Forum

Fjernelse af poppel?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Klaus Andersen, 7. august 2016 kl. 22.03

Hej

Jeg har flere steder på min grund poppel (formentlig Grå-Poppel), både store og små træer. De danner mange steder rodskud et stykke fra hovedstammen og spreder sig generelt. Jeg har prøvet at skære nogle af træerne over, men de skyder bare igen.

Hvordan kommer jeg af med træerne en gang for alle? Skal jeg ringbarke træerne, og hvordan gøres det bedst?

Vh
Klaus

1 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. august 2016 kl. 22.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. august 2016 kl. 22.31

Jeg ville få dem fældet og få stubfræset.

Jeg har dårlige erfaringer med bare at få fældet ting, der laver rodskud (kastanje, hjortetakstræ mv), de kommer bare igen- også mange metre fra stubben.

Der er stubfræsning meget effektiv.

Skønt, jeg overvejer at ringe nogle asketræer, der er lidt for store til, at jeg selv kan lægge dem ned (med håndværktøj), de stammer alle fra træer, jeg fik fældet for nogle år siden, men de gror som ukrudt fra stub. De råder over et stort godt rodnet.

Mine popler (Sort poppel tror jeg .de er), laver heldigvis ikke rodskud.

Mvh
Tine

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. august 2016 kl. 22.00

Du kan barkringe dem nu, inden de sender sommerens næring ned i roden, hvis de er tykkere end en arm. Er de tyndere kan en rodfræsning måske klare det.
Vi bruger altid ringning af rodskydende træer. De andre fælder vi bare og fjerner stødskuddene den første sommer, eller fjerner barken på stubben med det samme.
Hilsen
Anne Marie

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Andersen, 9. august 2016 kl. 19.38

Kære alle

Tak for jeres svar. Poplerne står forskellige steder på ejendommen. Ikke nogle steder, hvor de direkte generer, men alligevel vil jeg gerne have dem fjernet. Det betyder også, at jeg ikke vil bruge penge på rodfræsning, men jeg vil forsøge med barkringning af dem.

Vh
Klaus

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Sprenger, 6. november 2020 kl. 12.00

Jeg bor på landet. Der blev plantet poppler 16 m. fra min grund. jeg har ikke mærket nogen problemer derfra. Naboen fik træerne fældet og nu kom der gang i rødderne. Der kom gang i rodskuddene og inde på vor grund var der pludselig masser af rodskud, så nu er de nået rundt om huset og rødderne er op til
5 cm tyk. Jeg kontaktede naboen, samme dag kom han og fræsede en 1 m. dyb rende langs med min grund. Det holder rødderne væk, men jeg ved ikke hvor længe. Det fjerner heller ikke rødderne på min grund. Hvad gør jeg ved sagen? Naboen siger at han ikke kan få noget gift at sprøjte med, så træerne går ud. m.v.h. Hans hans@sprenger.dk Augustenhfvej 1. Nordborg. 6430.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Sprenger, 6. november 2020 kl. 12.00

Jeg bor på landet. Der blev plantet poppler 16 m. fra min grund. jeg har ikke mærket nogen problemer derfra. Naboen fik træerne fældet og nu kom der gang i rødderne. Der kom gang i rodskuddene og inde på vor grund var der pludselig masser af rodskud, så nu er de nået rundt om huset og rødderne er op til
5 cm tyk. Jeg kontaktede naboen, samme dag kom han og fræsede en 1 m. dyb rende langs med min grund. Det holder rødderne væk, men jeg ved ikke hvor længe. Det fjerner heller ikke rødderne på min grund. Hvad gør jeg ved sagen? Naboen siger at han ikke kan få noget gift at sprøjte med, så træerne går ud. m.v.h. Hans hans@sprenger.dk Augustenhfvej 1. Nordborg. 6430.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Sprenger, 6. november 2020 kl. 12.00

Jeg bor på landet. Der blev plantet poppler 16 m. fra min grund. jeg har ikke mærket nogen problemer derfra. Naboen fik træerne fældet og nu kom der gang i rødderne. Der kom gang i rodskuddene og inde på vor grund var der pludselig masser af rodskud, så nu er de nået rundt om huset og rødderne er op til
5 cm tyk. Jeg kontaktede naboen, samme dag kom han og fræsede en 1 m. dyb rende langs med min grund. Det holder rødderne væk, men jeg ved ikke hvor længe. Det fjerner heller ikke rødderne på min grund. Hvad gør jeg ved sagen? Naboen siger at han ikke kan få noget gift at sprøjte med, så træerne går ud. m.v.h. Hans hans@sprenger.dk Augustenhfvej 1. Nordborg. 6430.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. november 2020 kl. 17.18

Poplerne har reageret på, at de er blevet fældet. Det vil de ikke finde sig i!
Derfor skyder de fra rødderne, så længe, der er nok lagret energi nok i rødderne.
Nu er forbindelsen til nabogrunden kappet. Det har reduceret dit problem, for det største rodsystem er derinde.
Men du skal mange gange om året gennemgå din ejendom, og fjerne rodskud. Brug en spade, gerne en drænspade, og grav skuddet op med så meget vedhæng som muligt, eller hak det af langt under jorden.
Hvis du bruger en buskrydder, vil stubbene stadig stå tilbage, og hurtigt sende nye skud op.
Jeg kender problemet fra vores sommerhus, men der kommer de fleste rodskud inde i skovbevoksningen, så vi fælder dem først, når de skal i brændeovnen.

Nyt svar til emnet »Fjernelse af poppel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Fjernelse af poppel?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider