Forum

Fælde lærketræ uden at dræbe det?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henning Dalgaard, 28. marts 2017 kl. 16.29

Vi har et lærketræ i haven, som skal fældes, men jeg vil gerne lade noget af stammen stå (2-3 meter) så den kan bruges til svævebane.

Kan man holde den i live, og hvordan? Skal man så lade nogle af sidegrenene blive? Der er desværre ikke rigtig nogen før længere oppe på stammen.

Skal man vokse eller male det bare træ efter fældning så den ikke rådner, eller gør det bare tingene værre?

Eller gør det ikke noget at træet dør - kan det holde til en svævebane i mange år? Selv i død tilstand?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. marts 2017 kl. 16.43

Du kan sagtens topkappe lærken, og skære alle sidegrene ind til stammen. Den skal nok komme igen!

Men som base for en svævebane? Den vil gengro og forsøge at gro til et nyt træ. Så om den er egnet? Det ved jeg ikke.

Du skal og må *aldrig* smøre noget somhelst på noget som helst. Den eneste undtagelse er podevoks, ved podninger.

Ved sidegrene er det vigtigt, man kun beskærer til "kraven"- ikke længere ude eller inde. Men man kan med fordel starte med at save halt op på undersiden af grenen, og så inde ved kraven på oversiden, så flækker grenene ikke.

Mvh
Tine- jeg ville altså anbringe noget andet som base for tovbanen. Selvom jeg er vokset op med en, der startede i et kæmpestort birketræ (det største jeg har set)- og som endte i jordbærbedet. (Ret upraktisk).

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. marts 2017 kl. 16.46

* halt= halvt og et stykke ude 20 30 cm.
Dette gælder især tykke grene, men man udgår også at fx håndsaven pludselig sidder i spænd.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Dalgaard, 28. marts 2017 kl. 17.09

superinput tak for det.
Var bange for at det ville gå ud hvis man ikke beskyttede træet.
Så jeg kan godt gå helt ned i 2 meter uden at det gør noget?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. marts 2017 kl. 17.19

Ideen med at undgå at et træ dør ved kraftig beskæring er at bevare nogle knopper, der er friske, og som kan danne blade.
Jo færre der er, des langsommere gror træet.
Det gør vel ikke noget, at træet bliver skåret ned til lige over nederste grenkrans? Når der ikke er krone på, gør højden jo ikke så meget.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. marts 2017 kl. 17.24

Ja, lærk er et af de ret få træer, der kan og vil gengro. Også fra stammen.
Men regn med, at den også vil forsøge at lave nye grene, så hvis du fjerner alt, vil det dø i den sidste ende.

Mvh
Tine- lørk er også nydelig som en tæt klippet hæk.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Dalgaard, 28. marts 2017 kl. 18.02

så hvis jeg skærer den i 2 meter hvor der ikke er grene, vil den så dø ?
Der er jo nærmest 4 meter op til en gren med blade. det bliver næsten for høj.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. marts 2017 kl. 19.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. marts 2017 kl. 8.32

husk at lave snitfladen skrå så regnen løber af

Nyt svar til emnet »Fælde lærketræ uden at dræbe det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Fælde lærketræ uden at dræbe det?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider