Forum

Valnøddetræ uden nødder i skallen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Jørgensen, 10. maj 2017 kl. 11.29

Jeg har et valnøddetræ, som er ca 24 år gammelt.
Det er plantet bagerst i haven i skovbundsjord.
Det er ca 7-8m højt og der står rhododendron foran træet. Træet har i flere år udviklet frugter, men desværre indeholder de fleste valnøddeskaller ingen valnødder, de er ganske enkelt tomme. Så det er jo trist at der ikke er nogen høst.
Hvad mon årsagen til dette kan være?
Venlig hilsen Annette
Silkeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. maj 2017 kl. 12.18

Valnødder falder ud af skallen når de er modne , man skal ikke plukke dem , så at sige , men samle dem op fra jorden , hvis ikke der nogen der er mere hurtige som har taget dem..........

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 10. maj 2017 kl. 12.58

Hej Annette.
Har der været år hvor der har været gode nødder på træet?
Det kan være dårlig bestøvning. Valnød er vindbestøver og samtidig selvbestøver så der er et par ting der skal passe sammen.
Vh. T&HPP

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Jørgensen, 10. maj 2017 kl. 13.31

Tak for svarene angående manglende valnødder i skallen.
De år hvor træet har givet nødder har der været ganske få skaller med valnødder i. Så det måske er en 1/10 af skallerne der har indeholdt nødder meget små nødder.

Er der noget jeg kan gøre for at forbedre forholdene for valnøddetræet ?
venlig hilsen Annette
Silkeborg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. maj 2017 kl. 20.05

Det lyder som dårlig befrugtning.

Jeg ville anskaffe mig en mere, af den slags, der er podet for, de kommer hurtigere i bæring.

Mine forældre fik for over 40 år siden et valnøddetræ, der var 15 år gammelt (sølvbryllupsgave), det tog desværre 20 år mere før det bar bare nogenlunde. Men så fik vi også dejlig valnøddesnaps i årevis. ;-)

De podede sorter bærer hurtigere, dem fra spirede nødder er en 30-40 år om at give noget. Men prøv med en til, der kan fungere som bestøver.

Mvh
Tine

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 10. maj 2017 kl. 20.20

Det er slet ikke sikkert at et træ mere giver bedre bestøvning.
Det står og falder med om hanraklerne er fremme på samme tid som hunblomsterne.
Der er måske andre herinde, der kan oplyse om det kniber med bestøvning på de samme træer år efter år.
Vores enlige store gamle træ giver nødder hvert år om end i varierende mængde. Vi har 500m til nærmeste nabo, så det klarer sig selv ;-).
Vh. T&HPP

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. maj 2017 kl. 20.34

Hvis man får en podet, der bærer bedre, så kan man måske bedre sige farvel, til det træ, der ikke gør?

Ikke ved det, jeg elsker træer, og i min have vil et svagtbærende træ stadig stå, men jeg har også pladsen.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Valnøddetræ uden nødder i skallen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Valnøddetræ uden nødder i skallen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider