Forum

Hvilken bregne?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 2. maj 2018 kl. 21.31

Jeg har i dag købt denne lille skønhed.
Er der nogen der ved, hvilken bregne det er?

Mvh. Marie Louise

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. maj 2018 kl. 10.12

Det ligner en ørnebregne.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. maj 2018 kl. 8.46

det er nemmere at se når den bliver mere udfoldet

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 4. maj 2018 kl. 9.32

Håber ikke det er en ørnebregne. Den vil man ikke have i sin have, da den er giftig og indeholder et naturligt og meget kræftfremkaldende ukrudtsmiddel, der kan slå planterne ihjel rundt om den. Den kan tillige blive op over 2 m høj.

Chancen for, at det er ørnebregne er dermed forholdsvis lille, hvis det er en købt bregne. Så måske en fjerbregne???

Uanset, vær obs. hvis det er ørnebregnen. Den vokser vildt her i landet i vores skove og regnes for problematisk for drikkevand, da pesticiderne i den er meget mobile (let at få langt ned i jorden) og med meget lang levetid.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 5. maj 2018 kl. 9.36

Tak for svar.
Det bliver interessant at se den folde sig ud, så det bliver muligt at bestemme den. Før Lars' forslag havde jeg aldrig hørt om ørnebregnen, men det vil jeg bestemt være obs. på. Tak for advarslen.
Da jeg har købt bregnen af en dame, der har den flere steder i sin kolonihave, hvor den står tætplaceret på naboplanter som buske, vil jeg tro, den ikke bliver så voldsom og derfor nok ikke er en ørnebregne.

Inden jeg skrev i forum, låste jeg artiklen om bregner, men som Mogens skriver, det bliver lettere at se, når den er udfoldet.
Jeg vil straks søge på fjerbregne.

Mvh. Marie Louise

Nyt svar til emnet »Hvilken bregne?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Hvilken bregne?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider