Forum

Kristtjørn taber bladene

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sylvia Rennison, 12. april 2011 kl. 17.12

En meget gammel busk, som sidste år begyndte at tabe bladene.
I dag ville jeg skære den tilbage--på trods af læeffekten, men jeg så derved at der var skud som var lyserøde/lilla og fuldstændig ribbet for blade. Nogle blade kan have samme farve + sorte pletter.
Jeg tror det må være rust eller svamp.
Er der nogen redning?
Venlig hilsen
Sylvia Rennison

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. april 2011 kl. 20.46

Hej Sylvia.

Jeg tror, du skal tage det roligt et godt stykke tid endnu.
Min kristtorn, som jeg har kendt i 60 år, taber hvert forår mange af de ældste blade. Jeg har taget det som en naturligt ting, som sådan et træ nu engang gør,selv om det ser drastisk ud.

Mvh. Hans

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sylvia Rennison, 12. april 2011 kl. 21.32

Hej Hans.
Stedsegrønne buske skifter jo blade, det ved jeg godt, det er bare de noget mærkelige farver som er nye for mig.
Vores jord er meget hård og leret, så måske skal jeg bare skifte øverste jordlag.
Tak ffor henvendelsen.
Sylvia

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. april 2011 kl. 7.56

Hej Sylvia
Det vil være en god ide at rive alle nedfaldne blade sammen og smide i skraldespanden, så det ikke smittet de nye blade.
Ved at lægge et lag god kompostjord under den, kan du måske lokke regnormene til at bearbejde den stive jord lige netop der.
Kristtjørn plejer ikke at være ked af lerjord, men sætter pris på ny kompostjord som topdressing.
Anne Marie

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sylvia Rennison, 14. april 2011 kl. 8.02

Hej Anne Marie.
Tak fordi du er så flink til at melde dig på banen.
Jeg har forsøgt at skaffe bladene af vejen, men med den kraftige storm vi har haft, er det stort set umuligt.
Jeg vil følge dit råd med kompost.
Venlig hilsen
Sylvia

Nyt svar til emnet »Kristtjørn taber bladene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kristtjørn taber bladene

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider