Forum

Grantræer visner – hvorfor

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Lassen, 24. marts 2004 kl. 12.08

Jeg har en række på 10 grantræer på cirka 10–12 meter og i den ene ende er de begyndt at visne. Det yderste grantræ i den ene ende er dødt og nr. 2 er begyndt at visne midt på og det ser ud til at nr. 3 grantræ også er smittet. Er det sygdom eller alder? Kan jeg gøre noget?

Med venlig hilsen Lene Lassen

1 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kiki, 21. oktober 2004 kl. 13.19

Hejz@

hvorfor visner grantræer?

har om det i skolen og vil gerne vide mere om grantræer...

kyss og qnuzzz fra kiki.!

2 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kiki, 21. oktober 2004 kl. 13.20

Hejz@

hvorfor visner grantræer?

har om det i skolen og vil gerne vide mere om grantræer...

kyss og qnuzzz fra kiki!

3 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Erik Nielsen, 1. januar 2005 kl. 21.35

Det undrer mig at efter den sidste storm, så jeg fra toget nogle granskove var brækket i samme højde. Træerne havde samme alder. Hvorfor?

Er det rigtig at de yderste træer i en skov kan anlægge pælerod?

4 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 14. februar 2005 kl. 12.46

Hej.

Vi har lige fået om grantræer i skolen. Problemet er bare at jeg ikke ved så meget om dem. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor de visner og hvorfor grantræer stikker så meget som de gør.

Ville blive virkelig glad for din hjælp.

Mange hilsner Camilla.

5 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 14. februar 2005 kl. 22.01

Svar til Niels Erik Nielsen:
Graner og andre træer knækker af i samme højde på grund af en "piskesmældeffekt": når stormen bøjer kronerne helt ned i vandret, vil de på ét eller andet tidspunkt rette sig op. Under tilbagesvinget gribes de atter af vinden, og det er denne dobbelte kraftpåvirkning, som knækker dem.

Når mange træer knækker af i samme højde, skyldes det, at de er præcist lige gamle, lige høje og lige elastiske. Den ensartethed er en (uheldig) sidevirkning af ønsket om at opnå ensartede monokulturer, som kan høstes på én gang.

6 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Kragelund, 11. juni 2005 kl. 21.00

Jeg har lige købt en lille mini skarntydegran, som jeg vil plante i en krukke, er det en god ide eller hvad?

Hvilken jordblanding skal jeg bruge at plante i, og er der nogle ting som træet er sart over for?

På forhånd tusing tak for hjælpen

Mange hilsner fra Marianne Kragelund Nibe

7 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Frederiksen, 25. september 2005 kl. 15.30

Jeg har nogle grantræer som er ca. 8 meter høje, jeg har taget grenene væk ca. 2 meter op ind mod en hæk, men nu visner de andre på den anden side som ikke går ind mod hækken. Hvorfor? Kan det være opstået sygdom?

Venlig hilsen
Inge

8 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Jakobsen, 27. november 2005 kl. 16.13

Jeg vil gerne vide noget om nåletræers oprindelse.

Deres udbredelse, alder osv?

9 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: GazE, 9. januar 2006 kl. 13.15

Hvilket grantræ er også om vinteren? hvis i forstår :)

10 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 16. januar 2006 kl. 20.12

Ja Camila, hvis "grantræer" stikker er det nok enten sitkagran eller abetræ, hvilke begge to er nåletræer, men bestemt forskellige, men de stikker imod nålene.

11 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben, 23. maj 2006 kl. 12.43

Jeg har et grantræ som er helt gult og vil lige vide om det er gået udeller man kan rede det

12 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 27. maj 2006 kl. 16.16

Grantræer visner fordi de ikke kan holde til at blive sat nu så de vil se døde ud men de kommer for det meste igen det er bedst at sætte den om efteråret for det kan de i det minste holde til

arbejder inde for hedeselvskabet så jeg ved det

13 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 28. maj 2006 kl. 21.30

GazE

Jeg mener at forstå dig helt ret, så vidt beskrevet indtryksmæssigt, at det grantræ som vi her i landet ser mest ubredt om vinteren er nok et juletræ. Måske i lidt lidt differerende variationer, især beklædningsmæssigt set. håp

14 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: WERNER NIELSEN, 1. juli 2006 kl. 17.31

Skrevet af Werner Nielsen 01. 06 2006.

Jeg har noget hvidt pulverlignende på det yderste af mine serbiske graner, det er kun på dette års skud.

Er det dyr, eller svamp, måske noget der æder grannåle?

med venlig hilsen Werner Nieklsen

15 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hilmer Baun Nielsen, 12. juli 2006 kl. 14.59

Jeg har en sukkergran (mener jeg den hedder – den er flot kegleformet)
Træet er nu mange år gammel og ca 2 meter høj. I juni kom der et vissent område på nordsiden af træet og ca. 20 cm fra toppen og dette har nu bredt sig til 50 cm i højden. De øverste 10 cm er som resten af træet frisk og grønt.

Kan det skyldes vandmangel?

Er den færdig?

Med venlig hilsen
Hilmer

16 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 13. juli 2006 kl. 19.29

Hej.

Jeg har to grantræer som der er gået biller eller laver i barken.De bore sig ind så hapiks løber ned af stamme og de nederste græne går ud.

Er der noget jeg kan gøre? trærene er 20 meter høje.

Med vendlig hilsen
Thomas

17 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sgdg, 2. oktober 2006 kl. 12.25

Jeg knepper træer

18 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas, 20. november 2006 kl. 10.49

Hvor mange grantræer er der i Danmark?

19 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Nielsen, 14. april 2007 kl. 9.28

Jeg har en lille Plantage med Rødgran, de er ca. 20–25 år gamle de sidste 5 år er en 3–4 stykker
visnet, men nu det sidste år er det gået hurtigt, da er der kommet 30 døde træer til, plantagen består af ca. 300 Træer, så det kan jo snart få ende.

hvad kan årsagen være?

20 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 15. april 2007 kl. 9.39

Andgåene grantræer der visner så har jeg hørt i radio avise at det er en bille som lever under barken og spiser barken, der er ikke noget at gøre ved det for billen skulle dø ved en hård vinter og det har vi jo ikke haft så derfor overlever den.

Det erså surt nu skal jeg til at fælde mine to sidste træer.

Hilsen Thomas

21 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Jensen, 11. maj 2007 kl. 21.34

Hej
Vi har et stort fyrretræ i haven. Det er omkring 15 år gammelt. Nu har vi opdaget en slags biller eller larver, der sidder i klynger på undersiden af grenene. Hvad er det og kan det bekæmpes eller skal vi fælde træet?

Hilsen Lise

22 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Top Secret :Bb, 23. maj 2007 kl. 8.57

Heej (:

23 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tia Regngaard., 23. maj 2007 kl. 9.01

Det er forbudt at klippe gran fra træer i skovene, men man må gerne samle det op, der ligger på jorden. Og da lysten til at finde gran er stor i denne tid, har flere af statsskovdistrikterne sørget for at samle gran fra fældede træer, så skovgæsterne på bestemte steder i skoven kan forsyne sig. Men kun til eget forbrug.

Det gælder bl.a. på Klosterheden i Vestjylland, på Fyn, i nogle skove omkring København, i Odsherred og i Bistrupskovene ved Roskilde.

På andre statsskovdistrikter er der juleboder og andre julearrangementer, hvor man også kan få gran, så det er en god ide at finde frem til sit eget skovdistrikt på nettet.

Jeg er bare super facinered af alle de smukke træer i hele verden. det er bare det bedste i mit liv. at stå og kigge på de træer. det er så natur agtigt,
Love it.

24 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Christiansen, 28. maj 2007 kl. 13.09

Kære læser
Jeg har en sukkergran på ca 160 cm, som i en del
år har pyntet foran vor indgang. Den har været
dækket af lyskæder til jul og har været flot længe,men
nu breder der sig visne områder rundt på træet.

Jeg ser, at Hilmer sidste år havde lignende problemer.

Hvad kan jeg gøre?

Hilsen Jens

25 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten, 24. august 2007 kl. 11.03

Fuck nu dig din spade

26 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emilie, 9. november 2007 kl. 12.44

Hvor gammelt og hvor højt kan et grantræ blive helt præcis?

Har om det i skolen og vil sætte stor pris på jeres hjælp
– Emilie.

27 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens E Eriksen, 20. februar 2008 kl. 18.28

Jeg har en række normandsgran den første i rækken er begyndt at visne fra bunden og er nu nået midt på stammen, den næster er begyndt og den næste er begyndt den 4 er nu også begyndt, det ser ud så om det er noget der smitter, jeg har talt med den lokale Thyme de mener det kan være en slags lus? men har anbefalet at kontakte jer kan i / du hjælpe jeg har faktisk 40 stk i forlægelse VH jens E

28 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. februar 2008 kl. 20.56

Er der en vej,der saltes, i nærheden?

Hvor store er træerne?

Er det kun denne vinter,det er sket? eller har de været misfarvet sidste sommer?

Luseangreb ses ofte som gulfarvning om sommeren og så falder nålene af i løbet af vinteren.

Anne Marie

29 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens E Eriksen, 3. marts 2008 kl. 13.53

Hejsa nej der er ikke salt i nærheden, træerne er 5–6 år gamle de er ca 3,5 til 4,5 høje.

Det er startet for ca 2 år siden dvs. i år er det 3 år hvor jeg opdagede dette mærkelige.

jo de taber nålende og herefter går grenen ud og tørrer helt ind, det begynder for neden på alle 4 angrebet træer fra ca. 1 mtr. op er de flotte grønne
VH jens Eriksen

30 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 3. marts 2008 kl. 17.46

Hej Jens, nu er grantræer jo et vidt begreb. Jeg fornemmer det er enten rød- eller hvidgran. Især hvidgran ses meget som læhegn i jylland. Det bruges sjældent mere, fordi de bliver nålefattig forneden med årene – og giver undertræk. Så ser det forresten også rædsomt ud, hvilket bliver værre og værre. Hvis det var en xpert der har set på det må vedkommende da kunne artsbestemme det. Lad os høre hvis du finder problemet.

31 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens E Eriksen, 4. marts 2008 kl. 7.11

Kære hans

Der er Normansgraner, købt ved den lokale Thyme for ja ca 4 -5 år siden de gror godt alle, men desværre er dette problem opstået, jeg kan maile et billed af dem hvis jeg får en mail adresse.

Herlig hilsen jens E

32 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Toksværd, 1. april 2008 kl. 15.51

Vi har 4 grantræer, ca. 10 m høje. Et af dem er blevet angrebet af små grønne fluer sidste sommer. Nu er hele det midterste af træet fyldt med visne nåle der falder af. Vi har lige opdaget de små grønne fluer er tilbage. Hvad gør vi for ikke at det hele skal starte igen?

NB. Der kommer nye skud.

33 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik, 5. maj 2008 kl. 10.43

Hehe...ja så er mine 20 stk. 5 årige hvidgraner også ved at gulne, det viser sig ved at når man kigger nærmere er fyldt med grønne lus... ærgerligt for de skulle ellers ha ageret hæk, men de bliver nok snart skiftet ud med spirea eller lignende da en hæk i mine øjne skal være ¨tæt¨.

surt med de spildte år men jeg kunne bare plante ordentligt første gang. Ellers et sjovt syn at se alle nålene fyldt med bittesmå grønne lus, bare surt det lige skulle være mine træer :-)

34 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jack, 11. maj 2008 kl. 0.12

Hej jeg har 4 rakker 7 år sidka gran på min ground som er blevet gule og det er surdt men kand man gøre noget?

35 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilie, 9. juni 2008 kl. 16.08

Jeg har desværre også problemer med mine congolore gran – tror jeg de hedder. De taber nålene og er snart helt bare.

Er det lus eller er det larver i barken. Jeg har ikke kunnet finde nogen forklaring.

36 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Prægel, 12. juni 2008 kl. 22.42

Jeg har et stort grantræ ved mit sommerhus.

Fra den ene gang til den anden gang jeg kom og der var 14 dage imellem.

Har træet tapt nåle og ser helt brunt ud.

Det har altid været flot grønt, er omkring 10 m højt.

Hvad sker der, er det sygdom?

Har også fyr som er ved at blive brune.

Kan nogen hjælpe med at fortælle hvad der er galt.

Hilsen Lis

37 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 13. juni 2008 kl. 0.39

Hej Lis.

Gran og nogle af fyrrearterne hører oprindelig ikke til i den danske fauna, men er indført af skovfolk for mange år siden til tømmerproduktion. Læg mærke til, at de ikke fornyer sig selv ved selvsåning, som det sker i Skandinavien og i bjergegne sydpå, men altid skal skoles og plantes ud på voksestedet. De trives bedst med lave vintertemperaturer, og når vi så får så milde vintre, som vi har haft de senere år, går det galt med sygdomme og skadedyr. Jeg har set artikler, hvor skovfolk forudser at grandyrkning må opgives, hvis de milde vintre fortsætter. Jeg synes da også, det er irriterende, at de graner, jeg har stående på barske steder i småplantninger sygner mere eller mindre hen. Jeg tror bare ikke, der er noget at gøre ved det. Det er naturens gang.

Mvh. Hans

38 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Lund Andersen, 6. september 2008 kl. 23.30

Hejsa...

Jeg har en Canadisk kæmpe bjergfyr (har jeg fået fortalt at den hedder) på omkring 5 m, pludselig er nålene på de nederste 2–3 m. begyndt at blive gule og falde af... har kikket godt efter, der er ikke spor af lus på nålene, men 4–5 steder er der lavet hul i barken på selve grundstammen og der flyder klar harpiks ud fra dem...

Hvad kan det være og er der noget vi kan gøre for at stoppe det, så vi ikke midster dette store, lidt specielle træ?

39 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. september 2008 kl. 8.46

Svar til flere.

I denne sommer har vi haft et kraftigt angreb af sitka-lus i rødgranfamilien(dem med hængende kogler), som medførte stor misfarvning og tab af nåle. Nogle træer er helt afnålet og vil dø, andre har beholdt dette års nåle og vil nok forsøge at komme sig næste år,men kun sitka kan skyde fra stammen og blive tæt igen,evt hjulpet af en beskæring.

Huller i barken m.harpiksflod er snudebille angreb.Oftest på svækkede træer. Det kan være så stort,at træet dør.

Alm.fyr taber oftest 2-års nåle i efteråret. De fem og 7-nålede typer(silkefyr o.lig.) taber 3–4års nu.

Ædelgran-familien blev lidt angrebet af sitkalus,da der ikke var flere nåle på de andre, og blev gule. Concolor kan angribes af en svamp og dø.

Desværre har vi ikke altid styr på naturen. Måske godt nok,men ærgeligt for dem det går ud over.

Anne Marie

40 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Gunnar Blomkvist, 20. november 2008 kl. 15.23

Hej alle folk og barnlige sjæle.

Jeg er Kim gunnar blomkvistt, forhenværende have ekspert. Jeg er nu bosat i mit granpalads.

Jeg kommer fra fyn, men bor på rømø. En lille fin afsides ø i vesterhavet. Jeg blev født på grønland, mellem eskimoerne.

Men farvel. Knus jeres Kim gotter.

Nyt svar til emnet »Grantræer visner – hvorfor«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Grantræer visner – hvorfor

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider