Forum

Naturens gavmildhed – nøddeår.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 10. oktober 2016 kl. 14.22

Hej.

Hvor meget har andre høstet af valnødder i år?
Her har det været over al forventning. Jeg kan ikke mindes, at vi nogensinde før har samlet så mange nødder fra et enkelt træ som i år. Indtil nu er der samlet 37 kg, og de er ikke faldet ned alle sammen endnu.
Her er hvad vi har taget til os selv. Mange er givet væk, og resten bliver derude til glæde for fugle og dyr.

Vh. T&HPP

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. oktober 2016 kl. 19.59

Rigtig flot høst - bare lidt misundelig.
Naboen har mange valnødder i år, så rågerne sidder oppe på mine tagsten og banker skallerne af. Det larmer i hele hytten.

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. oktober 2016 kl. 8.56

vi har heller ikke før haft så mange valnødder som i år mindst lige så mange som "tilde " men der er næsten ikke nogen hasselnødder eller ægte kastanier

3 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. oktober 2016 kl. 10.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. oktober 2016 kl. 12.58

Valnødder til snaps skulle være samlet for flere måneder siden.
Men jeg er da glad for, at der er så mange valnødder i år, at jeg også har fået del i overskuddet (vi har to bakker fulde af størrelse med Hans/Tilde P´s).
I gamle dage fik jeg mange valnødder ved mit kontor, men nu er jeg pensioneret, og træet er efter sigende blevet fældet - jeg har ikke vovet at kontrollere, om det passer :-)

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 11. oktober 2016 kl. 18.04

Hej.
Til dem som selv har nødder og ikke ved det i forvejen: Hjemmesaltede valnøddekærner og rødvin er guf for guder og små djævle :-).
Vh. T&HPP

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. oktober 2016 kl. 8.36

jeg er hverken gud eller en lille djævel - ha-ha

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 13. oktober 2016 kl. 22.34

Hej Tilde.
Lyder spændende med saltede valnødder. Jeg har fundet forskellige måder at gøre det på, så jeg vil gerne høre, hvordan din opskrift lyder.

Hilsen AG.

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 13. oktober 2016 kl. 22.47

Hej AG.
Det var en smagsprøve efter et eksperiment, hvor jeg lagde rødvin til. :-)
Jeg får opskriften i morgen og lægger så den ind her.

Vh. T&HPP

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 14. oktober 2016 kl. 13.00

Hej AG.

Det viser sig nu, at opskriften på saltristede valnøddekærner står i Idé nyt oktober 2016.
Den kommer her i en affotograferet udgave, hvis andre har interesse.
Mon det egentlig er lovligt? Ellers må indlægget slettes.

Vh. T&HPP

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 14. oktober 2016 kl. 14.23

Tak for opskriften. Den må prøves når valnødderne er færdigtørrede :)

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 18. oktober 2016 kl. 16.24

Hej.

For at runde historien af nu hvor de sidste nødder er samlet.
Det blev til 42 kg vejet uden grønne skræller. Dertil hvad dyr og fugle er løbet med.
Vi synes, det er en imponerende præstation af et træ på over 100 år, selv om det er stort.

Vh. T&HPP

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 19. oktober 2016 kl. 8.59

Det er også et rigtig godt valnøddeår her. Vores valnøddetræ er fra 1979 og ikke helt så stort. Jeg har 18 kilo til tørring, og naboen har nok samlet næsten lige så mange op på sin side af hækken. Dejligt at have fået en nabo, som er vild med valnødder. Den forrige krævede at få savet grenene af, så de ikke ragede ind over hækken.

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 19. oktober 2016 kl. 9.24

Dejlige beretninger om valnøddeår! :D Desværre gik det vist ikke så godt med hasselnødderne i år...!?
Jeg har vel ca. 10 buske, der alle tidligere har givet nødder, - men i år har jeg samlet 25! (20 til bjesk i august og 5 i sidste uge...) I går gik jeg en tur i en skov i Øst Himmerland, jeg så INGEN hasselnødder i buskene.
Ér det kun mig, der savner hasselnødderne i dette efterår?
Er der nogen, der kender årsagen til den ringe høst?

Vh. JR.F.

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 19. oktober 2016 kl. 9.39

Det er bedst at valnødder ligger til tørring i et lag. Når de er vaskede lægger jeg dem til tørring og afdrypning på gamle bageriste og ovnriste. Senere lægger jeg dem i et lag i store bakker. Jeg bruger de sorte plastbakker, som er beregnet til at sætte vådt fodtøj på. Når de er ved at være tørre, lægges de i flere lag i bakkerne. I foråret bruger jeg de samme bakker til forspiring af kartofler. De kan stables, så de fylder næsten ikke noget at opbevare.

15 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 19. oktober 2016 kl. 9.41

Billedet med valnødder på riste er fra september, da vejret var godt. Nu tørres valnødderne indenfor i varmen.

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. oktober 2016 kl. 10.12

Hej JR.F
Måske er du lidt sent ude at kigge efter hasselnødder. Vores var modne allerede i midten af august. Nogle af buskene havde pænt mange nødder, andre slet ingen.
Det er så et relativt nyt hegn (6-7 år) og kun andet år med nødder.
Sammenligner jeg en lidt ældre busk, så har den langt færre nødder i år end sidste år.
Min erfaring andre steder fra, siger mig, at er man ikke hurtig og snupper dem, så snart de er modne, så kan et par egern plyndre en busk på forbløffende kort tid.

17 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 19. oktober 2016 kl. 16.50

Undskyld. Nødderne var ikke modbe i midten af august, men fra slutningen og så et par uger frem

18 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. oktober 2016 kl. 17.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. oktober 2016 kl. 17.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 19. oktober 2016 kl. 17.49

Hej.
Det står og falder med, hvordan vejrforholdene er, når disse tidlige vindbestøvere blomstrer.
Her har heller ikke været nogen hasselnødder eller bog i år. Vi har en meget stor blodbøg i haven, som visse år har givet store mængder bog til glæde for skovduerne, men ikke i år.
Vh. T&HPP

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. oktober 2016 kl. 8.36

@ tilde P. du skriver højere oppe i tråden - at så behøver man ikke importere mandler sydfra - det behøver vi ikke hos os vi dyrker dem i haven

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 20. oktober 2016 kl. 9.45

@Mogens Madsen.
Meget flot. :-) :-)

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. oktober 2016 kl. 10.50

Hvor stort udbytte får du af mandler. Jeg kender en på Fejø, som også høster mandler, men det er ikke de store mængder. Og giver de hvert år?

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 21. oktober 2016 kl. 14.10

jeg ved det ikke rigtigt endnu - jeg har kun haft træet i 3 år - men det kommer meget an på om det bli´r nattefrost når de blomstrer - men smukke er de

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. oktober 2016 kl. 17.22

EUW- jeg er grøn af misundelse over Jeres dejlige nødder.

Men sorterne?
Jeg har selv tre hasselnøddebuske, der i gode år giver 3 nødder, men de står mod vest i havvind, så...

Jeg kunne godt tænke mig nogen hasselbuske, og et par valnøddetræer, men jeg er bange for, at her ikke er lunt nok til valnødder. Og at hassel helst skal have læ (i foråret).

Min grund har lidt læ mod vest, mere mod nordvest- men det er havvind. Og i foråret kommer østenvinden- fra Sibirien eller deromkring.

Så jeg er meget i tvivl omkring, det med nødder?

Mvh
Tine- der elsker nye valnødder, men ikke de brune fingre de også giver. :-D

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. oktober 2016 kl. 18.03

Hassel bliver (blev) brugt i skovbryn for at bryde vinden i skoven.

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 21. oktober 2016 kl. 18.09

@ Tine.
Jeg tror, du sagtens kan få noget ud af valnøddetræer. Hvis jeg har forstået det rigtigt, bor du tæt på stranden, og dermed kun sjældent får de helt lave temperaturer om vinteren.
Mit træ - billedet længere oppe i tråden - står 400 m fra nordstranden på Røsnæs ud mod Sejerøbugten og jeg ved, der står et ved et sommerhus helt ude på strandvolden. Det kan blæse rigtig meget her, men vi har meget sjældent de helt lave temperaturer om vinteren, hvis der bare ikke er is i stranden.

Vh. T&HPP

28 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. oktober 2016 kl. 18.59

Ja, jeg har strand (og vind) på to sider. Det er også vinden, jeg er nervøs ved, dels at den på ssv siden og nnø siden er skarp. Og så østenvinden, som vi har nu- men ellers mest er i foråret, hvor den er iskold.

Søndenvind er mest stormvejr. Når den ikke er mild. ;-)

Men sorter?

Mvh
Tine

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. oktober 2016 kl. 8.29

@ tine - vores valnød hedder LILLEØ - kommer du i nærheden af Røsnæs så må du gerne få nogle nødder til at så

Nyt svar til emnet »Naturens gavmildhed – nøddeår.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Naturens gavmildhed – nøddeår.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider