Forum

Er mit figentræ dødt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 7. april 2011 kl. 19.16

Hej

Efter vinteren er jeg kommet ned til mit store flotte gamle figentræ, som er importeret fra italien for 2 år siden.
det ser sådan ud i barken. Skal jeg regne med det er dødt, eller hvad kan det skyldes den ser sådan ud?

Hilsen Christian

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 8. april 2011 kl. 8.30

det ser ud som om det er dødt - du skal skaffe dig et danskproduceret træ - det kan kolde til vores klima - bornholmerfigen o.a. forhandles af vestergårds planteskole - jeg har også småplanter senere på året -
MM

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 8. april 2011 kl. 18.16

Ja den er frosset ihjel.
Dog kan det ske den skyder fra roden igen, den gør min hvert forår.
Min er nærmest en lille busk som vokser ca 30-40cm om året, for så at fryse ned om vinteren og starte forfra igen næste forår.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Garbenfeldt, 8. april 2011 kl. 21.18

Øv, det er jeg rigtig ked af. Det er et træ til 17.000 kr.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Wutborg, 9. april 2011 kl. 14.10

Min erfaring er at den bulgarske sort Petrovaca er bedre til at klare vinteren end den bornholmske. Tjek, som Mogens også skriver Westergaards Planteskole:
www.westergaards.dk/Html-species/fig.html
vh
R. Wutborg

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 10. april 2011 kl. 7.59

Hvorfor hente udenlandske sorter til Danmark? I løbet af kort tid går jeg i gang med at spotte og indsamle danske figenkloner, som har klaret det danske udendørs klima i mange år. Det er meningen at de bedste kloner skal opformeres med henblik på salg.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René Wutborg, 10. april 2011 kl. 13.44

I så fald kommer du givetvis selv til at inkludere ovenstående sort i samlingen, da den erfaringsmæssigt klarer de danske vintre ganske godt. Desuden ville der jo slet ikke være nogle kloner at indsamle hér til lands, hvis folk ikke gentagne gange havde bragt planter til landet De fleste gange går de ganske vist ud, men nogle gange er der "gevinst", som det skete for en vis bornholmsk sømand ;-)
weekendhilsner
R. Wutborg

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 10. april 2011 kl. 16.46

Til René Wutborg
Inden jeg gik i gang med projektet var jeg vidende om adskillige typer, som har klaret mere end 25 år på friland. Desuden er jeg også vidende om frøplanter, der har klaret adskillige vintre. Nogle af de typer jeg har kendskab er oprindelsen aldeles ukendt, da den er fulgt med huset for op til 40 år siden, desuden er det almindeligt, at folk sår figenkerner og når planterne bliver for store, bliver de plantet ud, hvorefter der adskillige år senere viser sig at de klarer sig udmærket i Danmark og nogle enkelte giver modne figner de fleste år. De 99% som er gået til undervejs er ganske uinteressante, da de ikke har tilpasset sig det danske klima.

Nyt svar til emnet »Er mit figentræ dødt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er mit figentræ dødt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider