne. Sprøjtning har ikke kunnet gøre det af med utøjet.
Sommeren må komme til hjælp.
Hilsen Hanne.

Nyt svar til emnet »Citrus med utøj«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Citrus med utøj

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider