Forum

Pleje af en dam

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 20. oktober 2016 kl. 17.43

Vores dam (gravet for længe siden) er ca. 800 m2 stor. På det dybeste sted er den nok et par meter. Der er et par underjordiske kilder, som forsyner den med vand, og der er afløb via en grøft. Vandet løber ud til en sø i nærheden.
PH er 7. Vandet er klart, og der er fisk, padder og insekter.
I 50 år er der bare faldet løv ned, så bunden var dækket af et tykt lag sort mudder, og varme somre var der bundvending. Den blev også groet til med trådalger.
Sidste år fik vi renset op af en kæmpe maskine. Flere vognlæs sort slam blev fjernet, men nu er planter med flydeblade og siv ved at tage over igen.
Hvordan plejes sådan en dam økologisk rigtigt, så vandet forbliver klart, og miljøet er godt for dyr og planter. En stinkende mudderpøl er jo ikke så yndig.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. oktober 2016 kl. 18.28

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 20. oktober 2016 kl. 20.55

Hej.
Jeg ville lade dammen være så meget i ro som muligt til der kommer en ny balance .
Ved oprensningen er der blevet frigjort næringsstoffer, især fosfor, som ellers har ligget inaktivt i bundslammet, men som nu indgår i omsætningen. Det vil med tiden enten blive ført videre i systemerne ved gennemstrømning, eller påny indlejres inaktivt i bundslammet.
Der kan fjernes planter som ikke har fat i bunden og bruges som gødning på land.
Fisk så mange småfisk op som muligt og brug også dem som gødning.
Går der en enkelt stor gedde (o.3kg) skal den på land også og bruges til gødning. Små gedder og ål er værdifulde politifisk som skal bevares.
Hele handlingen skal gå ud på at fjerne frigjorte næringsstoffer uden at rode yderlige i bunden, så der igen med tiden bliver en naturlig balance.

Vh. T&HPP

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. oktober 2016 kl. 22.57

Det er naturens uorden. Hvis, der ikke er strøm i vandet, så vil sådan en dam gro til i alger/løv.Men siv/tagrør fungerer som kvælstoffiltre, så måske skal I ikke fjerne dem?

Er der mange små fisk "tusindbrødre"- så kan et par gode store rovfisk gøre forskellen. Modsat hvad, ovenstående postulere.

Men "tusindbrødre" fisk trives som regel i overgødede søer/vandløb, der sagtens kan have en rimelig sigtedybde (2 meter).

Jeg ville forslå et springvand! Det er da en måde at ilte vandet på, udover UV-filtre mv.

Mvh
Tine

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 20. oktober 2016 kl. 23.24

@Tine
Store gedder duer ikke som politifisk mod en stor bestand af fredfisk. Store gedder tager stort bytte og også artsfæller, men gider ikke småfisk . Hellere 10 gedder på 1 kg end én på 10. I vore moser gælder den regel at gedder under 3kg genudsættes, medens fisk over 3 kg ikke genudsættes men skal på land.
Efter beskrivelsen af dammen her med afløb til større vandsystem, er der sikkert en bestand af ål. Ålen er meget værdifuld som politifisk.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 20. oktober 2016 kl. 23.25

Hej Alice.

Hvis du googler "pleje af vandhuller", kommer der masser af god information om emnet.

Hilsen AG.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. oktober 2016 kl. 23.37

Hvad er "politifisk"?

Nu sagde jeg jo ikke noget om, hvor store, de gode rovfisk skal være- og en vilkårlig grænse på 3 kg- er vilkårlig.

Har du evidens for, at de store gedder- ikke æder ællinger, ænder, vandrotter osv? Det plejer jo ellers at være begrundelsen for at fiske gedder.
Ål lever i bunden, og hvad de så kan tage, er ikke ret store dyr, deres mund er for lille. Og jeg har set en ål på 1,20 m.

Hvor jeg bor var der klare vandløb med lammehaler og tusindbrødrefisk. Nu er de groet helt til i alger.

Så....

Mvh
Tine

7 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. oktober 2016 kl. 23.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 20. oktober 2016 kl. 23.56

@ Tine.
Store gedder æder alt hvad de kan overkomme, gæslinger, ællinger blishøns, artsfæller op til 1/4 af deres egen størrelse. Jeg har rodet med småvandsfiskeri her i 65 år, så lidt erfaring er det blevet til. Den største gedde der er fanget her var på 11,3 kg. og mange på mellem 5 og 10 kg.
Ål forekommer i ferskvand i 2 former. En spidsnæset som fortrinsvis lever af insekter, og en brednæset som lever af småfisk. Som blankål, når de skal til Amerika, er der ingen synlig forskel.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. oktober 2016 kl. 0.02

Der er ikke foder nok til fiskene, så der er en masse små fremfor- nogle få store og i alle størrelser i mellem. Fænomenet skyldes som regel, at der ikke er nok rovfisk.

Aborrer, der vokser op i vande med rovfisk, vil fx udvikle en mere krum ryg- så de er sværere at fortære.

Så, nu lærte du også noget nyt igen i dag, Frank. :-D

Mvh
Tine

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. oktober 2016 kl. 0.07

Jeg ved så ikke @Tilde, hvad den ål i Esrum Sø levede af. Men den var dæleme stor.

Måske i Loch Ness størrelsen?
Esrum Sø er jo også dyb og næringsfattig.

Mvh
Tine

11 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. oktober 2016 kl. 0.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 21. oktober 2016 kl. 0.25

@ Tine.
Nu vi snakker gedder. Tror du sådan en madamme vil nøjes med at tage småfisk?
Hun kan tage store ællinger og gør det :-)

13 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. oktober 2016 kl. 0.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. oktober 2016 kl. 0.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. oktober 2016 kl. 17.06

Nu har jeg læst Svend Fleuron: "Grum" i mine yngre dage, så jeg ved godt, hvor stor sådan en "krokodille"- kan blive.

Min bror var lystfisker, og jeg har selv fanget en gedde på hele 20 cm. Min bror måtte tage den af krogen, og så blev den sat ud igen... ;-)

Der endte min lystfisker-karriere brat: Det er fedt at stå med snøren i vandet, bare *jeg* ikke får bid. :-D Eller skal montere sandorm oa levende agn.

Ja, aborrer er også rovfisk, men de er også byttedyr for andre rovfisk.

Maller er noget andet, men hvis man har set Jeremy Wade i "Flodmonstre" /"River Monsters"- så er de i en anden liga.

Og hermed kom vi vist langt fra det oprindelige emne: Plejen af en dam.

Mvh
Tine- der skam har målt sigtedybder, lavet makrotest og målt iltindhold. I Gudenåen og dens søer.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 21. oktober 2016 kl. 18.00

Tak for jeres svar. Vi bor i Sverige. Der er ikke ål i vores dam, men et par enkelte gedder har vi spottet. De har vist desværre ædt de fleste af hvinandens ællinger.
De små fisk er på størrelse med regnløjer.
I sin tid var det alletiders krebsedam (med udsatte signalkrebs, efter sigende fordi de svenske krebs enten var syge eller ikke kunne tåle surt vand. Dengang var vandet sikkert surt)
Dammen er igen ved at gro til med bundfæstede flydeplanter, og sivene lurer igen ved bredden.
Vi ville gerne undgå naturens "uorden", så dammen ikke ender som mose, og vi vil gerne have lidt frit vandspejl mellem planterne. Af og til river vi planter op med en trefork, men det forslår jo som en skrædder et vist sted. Jeg ved godt, at planterne bruger af kvælstoffet, som der sikkert er mere end godt af, men en plantesuppe er heller ikke yndig.
Et springvand i en naturdam kan jeg ikke tænke mig, og der er sikkert ilt nok, da der er salamandre og guldsmede. Men selvfølgelig har det været et problem da der var bundvending i en varm sommer.
Men hjælper det at klippe græs og bregner ved bredden?
Skal vi regne med at rense op næsten hvert år? Vi kan/vil dog ikke hyre monstermaskinen igen.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. oktober 2016 kl. 18.10

Jo mere plantemateriale I fjerner, des mindre gødning efterlades der i dammen.
Vi har kun et lille havebassin på 20 m2, men vi holder vandet klart ved at fjerne plantemateriale.
Vi ville have anskaffet os nogle halmballer til at lægge i vandkanten, fordi de ville forbruge kvælstoffet i vandet. Men så langt nåede vi ikke, før der var balance.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 21. oktober 2016 kl. 19.01

Når der ikke er ål, var det måske værd at overveje at opelske en krebsebestand igen ( ål og krebs duer ikke i samme vand). Krebs æder også planter og kan dermed være med til at holde undervandsplanter nede .

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. oktober 2016 kl. 21.00

Var det ikke en ide at udsætte nogle ferskvandsmuslinger?

Nyt svar til emnet »Pleje af en dam«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Pleje af en dam

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider