Forum

Hvad er det på kartoflerne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Lejre, 14. juli 2011 kl. 10.18

Jeg har sat en del kartofler af sorten solist, de smager forrygende, men er desværre stort set alle angrebet, kan det være skimmel??

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. juli 2011 kl. 15.21

Hej Lars Lejre

Det er ikke skimmel, men skurv (en bakteriesygdom) der har angrebet dine kartofler, som har reageret på angrebet ved at danne arvæv - det som ses som brune indfaldne områder med ophøjet, ujævn kant. Skadebilledet kunne være meget værre end det angreb som billedet viser !

Tre forhold er især interessante for at undgå kartoffelskurv: Sygdomsresistent læggemateriale, et ikke for højt kalkindhold i jorden og sædskifte.
De sorter der er mest modstandsdygtige mod skurv kan du finde en liste over på www.planteinfo.dk.
Kalkindholdet kan du få analyseret.
Du kan planlægge dit sædskifte, så der ikke er kartoffelplanter samme sted mere end hvert fjerde år.

Og for god ordens skyld: Der er ingen risiko ved at anvende kartoflerne, selv om de har spor efter skurvangreb.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lejre, 15. juli 2011 kl. 12.11

Tak for svaret, jeg har altid troet at skurv ser ud som på det nye billede, og at det sidder på skrællen, og ikke går ind i kartoflen.
VH
Lars

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 15. juli 2011 kl. 14.42

Lars
Mig bekendt er begge dele skurv. Skurven starter paa skrællen og gaar ind i kartoflen.

Mvh Eivin (^_^)

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. juli 2011 kl. 17.18

Hej Lars Lejre

Skurv i kartofler skyldes forskellige bakterier, der giver et lidt forskelligt skadebillede... og jeg er ikke i stand til at vurdere, hvilke typer, der er mest udbredte og derfor mest velkendte som "skurv".

Men du får lige oversigten fra Gyldendals store danske encyklopædi har følgende oversigt her:

"Kartoffelskurv
I landbruget er bakterier som kartoffelskurv (Streptomyces scabies) årsag til brune, ru og skælagtige pletter på kartoflernes overhud. Netskurv (Streptomyces spp.) forårsager en netagtig, rødbrun krakelering af knoldens overhud. Svampen sølvskurv (Helminthosporium solani) fremkalder sølvgrå, svagt nedsænkede pletter på knoldene. Efter nogen tids opbevaring vokser pletterne sammen og giver knoldene et sølvglinsende skær. Svampen pulverskurv (Spongospora subterranea) er årsag til vortelignende udvækster under kartoffelhuden. Senere sprænges huden og efterlades som en bræmme rundt om det åbne sår. I sårene ses svampens brune sporer. Alle skurvtyper kan ved kraftige angreb dække det meste af knoldenes overflade, men ofte er angrebet koncentreret på en del af knolden. Angreb har ikke betydning for udbyttet, men forringer kvaliteten. Net- og pulverskurv fremmes af hyppig vanding, mens kartoffelskurv hæmmes heraf. Der er forskel på sorternes modtagelighed"

Med venlige hilsner fra
Lone

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lejre, 15. juli 2011 kl. 21.03

Mange tak for hjælpen
VH
Lars

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo Lohmann, 30. juli 2011 kl. 21.34

Hej alle.

Efter den megen regn har vi opdaget, at vi ikke blot er angrebet af dræbersnegle - men i tusindevis af dem. Jeg mener, jeg så i tv, at jernvitriol skulle kunne udrydde dem. Er der nogen der har erfaring med det ??

Mvh

Bo Lohmann

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juli 2011 kl. 21.53

Hej Bo -

du får ikke hjælp til at bruge gift herinde - det er ikke meningen med havenyt.dk. Men prøv at bruge søgefunktionen øverst til højre og se, hvad du kan finde om dræbersnegle.

I øvrigt har det jo ikke meget med kartoffelskurv at gøre, som denne tråd handler om.

Mvh
Anja

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 31. juli 2011 kl. 11.52

Nej, for som vi jo da alle tider har sagt herinde paa havenyt: Kemi passer simpelthen ikke ind i davedyrkningen. Angaaende disse dræbersnegler, ja da maa man jo da vel bare sige, at det er om at faa gang i spaden. De bør nemmerlig hugges lige over. Det er nu da den mest effektive løsning.

Mvh Eivin (^_^)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Laursen, 14. juli 2020 kl. 15.29

Jeg har lagt solist læggekartofler både i jord og i sand.
Jeg oplever stort angreb af skurv (billede 1) på de kartofler i jord, men langt mindre i sand.
Skyldes det regnmængden? og at vand hurtigere forsvinder i sandbedet?
Er der andre forklaringer på den skurv?

Nyt svar til emnet »Hvad er det på kartoflerne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er det på kartoflerne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider