Forum

Nitrogenfikserende planter og allelopati

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse W., 12. april 2017 kl. 0.45

Jeg prøver at sætte mig ind i haveteorier, men det bliver jo hurtigt kompliceret (og spændende) ...

Hvis allelopati er et fænomen - en plantes evne til ved udskillelse af kemiske stoffer at hæmme andre planters vækst - så skal jeg jo være påpasselig med at plante visse arter ved siden af andre.

Jeg vil gerne plante nitrogenfikserende planter i nærheden af frugttræer, bærbuske og nøddetræer. Ved bærbuskene har jeg mulighed for at plante fx robinietræer bag ved bærbuskene, uden at de kommer til at skygge. De skulle blandt deres andre egenskaber være en god kilde til kvælstof gennem bladfald for omkringliggende planter.

Men ved læsning på Nettet anklages robinietræet for at hæmme andre planters vækst ved allelopati. Det samme synes at gøre sig gældende for fx Eleagnus og Havtorn.

Allelopati er åbenbart ved at blive et helt forskningsfelt, her en tilfældig artikel: www.ejmanager.com/mnstemps/137/137-1448627655.pdf

Hvis jeg søger på "[art] allelopathic/allelopathy" er det næsten som om, at alle de nitrogenfikserende planter har allelopatiske egenskaber.

Men hvordan vælges så egnede nitrogenfikserende planter til bærbuske, frugttræer og nøddetræer? Jeg vil jo gerne fremme deres vækst og ikke hæmme den ...

Hvad er jeres tanker om dette?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. april 2017 kl. 9.41

Du må kunne bruge de kvælstoffikserende grøntgødningsplanter, kløver, lupin mm.
De ville ikke egne sig som grøntgødningsplanter, hvis de hæmmede andre planter.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Jørgensen, 12. august 2017 kl. 15.30

Den såkaldte conservation farming bruger blandt andet bælgplanter, måske de har tips. Her en appetiser: Dave Brandt er manden der gør det, nu på 45. år... www.youtube.com/watch?v=zXGmTkJGyik&t=27s

Nyt svar til emnet »Nitrogenfikserende planter og allelopati«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Nitrogenfikserende planter og allelopati

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider