Forum

Birkesaft

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 20. marts 2018 kl. 16.44

Hej alle sammen

Jeg har i år forsøgt mig med at tappe birkesaft fra nogle af mine træer. Der er efter to dage kommet ganske lidt i glassene ved det ene træ, mens der intet er kommet ved det andet træ. Det saft som er kommet er dog gyldent i farven, hvilket undrer mig. Burde det ikke være helt klart? Og hvad kan være årsagen?

Er der nogen herinde som har bud på hvorfor farven er gylden? Og kan det bruges? Og hvad skal jeg gøre for at få mere/bedre saft?

På forhånd tak,
Rasmus

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. marts 2018 kl. 17.58

Den forlængede vinter og megen kulde taget i betragtning, kunne det godt være, at du er lige tidligt nok ude? Sæsonen skulle løbe hen til maj.

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 20. marts 2018 kl. 18.20

Vi har prøvet dette par gange. Vores saft var klart som vand. Det smagte af ingen verdens ting! ;-)

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. marts 2018 kl. 19.32

Man kan lave en god vin på birkesaft .....eller briliatine til at komme i håret.

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. marts 2018 kl. 20.20

Hej Rasmus

Tapper du fra overskåret gren eller fra hul boret ind i træet ?
Hvis der er andre materialer end birketræ og opsamlingsglas der har berøring med saften: Hvilket materiale er der tale om ?

Måske kan svarene på spørgsmålene lede hen til en forklaring...

Min erfaring svarer til Annette Lundgaard's (indlæg nr 2) - helt klar og farveløs saft.

Venlig hilsen
Lone

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 20. marts 2018 kl. 21.28

Tak for svarene.

Jeg har boret et 10mm hul ca 8 cm ind i stammen, hvori jeg har indsat en fødevaregodkendt slange, som går ned i et syltetøjsglas. Så der burde ikke være kontakt med andre ting.

Jeg tror simpelthen jeg bliver nødt til at bore nogle nye huller i løbet af påsken og prøve igen. Måske er jeg bare for tidligt ude...

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 21. marts 2018 kl. 9.10

Jeg høstede sidste år ganske mange liter fra blot et træ. Det var mit første forsøg. Først, så fik jeg ikke sat tappehanen (messing) ordentlig ind i træet, så der løb en hel del ved siden af og ned af stammen. Men da jeg fik ændret på dette, ved at lave et nyt hul, skal jeg love for at saften løb. Et syltetøjsglas er slet ikke nok, du skal minimum op i 5 liters dunke, men kommer nærmere op omkring 10 liter i døgnet, hvis det er et halvstort træ. :-)

Du skal blot HUSKE, at rense hullet efter boring og igen, før du LUKKER det igen med en træprop. Ellers kan du slå dit træ ihjel med fx. svampesygdomme i hullet du har boret!!!!

Saften er næsten smagløs, med en meget mild sødme, men det kan koges ind til sirup til opbevaring resten af året (noget jeg har gjort med godt resultat) - og jvf. eksperterne, så giver lidt birkesaft i dejen endnu bedre bageegenskaber. ;-)

Mvh. Ayoe

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. marts 2018 kl. 16.23

Hej Rasmus

Nu begynder det at være lidt mystisk / spændende !
Kan det være en mulighed, at det bor, du har brugt har haft rust / anden belægning på overfladen ?
Eller er det en mulighed, at der kan være presset "barksmulder" ind i borehullet ?

MVH Lone

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. marts 2018 kl. 16.49

Går ud fra, at du har lavet du research inden du gik i gang, men kan du være kommet til at bore helt ind i kerneveddet i midten af træet?

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 23. marts 2018 kl. 9.49

Tak for svarene.

Jeg har brugt et helt nyindkøbt træbor til formålet, og sørgede for at rense smulderet ud af borehullet inden jeg satte slangen i. Der er tale om nogle meget store træer (ca. 12 m høje, 40 cm diameter stamme), så måske der skal bores dybere ind end de ca. 8 cm som jeg har gjort?

Jeg kommer til at eksperimentere hen over påsken med nogle nye huller. Kommentarer og forslag er meget velkomne :)

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. marts 2018 kl. 11.50

Nej, du skal ikke bore dybere, det er i splintveddet at saften stiger.

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus W., 23. marts 2018 kl. 12.11

Tak, det er meget nyttig viden. Så vil jeg forsøge med nogle nye, kortere huller i stedet for.

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else C. Andersen, 4. april 2020 kl. 18.21

Desværre lidt sent i forhold til 2018 - men alligevel.

Jeg har i flere år tappet saft af birketræer (Sverige). I april som regel. Jeg borer et 16 mm. hul med boremaskine i en højde fra jorden, så der dels kan stå en 1 1/2 liters plastflaske under, dels lidt mere - ca. 20 cm. til et elektrikerrør, der skal gå fra hullet i træet og stikkes lidt ned i flasken.

Hullet skal bores skråt, og som du kan se på billedet, fik jeg ikke boret skråt nok, så der skulle lidt hjælp til.

Når hullet er boret stikker/banker jeg plastikrøret ind. Jeg burde bruge et 17 mm bor, men 16 går også.

Så stikker jeg den anden ende ned i flasken - og vupti, dagen efter (ofte samme dag) har du dejligt friskt birkevand.

Det er klart som vand og ganske ganske let sødligt. Jeg drikker flere liter hvert år og føler mig frisk som en havørn bagefter! Min mand kommer en sjat snaps i - så bliver det en anelse sløret, lidt ligesom pernod med vand.

Efter endt tapning banker jeg en tilpasset korkprop ind i hullet. De træer, jeg har tappet fra gennem årene, står endnu. Træet vokser tæt til omkring proppen (kork). Coronafri hilsen, Else

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else C. Andersen, 4. april 2020 kl. 18.27

PS: Træet er 85 cm i omkreds ... men mindre kan nok gøre det, Else

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Thomsen, 5. april 2020 kl. 17.24

Min mand og jeg tappede 30 liter for en måned siden, så jeg tror ikke du er for tidlig ude

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Thomsen, 5. april 2020 kl. 17.24

Min mand og jeg tappede 30 liter for en måned siden, så jeg tror ikke du er for tidlig ude

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2020 kl. 23.17

Jeg har lige været en tur på Island og fandt her både en flaske snaps, likør og sirup, alt sammen lavet på inddampet birkesaft.

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2020 kl. 23.25

Glæder mig til at smage det senere på året...

18 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. april 2020 kl. 9.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2020 kl. 10.22

Det kan jeg ikke forestille mig, da islændingene har så meget birk, at det ikke er noget problem. De høster deres birkesaft ude ved fjeldene, hvor de står for lud og kold vand. :-)

Mht til almindelig birk så vil jeg tror at gav du dem et systemisk middel, som Roundup eksempelvis, at så ville du med de metoder man har i dag kunne finde midlet.

Alle træer optager forskellige ting fra grundvandet, men fælles for de ting er at de er under grænseværdien. Jeg har aldrig hørt at an ikke må tappe birkesaft pga sprøjtemidler eller spist frugter, der pga grundvandet er blevet inficeret...

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else C. Andersen, 6. april 2020 kl. 10.45

Spændende at smage - har her til formiddag inddampet 1 1/2 liter birkesaft og fik ca. 25 ml. lysegul, tynd sirup ud af det, så der skal nogle liter til en flaske, hvis nogen kunne tænke sig at prøve. Sødt og godt er det.

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2020 kl. 12.24

Det ligner det som jeg har købt på Island og som kostede kr 53 for ca 100 ml, så måske er der lidt fortjeneste ved at producere selv?. Jeg har aldrig set det i handlen herhjemme, så det skulle prøves..

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. april 2020 kl. 20.41

Man kan også bruge birkesaft til at lave vin på , men det skulle blive noget fladt noget uden megen smag .............

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. april 2020 kl. 0.12

Jeg kunne godt forestille mig at det smagte som sukkervand, uden noget særlig aroma, men i denne opskrift skal der bruges 20 liter birkesaft, men hvor høj alkohol procent man opnår her står der intet om...

hjemmeproduktion.dk/shop/lav-din-egen-776p.html

De jeg for nogle år siden "høstet" birkesaft fra min svigerfars træer fik jeg hurtigt 5 liter på ca en halv time og den syntes jeg smagte lidt nøddeagtig, men det kan at der har været savsmuld heri, der har givet den særlig smag..

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. april 2020 kl. 0.15

Jeg kunne godt forestille mig at det smagte som sukkervand, uden noget særlig aroma, men i denne opskrift skal der bruges 20 liter birkesaft, men hvor høj alkohol procent man opnår her står der intet om...

Jo lidt længere nede står det der 8 til 10 procent..

hjemmeproduktion.dk/shop/lav-din-egen-776p.html

De jeg for nogle år siden "høstet" birkesaft fra min svigerfars træer fik jeg hurtigt 5 liter på ca en halv time og den syntes jeg smagte lidt nøddeagtig, men det kan at der har været savsmuld heri, der har givet den særlig smag..

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. april 2020 kl. 0.27

Svenskerne har et lille produktion af birkevin, der sælges i system bolagen og som koster over kr 300, samt en snaps kaldet »Sav«, der ligeledes er lavet på birkesaft

Eller har svenskerne lanceret en snaps, der hedder O. P. Anderson, Bjørk og som sælges herhjemme.

Redigeret af administrator 7. april 2020 kl. 12.28.

26 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.14

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Birkesaft«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Birkesaft

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider