Forum

Nubrede blade Skadedyrsangreb Blommetræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sys Borgquist, 24. juni 2011 kl. 7.56

Vores blommetræ på >15 år er nu for andet år i træk, angrebet af ??
Resultat: Træet bærer ingen blommer (hvilket det sædvanligvis gør i rigelige mængder) - Umiddelbart efter midsommer krøller bladene sammen og falder af.
Angrebet er massivt.
Hvad gør vi?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 25. juni 2011 kl. 17.08

Hej Sys.

Der er sikkert mange muligheder, men det kunne muligvis være visnesyge (kransskimmel) som jeres blommetræ lider af.

MVH
KarinP

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sys Borgquist, 26. juni 2011 kl. 9.52

Tak for indspark.
Jeg er vidende om, at min redegørelse omkring blommetræets skadedyrsangreb og deraf "adfærd" er mangelfuld. Jeg har tidligere søgt at tydeliggøre/visualisere problemet ved, at vedhæfte et foto. Dette har imildertid ikke været mig muligt. Jeg forsøger igen.
Har forsøgt, og; dette er stadig ikke muligt.
Redegørelse: Hver enkelt fordybning på bladet, er halv så stort som et tænkdstikshoved. Bladet "svøber" sig om fordybningen. Fordybninge opstår fra overfladen af bladet. Der er 30-50 af disse på hvert blad. Derved opstår, hvad jeg beskriver som "nubrede blade". Det er antageligt æg - med fra hvilket dyr? - og hvordan bekæmper vi det?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 4. juli 2011 kl. 15.57

Gad vide om du har fået svar ? Har du kigget under "skadedyr og plantesygdomme" her på siden? Måske noget af det liger de nævnte symptomer.

Jeg tænkte på at billederne af filtgalmideangreb kunne ligne din beskrivelse...???...

Gitte

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sys Borgquist, 4. juli 2011 kl. 17.09

Hej Gitte,
Stort tak for topkvalificeret svar på mit problem!
Jeg slog "galmide" op på nettet - og fik som svar, bl.a. et billede der er identisk med vort problem. Bladgaller (Eriophyes similis) hedder bæsterne, der har invaderet vores blommetræ.
Desværre ser det imidlertid ikke ud til, at der er effektive/lovlige bekæmpelsesmidler.
Melder bæsterne sin ankomst til næste år, kan vi (som det beskrives på nettet, som mulig/alternativ løsningsmodel) plukke de angrebne blade af træet, i det tidligere forår.
Endnu engang TAK!
Hilsen Sys

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristoffer Eriksen, 9. juli 2011 kl. 15.20

Jeg har vedhæftet lidt billeder, hvordan mit træ er ramt. Jeg ved ikke om det er det samme som dit.
Synes dog ikke Eriophyes similis ser helt ud som mine

kedev.dk/blomme/1.jpeg
kedev.dk/blomme/2.jpeg
kedev.dk/blomme/3.jpeg
kedev.dk/blomme/4.jpeg

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juli 2011 kl. 20.35

Hej Sys -

det er ret let at vise et billede i sit indlæg - klik på gennemse herunder, find dit billede og klik på det.

Så vil det blive vist, når du har tastet Send svar.

Hvad har drillet dig i forhold til at sætte et billede ind?

mvh
Anja

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. juli 2011 kl. 21.29

Hej Sys.

Hvis billedet er for stort i forhold til det det må være her, går jeg ind i et Paint program, hvor jeg selv kan bestemme nøjagtig den størrelse, som det må være

Mvh.

Hans

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sys Borgquist, 10. juli 2011 kl. 21.36

Hej Anja,
Tak for respons.
Jeg kan ikke svare dig på - eksakt hvor årsagen til, at faciliteten "vedhæftning af billede" ikke ses at fungere optimalt.
Herfra er det er hverken mangel på båndbredde, hard ware eller know how.

vh/Sys

Nyt svar til emnet »Nubrede blade Skadedyrsangreb Blommetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Nubrede blade Skadedyrsangreb Blommetræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider