Forum

Forberedelse af skov/flerårigt bed?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 21. august 2016 kl. 18.34

Jeg har noget ledigt jord, hvor der har stået et højbed med tyttebær . Der har været kartofler i i år, og der blev derfor tilført kalk i foråret. Det var ikke meningen at det skulle blive 'skovbed', men der er en del skygge om sommeren fra et æbletræ så jeg har tænkt at det kunne være fint til det . Skal jeg forberede/forbedre jorden ( sandjord - med vintervæde) ? Og hvordan - med hvad?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. august 2016 kl. 11.27

Ret tør, mager og sur jord- rimer vist ikke på æbletræer?
I øvrigt vil tyttebær vist gerne stå relativt lysåbent.

Men du kan nok forsøge med spaghnum- blandet med grus i højbedet.

Men hvorfor dog dyrke noget, der er imod naturen fremfor at udnytte, hvad du har?

Indrømmet: Jeg er af skolen, trives det- er det godt, hvis ikke "Smiitt den på komposten!".
Al respekt for dem, der gør noget andet.

Mvh
Tine- der har tilført grus i lerjorden.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 22. august 2016 kl. 18.29

Frugttræer og buske gror nu ret godt her - og jorden er ikke tør ret langt ned. Faktisk har vi meget vand i jorden, så når først rødderne når ned er der ingen problemer hvis de kan tåle lidt vintervæde.

Tyttebærrene blev fjernet fordi jeg alligevel aldrig fik dem høstet.

Synes bedet vil være fint som skovbed fordi der er sol om foråret og mindre når træerne springer ud, og så ligger det tæt på det vi kalder skov - baghaven med store bøge, ahorntræer mm. Her kan ikke dyrkes da det er hønsenes foretrukne opholdssted. De ville æde og kradse alt op - så jeg er nødt til at have det indenfor køkkenhaveindhegningen.

Jeg har en del savsmuld, men er i tvivl om ikke det vil æde al kvælstof der måtte være i jorden. Kunne ellers være fint til at give noget struktur i jorden.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. august 2016 kl. 18.47

Hej Lene Skelmose

Sandjord i skygge - lyder måske mere henad et staudebed, hvor planter hentet hjem fra fjerne steders skove eller fra vore egne skove kan trives...

Skovhaven (som jeg kommer til at tænke på med de forudsætninger du beskriver) har ofte den udformning at træerne placeres i rækker - måske dobbeltrækker - stævnes, stynes eller beskæres, så der ikke er nogen voldsom skyggevirkning. Læet er det mest eftertragtede i skovhaven, fordi det indvirker positivt på vandbalance og mindsker temperaturudsving.

Skyggevirkningen fra et æbletræ kan selvfølgelig være begrænset og ganske medgørligt, hvis det er et lille træ - men hvis det ikke er podet på en meget svagtvoksende stamme vil det om 10 - 15 år måske have en helt anden dominerende rolle. Og måske udvikle sig til et skulpturelt indslag i haven ?

Jeg vil foreslå dig at du kigger lidt omkring i bøger og artikler om skovhaven - og bruger inspiration derfra til at få overblik over, hvad der nu og senere kan trives ved dit æbletræ.
En let indføring i principperne for skovhaven kan du få ved at læse tidsskriftet "Permakultur" - bare nogle få numre vil give dig en fornemmelse af, hvad der kan lade sig gøre...... Og dit lokale bibliotek skaffer gerne ! Måske kan det vise vejen til åbne Permakulturhaver - så kan du få en snak med nogen, der har "hænder og engagement i mulden"......

Og så må jeg fraråde, at du arbejder videre med Tine Andersens forslag om at indarbejde sphagnum i sandjorden. Dels (og vigtigst) fordi sphagnum er en langsomt fornyelig ressource - omkring 1000 år - og dels fordi det er langt mere frugtbart at dyrke med jorddækning.

Du kan selv let fremstille en fremragende kompost til jorddækning ved at indsamle ca 1 kubikmeter vissent løv, planterester, en spandfuld trækul (findelt ned til ca 1 cm klumper eller mindre) og måske en - to spandfulde gødning fra kaniner / høns. Sæt en kompostdynge, hold en fugtig og vend den ofte - for eksempel en gang om måneden. Dæk dyngen i vinter og fordel komposten til foråret.

Hvis du tænker at holde jorden dækket indtil næste forår: Brug grøngødning (Havre, honningurt, blodkløver) og lad det visne ned hen over vinteren. Hvis der en meget vissent materiale og du gerne vil så eller plante småplanter på stedet tidligt på året, kan det rives sammen og indgå i næste års kompostproduktion.

Jeg håber, du finder frem til en god løsning, der passer ind i din have og som giver haveglæden plads :-)

Venlig hilsen
Lone

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2016 kl. 9.55

Hej Lene
Jeg har sådan en lille kratskov, der er en uvurderlig og uundværlig del af vores baghave. Der er plantet i den jord der nu engang var til rådighed. Tag et kig her
strikingeshave.blogspot.dk/2006/06/stor-have-meget-affald.html
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 23. august 2016 kl. 18.54

Jeg vil prøve at finde noget læsestof.

Tror dog stedet er ok til skovbed - lige bortset fra jorden der skal tilføres noget groft. En god mulighed at lave kompostbunke der vinteren over - jeg laver alligevel sådan en dynge.

Æbletræet er gammelt og vokser ikke særlig meget.

vedhæfter billede af placering

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 23. august 2016 kl. 18.56

- og set fra skyggesiden

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. august 2016 kl. 22.36

Sikken en sød hunni- er det en Cairn Terrier? @ Lene?

@Lone Brems: Jeg skrev vist noget om ikke at modarbejde naturen, men nu er vi vel her for at hjælpe hinanden.

Det med spaghnum har jeg vidst i snart 10 år... Jeg bruger det ikke selv, da min jord er fed leret muld, så alt med surbundsplanter vil være for underligt, og ja så er der jo marker lige op til, og deraf masser af kvælstof. Min cam-pingvogn- bliver ganske grøn meget hurtigt.

Kompostjord er vel næppe syrlig nok?
Og hvad hvis man ikke har høns? (Mine kaniner gik faktisk på tørvestrølse med halm over, men det er længe siden...)

Mvh
Tine

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 24. august 2016 kl. 7.00

@Tine. Det er en Norwich terrier - hun hedder Honey Butt - og er den sødeste hund i verden :)

Nyt svar til emnet »Forberedelse af skov/flerårigt bed?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Forberedelse af skov/flerårigt bed?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider