Forum

Indkøb af valnød

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: R. Wehner Rasmussen, 8. januar 2019 kl. 21.23

Jeg købte for 1½ år siden to podede valnødde træer, et Geisenham 139 og et hjertenød, CW1. Det ene døde desværre allerede efter et år, og det er jo ret skuffende. Jeg tror, uden at have forstand på det, at podeteknikken måske ikke har været den bedste, grundstammen er skåret over i toppen, og podegrenen sat på siden. Det betyder der er et åbent »hul« i toppen.
Er det normalt at det skal se sådan ud? Jeg ved ikke hvor de er lavet, jeg fik dem hos en lokal gartner som har indkøbt dem fra en planteskole jeg ikke ved hvem er.
Nu vil jeg gerne indkøbe to nye, er der nogen herinde som har erfaring med et sted hvor man kan købe podede valnød af god kvalitet?
Og er der nogen der kan anbefale en sort med god smag til at spise og gemme gennem vinteren? Jeg valgte Geisenham ud fra beskrivelsen af sorten, »mild og god smag«, men det kan være nogen har 1.hånds erfaringer?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 8. januar 2019 kl. 23.57

Hej A.W.R. det er et fint træ du har, når et træ bliver podet sker det ved at man sætter et "øje" ind bag barken på stammen, når "øjet" så er begyndt at blive en lille gren klipper man den "vilde" top af lige over det nye skud, og smører voks på den afklippede stamme for at den ikke tørrer ud, så planteskolen har gjort det helt rigtigt. Henry G.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 9. januar 2019 kl. 8.54

Valnødder podes normalt med skråpodning. Det er også tilfældet her når man ser godt efter. Podestedet sidder lige over jorden. Det er enden af podekvisten, der udgør den sorte tap. Den øverste knop på podekvisten har skudt som normalt. Valnødder kræver meget varme (ca. 24 grader) omkring podestedet for at vokse sammen.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: R. Wehner Rasmussen, 10. januar 2019 kl. 20.59

Tak for jeres indput omkring podning, nu ved jeg hvordan det skal se ud.
Er der nogen som har en mening/ erfaring med hvordan smag, størrelse, udbytte osv er af de forskellige sorter? f.eks geisenham 139, buccaner, broadwiev, Rita, eller andre?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: R. Wehner Rasmussen, 10. januar 2019 kl. 20.59

Tak for jeres indput omkring podning, nu ved jeg hvordan det skal se ud.
Er der nogen som har en mening/ erfaring med hvordan smag, størrelse, udbytte osv er af de forskellige sorter? f.eks geisenham 139, buccaner, broadwiev, Rita, eller andre?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. januar 2019 kl. 23.44

Jeg tror ikke at jeg ville kunne smage forskel på de forskellige sorter. Som ung havde min oldemor 3 forskellige sorter af hasselnødder, som i øvrig var af det gamle sorter, men hvor det kun var nøddens form, der skilte dem ad. Samme tror jeg også gøre sig gældende med valnødder. Men det kan også være at jeg bare har mistet smagssansen med tiden.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: R. Wehner Rasmussen, 12. januar 2019 kl. 13.08

Ja ok Søren Duun, det kan også være jeg går for meget i petitesser:)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Pedersen, 13. januar 2019 kl. 22.01

I forhold til forhandlere (og sorter, mm) kan du fx kigge lidt på Westergaards planteskole: www.westergaards.dk/valnød
Han er lidt af en nøddeekspert og har bl.a. tidligere her på siden skrevet om hans forædlingsarbejde af netop nye mere hårdføre valnøddesorter, som bestemt er værd at kigge nærmere på www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/noedder/761.html

8 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Fabil Baron, 16. februar 2019 kl. 10.16

Slettet af administrator 17. februar 2019 kl. 21.11.

Nyt svar til emnet »Indkøb af valnød«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Indkøb af valnød

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider