Forum

Træt af skjoldlus på citrontræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 4. januar 2012 kl. 21.01

Hej

Jeg ved godt, der blevet skrevet meget om emnet citrustræer og skjoldlus, men kommer alligevel med dette indlæg.

Jeg har et ganske flot citrontræ, der er næsten 6 år gammelt. Jeg såede det selv, men efter et par år fik det skjoldlus, som jeg aldrig helt har formået at udrydde.

Jeg har flere gange haft lyst til bare at smide træet ud, men har også en stædig forestilling om, at jeg vil se det blomstre, før det sker.

Så var jeg tænkte på, om man kan lave en eller to stiklinger, der renses helt for lus og smide moderplanten ud. Vil man så begynde fra nul, hvad angår blomstring? Har læst at træet skal være mindst 10 år gammelt, før det blomstrer, men måske gælder det kun fra såtidspunktet?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel T., 5. januar 2012 kl. 0.36

Hej Martin

Alderen på dit træ er ikke afgørende, det er derimod størrelsen. Man har så vidt jeg ved endnu ikke fuldstændig klarlagt processen, men nogen teorier køre på at der skal et vist antal celledelinger til før citrus blomstre. Søg på "citrus node count" og du vil finde en masse info om emnet.

Når dit træ vokser i højden og sætter nye sæt blade langs stammen, kan du tælle hvert interval fra bunden og op. Hvis vi så siger det nederste blad er nummer 1 så er de næste ovenover nummer 2, 3 osv. Hvis du så har et træ der er 2 meter højt er det måske nået op på nummer 50. Beskære du så det træ ned til 1 meter er du så nede på nummer 25 igen og træet skal vokse forfra fra 25. Så hvis du bliver ved med at beskære det vil det formentlig aldrig komme til at blomstre.

Når man poder Citrus snyder vi træet og tager materiale fra et stort træ hvor det måske er nået op på 500 i det såkaldte "node count", så tag man podemateriale og poder/okulere over på et ungt træ og den vil så vokse videre fra det nummer den var nået til på det voksne træ.

Så hvis du skal tag en stikling fra dit træ bør du tage dem fra toppen af træet da de er nået længst, og måske er du heldig at det kommer til at blomstre en dag.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 5. januar 2012 kl. 10.59

Tusinde tak for det gode svar Mikkel.
Jeg har i forvejen beskåret træet så meget, at det nok kun er en tredjedel så stort, som hvis jeg havde ladet det være.
Gider ikke bruge gift, så træet må nok lade livet.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 6. januar 2012 kl. 9.46

Hej Martin.
Jeg har ikke forstand på det med blomstring og alder på citrontræer, men vil gerne kommentere skjoldlusene. Jeg har selv et citrontræ. Jeg har haft det i fire år. Et lille podet træ fra Netto. Det blomstrer flittigt og bærer frugt. Og det har fået skjoldlus. Om sommeren når træet står ude er det ikke det noget problem. Lusene er nærmest væk, men om vinteren når træet står i drivhuset kommer de sorte fedtede pletter med honningdug og sidder lusene op undersiden af bladene. Jeg har ingen steder læst om et virksomt middel mod lusene, så jeg har forliget mig med skjoldlusene. Jeg holder lusene nede ved at vaske træet, blade og grene med en svamp med insektsæbe. Så forsvinder det sorte klister og lusene piller jeg af med fingrene. Hyggeligt pillearbejde. OK, det er måske idiotarbejde og spild af tid. Men er meget havearbejde ikke det? Vi kan jo bare købe citronerne og alt det andet vi dyrker. Nogen mener man bare kan smide træet ud og købe et nyt, men det sjove er jo at have det samme træ i flere år. Lus eller ej! Og når man som du selv har sået træet kan jeg godt forstå, hvis du ikke nænner at smide træet ud.

Nyt svar til emnet »Træt af skjoldlus på citrontræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Træt af skjoldlus på citrontræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider