Forum

Oliventræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dyveke, 5. marts 2004 kl. 10.57

Jeg har fået to oliventræer,hvordan passer
man den bedst?.

de er begyndt at tabe bladene, ja rigtigt mange faktisk hvad gør man ved det? er det mangel på vand eller for meget vand.

kan man med held godt få sine træer til at trives inde i stuen? der er jo så moderne?

er der nogle der kender en god bog ang oliventræer,jeg syntes at det er svært at finde noget om emnet.

med venlig hilsen Dyveke

1 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 6. marts 2004 kl. 8.35

Olieventræerne er sikkert overvandet; se et lignende spørgsmål: www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/665.html Du kan også søge øverst til højre på "oliventræ".

2 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger, 26. juni 2004 kl. 19.55

Oliventræer er nøjsomme og må gerne tørre ud mellem vandinger. Jeg har i fem år haft et opstammet træ, som i år for første gang har sat blomster! Det står i en potte, på terrassen i fuld sol om sommeren – fra omkring maj alt efter vejret og til oktober – og har overvintret i en kælderskakt, i et kælderrum med vindue og nu i en garage med vindue mod syd. Altså forholdsvis lyst. Det har fået vand hvis jeg tilfældigt kom forbi og det så tørt ud. Nu står det på terrassen og er ved at være for stort til potten, derfor vander jeg hyppigere. Stueklima er generelt meget tørt og i det lange løb ikke sundt for oliventræer, som også har bedst af at få en kølig hvileperiode – uden frost! Så beholder de bladene.

Venlig hilsen Inger

3 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Andersen, 2. marts 2005 kl. 18.33

Hvornår og hvordan skal et oliventræ beskæres? træet er ca 6m højt,indtil nu har det været ca 30 kg oliven i år. men vi vil gerne beskære det langt ned da det fylder meget i vores indkørsel.

vi bor i sydfrankrig, tæt på Nice,1km. fra havet

4 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 7. marts 2005 kl. 16.15

Jeg har et oliventræ, som jeg er meget glad for. Dog har jeg i den seneste tid observeret adskillige mørkebrune "pupper" forskellige steder på grenene og nu også på bladene. De ender med at være på størrelse med en ært, men i begyndelsen er de helt lysebrune og små. Der er mange 1000 af de små fordelt på træet, der er ca 1 meter højt. Når man knækker dem af er de fyldt med noget der ligner æg. Jeg har forsøgt forskellige skadedyrsbekæmpende midler, men uden held. Hvad kan jeg gøre?

5 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 9. marts 2005 kl. 9.17

Det, som du beskriver, er skjoldlus, og det er ganske rigtigt æg, der ligger inde under skjoldene.

Det, som du skal gøre, er at fjerne skjoldene på stamme og grene (f.eks. ved hjælp af en stiv børste). Det samme kan du ikke gøre på bladene. Her må du i gang med en sæbeopløsning: Udrør brun sæbe (endelig ikke sulfo!) i vand.

1. Lav opløsningen så koncentreret som muligt, men dog så tynd, at den kan passere en forstøver.

2. Hæld opløsningen på forstøveren (der findes billige til brug ved overbrusning af stueplanter) og vask hele planten grundigt igennem.

3. Lad sæben sidde i ca. 20 minutter og spul så resten af.

Hold øje med planten, og se især efter skjoldlusenes fedtede ekskrementer. Hvis der er og bliver tørt under planten, kan du gå ud fra, at alle voksne lus er døde. Senere kan der komme en generation af nyklækkede unger, og så må planten have en ny behandling.

6 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 9. marts 2005 kl. 9.25

Svar til Ole Andersen/Sydfrankrig:
Det er med Oliven, som det er med andre træer: De tåler bedst at blive beskåret i juli og august. Når det er sagt, skal det også understreges, at oliventræer er yderst tolerante overfor beskæring – specielt når de vokser inden for det naturlige udbredelsesområde, som der vel er tale om her?

Metoden kan ikke beskrives i detaljer, men ét punkt er centralt: skær altid dér, hvor træet selv har lavet en forgrening (ved en udadvendende knop eller sidegren). Det giver de bedste chancer for en vellykket indkapsling og sårlukning.

Og så lige for en ordens skyld: "sårmaling" er sminke. Den skader mulighederne for sundhed, men det ser i bedste fald kønt ud.

7 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Møller, 12. april 2005 kl. 13.47

Hvilken type jordn skal man bruge, når man potter et indendørs oliventræ om?

8 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 12. april 2005 kl. 21.56

Til oliventræer og andre planter fra Middelhavsegnene bør du lave en jord, der består af lige mængder filtergrus, halvt omsat kompost og havejord. I hver trillebørfuld af denne blanding blander du 1 liter jordbrugskalk.

Det er bedst, hvis kompost og havejord er "harpet", altså siet, men det går sagtens uden, når du bare sorterer de værste grovheder fra.

9 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Dinesen, 23. april 2005 kl. 8.19

Jeg har et oliventræ på ca. 1 meter stående i stuen. Jeg har i de sidste par dage opdaget nogle sorte biller på træet. Jeg har fjernet omkring 15. Hvad skyldes disse biller? og hvad skal jeg gøre for at komme af med dem igen? Kan det hjælpe at stille oliventræet udenfor, da der jo ikke længere er frost?. Oliventræet er ellers i god stand – taber blade hver dag, men har også mange nye skud.

10 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Diana Falslund Andersen, 25. april 2005 kl. 10.32

Jeg har lige købt et oliventræ. Det står udenfor. Jeg har aldrig haft et oliventræ før og vil derfor gerne vide alt fra a-z om pasning og pleje.

11 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Eriksen, 7. maj 2005 kl. 12.24

Jeg er ved at plante oliventræer i krukker, med amforaform, d.v.s. med et lille hul foroven. Hvor mange rødder vil træerne lave. Selvom potten er forholdsvis stor er jeg bekymret for om krukken vil springe på et tidspunkt.

Bør oliventræer plantes om, for der får jeg problemer med at få dem op igen.

12 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Lynggaard, 28. juli 2005 kl. 12.24

Mit oliventræ har fået belægning næsten som en klar overisning/istapper. Det kan dryppe på gulvet.

Jeg kan ikke se dyr eller æg.

Hvad er det og kan der gøres noget?

Venlig hilsen

13 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Lyngbye, 1. februar 2006 kl. 8.35

Vi har fået to oliventræer på arbejdspladsen. Det ene har fået noget der ligner hvidt spindelvæv, som sidder på grenene. Er der nogen der ved hvad det er og hvordan man får det væk.

Med venlig hilsen
Kirsten.

14 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 3. november 2006 kl. 0.02

Hvad angår min erfaring med oliventræer i potter, så kan jeg fortælle, at jeg havde to af slagsen placeret på altanen sidste vinter, d.v.s. med frostgrader ned til minus 10 og derunder. De står flottere end nogensinde. Indendørs går det aldrig godt, så vidt jeg har erfaret.

15 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Kristensen., 3. november 2006 kl. 12.40

Jeg har lige købt et oliventræ, dvs. jeg er blevet i tvivl om, hvorvidt det er et oliventræ. Jeg har lige læst, at oliventræer kun skal få enkelte frugter, men dette træ har på en enkelt gren fået nogle små sorte runde bær, som sidder i korte klaser. Er der et "rigtigt" oliventræ, jeg har købt, eller en eller anden slægtning. Venlig hilsen Kirsten.

16 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 2. januar 2007 kl. 20.58

Send et link og vi skal fortælle dig med usvigelig sikkerhed om det er et Oliventræ og om det er frugter du har!-det lyder dog som om du har fat i det rigtige.

Lilium

17 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Jensen, 2. august 2007 kl. 19.49

Vi har været så letsindige at købe en olivenplantage i Californien med 1700 oliventræer, som er plantet for ca. 4 år siden.

Vi aner INTET om olivendyrkning og kunne godt tænke os at høre fra andre der har erfaring med olivendyrkning.

Skal de have kalk eller andre gødningsstoffer, skal de vandes ekstra meget, når det er så tørt som det er i Californien, eller er de virkelig så nøgsomme, at de næsten intet kræver. mv.?

Flemming

18 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 2. august 2007 kl. 20.23

Det lyder for mig som om du skulle have holdt dig til at lave det der "Nisse-banden" Hr Flemming Jensen!

(^_^)

19 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: U.Skårup, 25. september 2007 kl. 22.44

Jeg har fået foræret en oliventræ af en kær person. Det har stor betydning for mig, og eftersom det er MIT FØRSTE syntes jeg det er sjovt tillige.

Det har siden maj måned, da jeg fik det, stået i sin lerpotte, i lerjord. Det trives. Stået ude på en dejlig solrig plads, hvis altså solen har været der. Har dejlige blade, lidt visne efterhånden (det er nu snart okt.) og grønne + let bordeux bær. Bærrene er dog lidt rynkede.

Det er nu ved at være koldt, specielt om natten, så jeg sniger træet ind om natten, og smutter det ud om dagen p.t.

Selv min mand syntes det er et sjovt træ, som vi skal gøre alt for at holde.

1) Hvornår skal det tages ind, og hvordan skal vi "holde" det i de danske vintermåneder?

2)Hvornår ved vi, at det skal det plantes om og i hvilken potte + jord skal det så plantes om i?

3) Hvad betyder det at bærrene er rynkede? Er de ved at falde af, gå ud, eller er det ok?

20 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 26. september 2007 kl. 2.26

Det lyder måske utroligt, men jeg har da stor succes med to oliventræer i potte på min sydvendte altan – hele året – også i frostvejr. Disse middelhavsplanter trives dårligt i den tørre varme indendørs. De har jo næsten ingen blade, når man ser dem rundt omkring i venners stuer. Så erfaringen har lært mig, at man aldrig skal tage dem ind. Jeg ved godt, at sagkundskaben siger noget andet.

Jeg har ikke plantet dem om endnu – og hvad de rynkede frugter angår, ja, så er det uden tvivl en følge af vores nordiske klima, idet frugterne aldrig bliver fuldt udviklet på disse breddegrader.

Held og lykke!

21 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja, 30. september 2007 kl. 23.19

Mit oliventræ er klistret på bladene. der ligger dråber på bladene og det er virkeligt klistret det drypper også ned på gulvet er der nogen der ved noget om det...det står i en stor potte indefor ser ellers friskt ud og er ved at sætte skud. venlig hilsen tanja

22 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda, 3. april 2008 kl. 12.45

Jeg har et oliventræ som står indendøre, det fulgte med til lejl. da den i sin tid blev købt.

Ud fra indlæggende kan jeg se at det ikke har det så godt med at være indendøre som det har udendøre,

Har desværre ikke pladsen til at have det udenfor :(

– Så ville høre om der er noget jeg kan gøre, for at bladende ikke tørre ind?

hjælper det evt. at bestøve dem med vand?

Mvh. Linda

23 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Eggers, 18. april 2008 kl. 17.59

Jeg har 2 oliventræer, de ene ca. 1,5 m. højt og det går ind i sin 4. sommer hos os. Den første vinter var det sendt i vinterpension hos et familiemedlem, hvor det stod nogenlunde lyst og i ca. 15–20 graders middelfugtig varme. Det tabte bladene. Da jg fik det hjem, klippede jeg det ned til kun ganske få blade, men så jeg alligevel kunne være det bekendt. De 2 efterfølgende vintre har det stået ude på en altan i et østvendt og vindroligt hjørne. Potten har været pakket ind i et billigt fliestæppe, og et stykke hession. Det sidste mest for syns skyld. Jordoverfladen har været dækket af grankogler og mos. Det samme har jeg gjort med det næste træ, som jeg dog kun har haft i et år og kun en vinter. De har stort set ikke tabt nogle blade. Når det har været streng frost, ca. minus 7–10 grader har jeg også pakket kronen ind i et tæppe. Meget sparsom vanding, kun 3–4 gange og ikke ved udsigt til frost.

De er altså fine og flotte begge.

Men – hvordan og hvornår beskærer jeg det store, som nu har mange lange og bladfyldte grene med bær? Jeg vil godt have en mere tæt og rundt form på træet.

m.v.h. Gitte

24 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leo Arnak Pedersen, 24. maj 2008 kl. 8.17

Jeg fik sidste år et oliventræ i en zink potte 20cm.høj og 25cm.i diagonal den har skudt en lang ny meget tynd skud helt nede fra bunden,men jeg har uden tvivl overvandet den i vinter da jeg måtte hælde vandet fra den og den begyndte at tabe blade,men nu tror jeg den er vendt tilbage og har det godt da jeg kan se at bladene har fået en fin grøn farve jeg vander den nu meget lidt et glas vand i ny og næ.Den får her indendørs sol om eftermiddagen fra et tagvindue er det nok?eller kan jeg sætte den ud på min terasse hvor den vi få sol til kl.2 om eftermiddagen?skal den plantes om i en ny krukke nu?kan den stå ude om vinteren?

hilsen LEO

25 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Steenberg, 31. maj 2008 kl. 11.04

Jeg har fået 2 stk oliventræer de har overvintret i en lade med lidt lys og ingen vand og inden frost
de er begge to helt brune blade og krøllet helt sammen hvad kan jeg evt gøre er der noget at gøre?

TAK

26 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 31. maj 2008 kl. 17.40

Hej Kirsten

Spændende!

Forslag:

Kraftig beskæring – helt ind til stammen, hvis du synes.

Gennemvand rodklumpen – sæt potterne i en balje så den er helt dækket med vand. Lad dem stå nogle timer. Tag planterne op og lad dem stå i fred et døgnstid, før du gør mere.

Omplantning til luftig jordblanding (havemuld + velomsat bladkompost + grus / leca, nogenlunde lige meget af hver). Sørg for godt dræn i potterne.

Sørg for forsigtigt at løsne rødderne inden du planter i lidt større potter end de stod i tidligere.

Stil planterne på et sted med læ, evt i drivhus hvis du har god udluftning. Der skal helst være sol mange timer hver dag.

Find din alleryderste tålmodighed frem – det kan vare måneder før der sker noget!

Når (hvis?) planterne sætter friske skud, så er det tid til at jorddække med velomsat kompost, gerne næringsrig.

Men du skal kun jorddække med næringsrig kompost, hvis det kan nås i vækstsæsonen – dvs ikke næringstilførsel efter 1. september.

Skulle planterne komme igang med at sætte friske skud senere end august, så lad dem "sulte" og giv tidligst kompostdække til næste forår.

Vand moderat – det er fint med lidt udtørring ind imellem.

God fornøjelse med eksperimentet!

Venlig hilsen
Lone

27 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majken, 30. januar 2009 kl. 23.23

Hej.

Jeg har for et år siden købt et oliventrø på ca en halt meter, det voksede og voksede, men for ca 4 måneder siden kom der ikke flere nye skud, og bladene begyndte at visne og falde af, det var lige efter at jeg havde taget mig sammen til at plante den ud i en krukke med købe muld fra havecentret.

Da jeg så ville vande det i dag, opdagede jeg at joren var blevet lidt hvid på toppen, og da jeg så kom vand i strømmede det frem med rødbrune larve/tusindeben agtige dyr, de er ikke meget tykker end sytråd og ca. 5 mm lange, det ser ud til at de har små ben, og de er meget hurtige.

Jeg skyndte mig at sætte den ud, selvom det er frostvejr.

Men hvad skal jeg så gøre nu, og hvad er det for nogle dyr? jeg syntes at jeg har set mange dyr i potteplanter, men denne slags har jeg aldrig set før.

Dyrene er ikke på stammen eller bladene, kun i jorden.

Skal lige nævne at jeg har træet til at stå indenfor.

Hilsen Majken

28 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 31. januar 2009 kl. 11.41

Hej Majken

Jeg har oplevet bladflad fra mit oliventræ – og fået erfaringen bekræftet hos en oliven-træ-elsker i østjylland – nemlig at omplantning (eller alle en hvilken som helst anden stress-faktor) kan få oliven til at tabe blade – det kommer sig de allerfleste gange.

Den hvide belægning på jordoverfladen i pottejorden kan være svampevækst eller udfældning af næringssalte.

De små dyr – hmmmm. Prøv www.fugleognatur.dk – der er virkelig mange fagfolk, som deler ud af deres specialviden – også om larver og insekter.

Når du har fundet ud af, om dyrene er venner / fjender / harmløse kan du jo tage stilling til, om du vil forsøge at bekæmpe dem.

Og "kræet" viser jo selv vejen : De kan ikke lide oversvømmelse.

Det kan oliventræet bestemt heller ikke – men det tåler nok, at rodklumpen sættes under vand i kort tid, hvis det er, hvad du når frem til at ville gøre.

Og du kan måske overveje, om dit oliventræ tåler den barske behandling, du udsætter det for lige i disse dage, hvor døgnmiddeltemperaturen er under frysepunktet og der er udsigt til mere kulde kombineret med blæst... ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

29 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 31. januar 2009 kl. 14.34

Fru Dyveke.

Oliventræet er en meget gammel kulturplante, der blandt andet ofte nævnes i biblen. Placering bør være lyst men beskyttet mod den stærkeste sol midt på dagen. Vanding bør ske med mellemrum, så luften kan trænge ned i jorden. Gødskningstilskud gives i den lyse del af året. Daglig overbrusning af planten er en god ide. Står planten ude på en beskyttet plads er chancen for blomster større.

Mvh Eivin

30 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 31. januar 2009 kl. 16.40

Ja-mit Oliventræ som er udplantet forrige år har stadig grønne blade.

Måske det var et forsøg værd i disse tider med " global warming "

31 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 2. februar 2009 kl. 8.26

Mit oliventræ står UDE i en krukke på Ærø lige nu. Det er med is i maven...Den ser frisk ud,med grønne blade. Sidste år havde jeg den indenfor...Det kunne den ikke lide. Jeg håber at det går. Man siger jo at de kan tåle minus 8 grader. Jeg satser!

Lone

32 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 2. februar 2009 kl. 8.26

Mit oliventræ står UDE i en krukke på Ærø lige nu. Det er med is i maven...Den ser frisk ud,med grønne blade. Sidste år havde jeg den indenfor...Det kunne den ikke lide. Jeg håber at det går. Man siger jo at de kan tåle minus 8 grader. Jeg satser!

Lone

33 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 2. februar 2009 kl. 8.26

Mit oliventræ står UDE i en krukke på Ærø lige nu. Det er med is i maven...Den ser frisk ud,med grønne blade. Sidste år havde jeg den indenfor...Det kunne den ikke lide. Jeg håber at det går. Man siger jo at de kan tåle minus 8 grader. Jeg satser!

Lone

34 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kit Løvenhardt, 4. maj 2009 kl. 13.25

Jeg har et Oliventræ, jeg har købt i efteråret, det er ca. 1,5–2 meter højt.

Det står i krukken jeg købte det i og det så flot ud, men jeg vandede det for meget, så det tabte bladene, holdt så lidt igen og vander det moderat. Det står i stuen hvor det er dejlig varmt med masser af sol, men bladene er stadig tørre og brune. Jeg fik at vide det var helt normalt at træet skulle afklimatisere når man købte det og stillede det indendøre og bladene blev tørre, men nu hvor det er blevet lunt og der er sol, tænker jeg over om der er grund til panik når der ikke er det mindste tegn på nye skud eller grønne blade endnu?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Hilsen
Kit

35 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 4. maj 2009 kl. 19.34

Ja i stuen er der dejlig varm og masser af sol...der er også et meget tørt klima og det kan de ikke li...nej ud på terassen det har de bedst af...og tjek den også for spindemider...men tror at det er det tørre klima der er problemet med de tørre og brune blade...

erik

36 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 4. maj 2009 kl. 20.25

Samme råd herfra...Min står ude hele Året og er frisk grøn...

Lone

37 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 4. maj 2009 kl. 22.33

De er også udplantet her hele året...

erik

38 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 5. maj 2009 kl. 0.46

Det er godt nok længe siden, men alligevel har jeg moret mig kosteligt bl.a. over dit svar!

Venligst Lone

39 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Vigh, 18. maj 2009 kl. 10.07

Jeg har 2 oliventræer – samme størrelse og i samme type krukke med samme type jord.

Den ene overvintrede i stuen. Den anden overvintrede udendørs, op ad en sydvendt mur og beskyttet med hesianpose om kronen og halmmåtte om potte.

Det træ, som har tilbragt vinteren indendørs, så lidt træt ud, da det endelig blev tid at komme ud på verandaen igen.

Det træ, som har tilbragt vinteren udendørs, under beskyttelse, skyder og vokser og er i klart bedre stand end sin tvilling.

Så næste vinter forbliver begge træer ude, med et god placering i læ og godt beskyttet.

40 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bove’, 21. maj 2009 kl. 20.31

Jeg har et oliven træ som jeg desværre er kommet til at lade stå uden for i vinter. Det er et ret stort træ. Men det har ikke mange blade tilbage og dem der er har brune pletter. Jeg kan se at der stadig er liv i stammen, men ved ikke hvordan jeg skal få mere liv i det.

41 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. maj 2009 kl. 10.10

Hej Bove'

Find din foldesav / beskærersaks frem og beskær kronen hårdt – hold øje med at jorden er tilpas fugtig.

Når træet begynder at sætte friske skud kan du give det en jorddækning med 4–6 cm velomsat kompost, så der er rigeligt med næring til nyvækst.

Held og lykke med træet – det er jo en fornøjelse at have sådan et i sin have!

Med venlig hilsen fra
Lone

42 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia, 24. maj 2009 kl. 21.21

Jeg er for nyligt flyttet i hus hvori der var plantet 2 oliventræer i haven. De står tæt op af husmuren og min umidklbare forklaring på at de overlever er at de får varmen fra muren. dog vil jeg rigtig gerne beskære dem så der kommer mere liv og vækst til dem. men hvad skal jeg gøre for at beskære dem bedst muligt og hvilken gødning skaæ de have?

43 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 17. juli 2009 kl. 17.26

Hej.

Vi har et oliventræ stående i vores køkken. Det er ikke særlig stort og har haft det lidt hårdt. Alle bladene er tørre og ser lidt visne ud. Nu er spørgsmålet om det kan reddes? – skal bladene evt pilles af?

Line og Freja

44 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kit Løvenhardt, 17. juli 2009 kl. 18.58

Altså jeg var selv ude for det samme, alle bladene visnede, så for to måneder siden klippede jeg alle grene af med visne blade og nu er det lige begyndt at skyde igen., mener der højere oppe er et indlæg om hvordan man klipper det.

Men fra du klipper det skal I væbne jer med tålmodighed, men så kommer det også pludselig. Her hgar vi spottet 15 skud indenfor den sidste uge.

Pøj pøj med det herfra og god weekend.

45 af 45 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Brohus-Weiss, 13. oktober 2009 kl. 14.10

Vores oliventræ, som vi efterhånden har haft i 10 år, er begyndt at bære mange oliven. I år har vi plukket ca. 1 liter oliven. vi ved bare ikke hvad vi skal gøre med dem. Er der nogen der har opskrift på hvad man kan gøre med dem, så de bliver spiselige?

Nyt svar til emnet »Oliventræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Oliventræer

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider