Forum

Stakkels lille frugttræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. april 2019 kl. 17.50

På en objektiv skala fra 1-10, hvor dumt er det så at købe et frugttræ som på nedenstående billede.?

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe det.?

Hvordan ser prognosen ud.?

1 meter højt Victoria blommetræ til 100 kr

1 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. april 2019 kl. 19.03

Hvad er problemet?

2 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 17. april 2019 kl. 19.24

Hvis træet er podet på en ordentlig grundstamme, så skal du nok få et fint træ.
Om 5 år er den gl. hovedstamme helt overvokset, - og så vil du knapt kunne ane podestedet. :) RO på.

NB: Victoria er en af de kendteste - Og kedeligste efter min smag :)

3 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. april 2019 kl. 19.24

Der er for så vidt ikke noget problem. Jeg er glad nok for træet.
Men er podningen ikke gået lidt galt, når der er et stort afklippet vildskud ved podestedet frem for, at de to stammer er smeltet uforstyrret sammen.?
Vil det evt. en dag blive til et stort hul i stammen.?

4 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. april 2019 kl. 19.45

@ James. F.

Mange tak for dit svar, som jeg ikke nåede at læse, før jeg postede mit.
Du tipper, at det bliver overgroet, og så vil jeg ophøre med at være næsten helt sikker på, at det nok bliver til et drabeligt hul. :-)

Det er lidt sent at spørge, men gør det evt. en forskel, om man vender 'såret' imod syd eller nord.?

5 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 17. april 2019 kl. 20.24

Det ser jo ud til at vokse godt nok. Men indtil podestedet er noget mere overvokset, så er der vel samme risiko som på en sidegren, som lettere brækkes af, i modsætning til en "lodret" stamme.
En anden ting som jeg ville være mere bekymret for er, at den døde stub kan være indgang for sygdom og/eller råd.
Hvis du vil lege sygehus, så vil jeg foreslå at du beskytter den med en gang podevoks.
Men i dit sted ville jeg nok ofre en ekstra halvtredser mere og så købe et rask træ.
Der er ikke noget så trist som at nurse om en misvækst i nogle år, for så på et tidspunkt kommer til den erkendelse, at det var et skidt sted at spare !

6 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. april 2019 kl. 21.36

Det er vist meget normalt at træet kommer til at se sådan der ud når man laver en sidepodning. På den anden side har jeg også set eksempler på at at det aldrig lukker sig helt og så vil det jo blive ved med at være et svagt punkt.
Jeg kunne godt finde på at tage en skarp kniv og fjerne de kanter af veddet som rager op så barken lettere kan vokse ind over.

7 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 17. april 2019 kl. 22.12

Hej Jacob
Jeg vil bare sige hvad er problemet - du har købet et okuleret træ - og hvis sorten er rigtig, er det vel ikke et problem, når det nu er produceret på den måde og såret stammer fra den fraklippede grundstamme. Der er intet galt og såret vil blive dækket af først bark og derefter gå ind i stammen og det vil ikke give problemer af nogen art. Du må under ingen omstændigheder dække såret med noget som helst - så er der først risiko for at du lukker svampesporer ind bag det du dækker med. Der skal bare frisk luft og ventetid til - om 2 års tid har du sandsynligvis det lukket og alt ser normalt ud for et 3 års træ.

8 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. april 2019 kl. 23.20

@Boi Jensen

"et okuleret træ" - det måtte jeg lige slå op:
www.sonneruplund.dk/htmlandre/okulation.html
Ja, så er alt jo nok, som det skal være. :-)

@Claus K Madsen

Jeg kan godt se, hvad du mener. Men der skal nok ikke snittes meget forkert, før det bliver til mere skade end gavn. Der er også en revne, som måske kan holde på noget skidt, som gør tillukningen vanskeligere.

@Gert

Det ser ud til, at nurseriet mest bliver vanding, men det kan også være slemt nok. ;-)

9 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. april 2019 kl. 12.29

@Boi Jensen

Er et podet frugttræ normalt altid okuleret.?

Når jeg selv har tænkt på at gøre det, så har forestillet mig, at skulle være således: Et lille bitte vildt frugttræ og en lille podekvist. Et skråt snit i dem begge. Sæt sammen og forbinding på.

Men der kan måske også vælges en mellemting:
www.bolius.dk/saadan-poder-du-dit-aebletrae-21047/

Kan man sige noget om, hvilken metode, der er bedst til frugttræer.?
Og til en nybegynder.?

Tak for alle svar.

10 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. april 2019 kl. 11.22

Jeg har nu plantet 4 stk frugttræer, og angående verdenshjørner, så har jeg vendt såret tilfældigt på de tre, men Victoria har jeg bevidst vendt med såret direkte imod syd.
Om det betyder noget, ved jeg ikke. Men når ingen andre har et bud, så kan jeg jo ligeså godt selv teoretisere, indtil noget bedre foreligger.
Jeg bygger det på et gammelt æbletræ, som har flere grimme huller imod nord end imod syd. Det må også stemmer godt med, at sollys og udtørring dræber svampe og bakterier, og det vil gøre det nemmere for træet at lukke et sår.

11 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. maj 2019 kl. 9.26

James. F. - svar 2

Jeg har også et nyt Opal blommetræ. Men jeg ved ikke, om det er endnu mere stakkels, for det er ikke sprunget ud endnu. Er det mon dødt.?

Hvis det ikke er dødt, så bliver det måske det bedste, for de andre med blomster fik frost og sne i nat.

12 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 4. maj 2019 kl. 15.48

Det lyder ikke godt med Opalen Jacob. Alle mine blommetræer - på nær ét 24 år gl. Reine Claude, ér sprunget ud. HVIS din Opal har været opbevaret på kølelager, kan det være uger forsinket, - men det er ikke så brugt ved færdigpodede træer. Stod det i en potte, da du købte det, så er det nok død af tørke.
Min egen RC er desværre nok død af frugttræskræft. Det gav ellers fint med blommer sidste sommer, men der var dog lidt udflod flere steder og enkelte døde kviste. Du kan, som jeg har gjort ved RCen, prøve at skrabe lidt bark af Opalen med en negl. Hvis der ikke viser sig noget grønt, så er den nok død.
Mit eget træ er stadig lidt grøn under barken endnu ... - så jeg skriver ikke dødsattesten under før til juni ;)

Ja, NU ser vi gerne +grader i de næste 5 mdr.!

13 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. maj 2019 kl. 21.18

Lige en oplysning om Blommetræer,der er podet på mirabellegrundstamme: Podestedet skal altid under jorden,for ellers vil der altid komme vildskud,som vil forsøge at tage magten over blommen.
Hvad laver det hvide net om stammen?
Anne Marie

14 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. maj 2019 kl. 22.19

@James. F.

Ok, tak for info.

@A.M. Lønbæk Planteskole

Jeg ved ikke, hvad de er podet på. Jeg har blot plantet i samme dybde, som det var gjort i urtepotten.
Det hvide net sad om stamme og potte. Det er fjernet nu sammen med det grønne bånd.

15 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 6. maj 2019 kl. 15.33

Hej Anne Marie

Nysgerrigt, jeg synes de fleste kilder skriver at podestedet skal være over jorden?

16 af 69 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. maj 2019 kl. 16.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 6. maj 2019 kl. 17.42

Om podestedet skal være over eller under jorden afhænger af hvilken grundstamme træet/rosen er podet på.
Er det på en vildstamme/frøstamme skal podestedet gerne under jorden, både for at forhindre skud fra grundstammen - og for at give træet den mest optimale vækst - det kan nemlig godt lave rødder på den ædle del også. Er det væksthæmmede grundstammer - læs dværgstammer, og ønskes den svage vækst bevaret, skal podestedet være ca. 10 cm over jorden.

18 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. maj 2019 kl. 20.06

Nu er jeg jo udlært i 'gamle dage',da man ønskede naturligt voksende frugttræer.Dværgstammer fandtes ikke. For at få et sundt træ,der holder i mange år,planter man podestedet under jorden,som Boi skriver. Man gider bare ikke oplyse kunderne om denne mulighed. Måske aner sælger intet om grundstammen. Jo højere man planter podestedet, jo kortere levetid på træet. Men så sælger man jo nogle flere. Jeg har forgæves efterlyst videnskabelig begrundelse for, at podestedet ikke må komme under jorden.
Den gamle nysgerrige kone.

19 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 7. maj 2019 kl. 20.29

Det er rigtigt som det er skrevet, at vildstamme/frøstamme gerne skal have podestedet under jordoverfladen. Planter man træer podet på svagere grundstammer så dybt, at podestedet får jordkontakt, vil mange sorter danne deres eget rodsystem udenom grundstammen. Derved mistes effekten af en svagere grundstamme med henblik på at få et mindre træ i haven. Man skal samtidig være opmærksom på, at jo svagere grundstamme man bruge, jo kortere levetid må man forvente for træet. På sandjord vil mange træer på svagt voksende grundstammer ofte blive under 10 år.

20 af 69 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. maj 2019 kl. 21.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

21 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. maj 2019 kl. 21.40

Hvor har du den formodning fra? Hvem sælger så alle de andre,der bliver podet?
Anne Marie

22 af 69 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. maj 2019 kl. 22.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 8. maj 2019 kl. 11.33

@A.M. Lønbæk Planteskole

Mange tak for mere interessant viden. :-)

Er det ikke vanskeligere og giver en større spildprocent at pode så lavt, fordi såret nemmere bliver inficeret, når det ligger fugtigt under den beskidte jord.?

24 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. maj 2019 kl. 12.31

@James. F.

Tak igen for svar 12

Jeg kunne ikke nænne at skrabe i Opalens bark, men den var købt i potte, og jeg var enig i din vurdering, at det nok var slut.
Jeg fortsatte dog vandingen, og nu skal du se nedenstående billede.
Jeg har læst, at på mennesker gror hår og negle videre, efter døden er indtruffet.
Tror du, at det er lidt det samme fænomen, eller kan det tænkes, at den nærmere er på vej til at vågne af "coma" så sent fra køl, så jeg godt kan begynde at glæde mig.?
Billedet er taget i dag.

25 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 19. maj 2019 kl. 18.30

Hej Jakob. Jeg synes da, at du skal glæde dig! :)
Ja, kunstigt åndedræt og vand til rette tid, kan rede mange liv :)
De lærketræer, som jeg fik fældet og skåret op for en måned siden, de er nu også sprunget ud, - Men det er nok med kævlerne,- som du beskriver, - som med hår og negle ;) Knopperne på din Opal er derimod tegn på livskraft! Tålmodighed er en haveejers fornemmeste dyd. Opalen ventede bare på rette tidspunkt. Dejligt.

26 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 26. maj 2019 kl. 11.15

Samtidigt med Opalen plantede jeg også et lille pæretræ, og det lod endnu mere til at være sten dødt.

Men se nu nedenstående billede fra i dag.

Ja, tålmodighed er en dyd. Alle fire nyplantede frugttræer er i live. Nul % spild. :-)

27 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. maj 2019 kl. 12.34

Nedenstående billede er af Opalen.
Er den også, som den skal være, eller er den skåret så sjusket, at jeg skal hjælpe den, hvis den skal have en chance for at overvokse 'stubben'.?

28 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 29. maj 2019 kl. 12.39

Hvis jeg skal reparere på det, så har jeg intuitivt lyst til at lægge snittet på den sorte streg på nedenstående billede.
Jeg ved ikke, hvad der er bedst, men nu er stregen der i hvert fald, så man kan kommentere på, hvordan den bør flyttes, hvis den er lagt forkert. :-)

29 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 29. maj 2019 kl. 16.35

På ydersiden til venstre - lige neden for det lidt uheldige snit, er sårhelingen i gang. Klip derfra og op til din sorte stregs toppunkt. Men vent til efter Sct. Hans og inden 1. aug.
Træet skal dog nok overleve, selv med den lidt uheldige beskæring :)

30 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. maj 2019 kl. 21.04

Lige en opfølgning på Jakob B's spørgsmål om inficeret grundstamme:Man poder korrekt ved at lægge snittet i rodhalsen UNDER kimbladenes blad-ar. Der er stammen vant til at være nede i den beskidte jord og gror straks videre. Under kimbladene er der ingen sovende øjne, så der kan ikke komme vildskud fra grundstammen. Det er ikke besværligt eller spild, at gøre det rigtigt. Men rigtig mange træer bliver maskinpodet nu til dags.Det er billigt.
Hilsen fra den gamle kone.

31 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 31. maj 2019 kl. 10.47

@A.M. Lønbæk Planteskole

Tak for din opfølgning til svar 23
Jeg kan godt lide det billige, fordi så gør det ikke så meget, hvis det går galt.
Men når podeformen afkorter træets levetid, og det er de sidste år, hvor høsten er størst, så er det måske pludselig slet ikke så billigt mere.
Det er der nok ikke mange, der ved, og der står ikke noget om forventet levetid på deklarationen.

@James. F.

Mange tak for tippet.

Når det ikke er mere, så tør jeg nok ikke klippe, men bør måske nærmere save eller slibe det af.
Må man godt det.?
Når der kun skal fjernes en tynd skive, så frygter jeg, at grensaksen giver for stor risiko for flækning og urent snit.
En fintandet sav eller en slibeklods vil for mig nok være mere egnet til et præcist snit.
Hvis lidt varme ikke gør noget, så kan en slibeskive på en vinkelsliber hurtigt fjerne den smule pind. ;-)
Men det er jo et kritisk sted, så jeg må helst ikke dumme mig alt for meget.

Jeg forstår på din beskrivelse, at jeg ikke bør beskadige helings kanten, og vi taler om et lige snit.
Men helings kanten er jo ikke et lige snit, så måske vil det optimale i virkeligheden nærmere være så vidt muligt at slibe ned til rød streg på nedenstående billede.?
Er det vigtigt, at der er fald på, som på et tag, så vand og skidt kan løbe af.?

32 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 31. maj 2019 kl. 11.26

Nu er jeg ikke teoretiker, - men kan dog forestille mig, at den røde streg er det HELT rigtige snit. Men da jeg ikke har en saks med sådant et skær ;) - så vil jeg bare klippe et lige snit. Om få år vil du ikke kunne se forskel alligevel. Træer er fantastiske sårhelere. Kun helt tankeløse beskæringer af gl. træer, vil aldrig hele op.
Træet har ingen mening, om der skal være fald på snittet ;) - Det heler bare.

33 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 31. maj 2019 kl. 12.17

Jeg bruger en fintandet håndsav til de små præcise snit. Din linie ser fint ud, men kan kun gøres med en lille sav.
Anne Marie

34 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 31. maj 2019 kl. 13.56

Tak igen.
Så vil jeg samle mod til at foretage "det røde snit", så operation kan blive gennemført efter Sct. Hans og inden 1. august. :-)

35 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 6. juni 2019 kl. 20.33

Vedr. samme stakkels pæretræ, som i svar 24

Bladene krøllede sammen i varmen, selvom der var vandet.

For mig kan det se ud til, at rodnettet er for lille.
Hvis det er årsagen til, at træet ikke kan få vand nok, selvom jorden er våd, kan jeg så gøre noget for at hjælpe det.?

Bør jeg evt. pille blade af eller beskære, eller noget tredje.?

Om ikke andet, så fortsætter jeg selvfølgelig vandingen og håber, at det overlever sommeren, og retter sig til næste år.

36 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. juni 2019 kl. 21.20

Det kunne godt ligne et meldug angreb.Man kan pille de krøllede blade forsigtigt af uden at røre hjerteskuddet og fjerne dem. Pas nu på du ikke drukner det lille træ.
Anne Marie

37 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 7. juni 2019 kl. 7.30

@A.M. Lønbæk Planteskole

Mange tak for dit svar. Jeg tror, du har ret, og så hjælper dobbelt vand dosis i hvert fald ikke.
Men når det er sygdom, så vil jeg helst ikke pille ved noget.
Vil det dødsdømme træet eller forværre situationen betydeligt.?
Jeg er tilbøjelig til tænke, at selvom et blad er lidt krøllet, så kan træet måske stadig have en lille smule glæde af det, og svampen kan jeg alligevel ikke fjerne helt, og jeg kan nok heller ikke pille uden at såre træet.

38 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. juni 2019 kl. 12.06

@A.M. Lønbæk Planteskole

Jeg slog mig selv over fingrene og undlod at pille blade af.
Det er måske en stakket frist, men nu en uge senere kan det næsten se ud som om, at det blot er lidt "børnesygdom", som træet selv kan ryste af sig. :-)

Billede af samme pæretræ som i svar 35:

39 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 14. juni 2019 kl. 21.40

Det lille træ trives jo fint uden 'pilleri'.
Godt at se.
Anne Marie

40 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. juni 2019 kl. 1.18

@A.M. Lønbæk Planteskole

Ja, men nu går den ikke længere med stakkels lille Victoria. Det er ramt af en katastrofe. Det må nok være bladlus af en slags.

Man kan da heller ikke vende ryggen til et øjeblik, så er der straks nye glæder og sorger på vej. ;-)

Jeg har amputeret nogle blade, men det bliver for mange, så jeg overvejer at prøve at spraye denne blanding ( evt. uden sprit ) på lusene:
1/2 liter vand
1 spsk sæbespåner eller brun sæbe
0- 1 dl sprit

Men jeg har ingen erfaring med det, og jeg frygter nok lidt, at jeg nemt kan komme til at gøre mere skade end gavn.

41 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. juni 2019 kl. 8.50

Hvis jeg beslutter mig for at give træet en sæbebehandling imod lus, så tænker jeg, at det måske er bedst at gøre det, når der ikke er sol og skylle det af igen med vand efter 5-10 minutter.
Eller er det for kort tid.?

Der står nogle kirsebærtræer i nærheden (4-5 meter), og de har været ramt af lus i nogle uger nu, og dem har jeg ikke tænkt mig at behandle. Er det sandsynligt dem, der har smittet Victoria, og vil de gøre det igen, så snart jeg har behandlet.?

42 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 15. juni 2019 kl. 13.29

Sikke et festmåltid for Mariehøns- og svirrefluelarver. Husk at have tagetes eller morgenfruer i nærheden af sådanne spisekamre, så det trækker bladlusspiserne til.

43 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. juni 2019 kl. 17.15

Der er i forvejen en del insekter, men jeg er endnu ikke dygtig nok til at kunne se, hvilke der hjælper.
Måske fandt jeg en enlig mariehøne, der havde ædt sig ihjel.
Det ser også ud til, at lusene på nabo kirsebærtræet er en anden slags, og jeg ved ikke, hvad det betyder for prognose, symptomer eller behandling.
Men det betyder måske, at smitten ikke kommer derfra. :-)

44 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. juni 2019 kl. 21.22

Prøv med sæbeblanding, men endelig ikke i sol.
Anne Marie

45 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. juni 2019 kl. 14.55

Bladlus er ikke en sygdom.
Det er et insektangreb, der har gode kår, fordi du mangler de insekter og fugle, der lever af bladlus.

46 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. juni 2019 kl. 8.49

Jeg vil også helst vente optimistisk på de naturlige fjender, men hvis træet i mellemtiden dør af angrebet, så nytter det jo for lidt.

Hvor meget kan træet tåle.?
Vil det overleve mange lus i alle grenspidser.

47 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 28. juni 2019 kl. 15.19

Victoria blommetræet kæmper stadig tappert imod luseangrebet, og uden jeg kender forklaringen, er det måske i aftagende.

Det vilde nabo kirsebærtræ, som blev ramt af lus nogle uger tidligere, ser nu ud til at have overvundet krisen. Den præcise årsag til dette er desværre også ukendt for mig.
( Billede af samme kirsebærtræ som i svar 43 )

48 af 69 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.15

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

49 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. november 2020 kl. 15.16

Jeg er ikke overtroisk, men det er en dårlig dag i dag.
Jeg har helt selvforskyldt knækket et fint lille pæretræ, fordi jeg glemte det i det afgørende øjeblik, da jeg skulle fælde en taks.
Som det nok fremgår af billedet, må det bestemt opfylde kriterierne for at være et stakkels lille frugttræ.

Kan jeg gøre noget for at hjælpe træet med at overleve.?

50 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. november 2020 kl. 16.40

Ja, du må danne en ny krone.

51 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. november 2020 kl. 17.35

Som Lars siger..... , men skær såret rent først.

52 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. november 2020 kl. 17.45

Jeg synes du skal overveje om du vil have en meget lav krone fra den stamme der er tilbage eller om du vil forsøge at lede en enkelt gren opad som ny stamme. Det bedst ville selvfølgelig være at erstatte træet.

53 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. november 2020 kl. 21.33

Mange tak for jeres svar. :-)

Ja, jeg skal i hvert fald have et nyt frugttræ til at trøste mig på. Men jeg har jord nok, så det ikke behøver at føre til skrotning af det knækkede.
Jeg har tænkt lidt på at udskifte det, fordi det nok vil pine mig at se på det de næste par år. Men er der en chance for, at det overlever, så må jeg tage det med. Smertens barn er hjertets barn, og så kan jeg forhåbentlig lære det. ;-)

Jeg mener også, at stammen skal skæres ren, og det bør måske gøres snart, selvom det ikke er den bedste årstid.
Bør jeg så skære vinkelret for at minimere arealet af sårfladen, eller bør jeg gøre det lidt skråt, så regnvand bedre kan løbe af.?

54 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 14. november 2020 kl. 11.16

Dit knækkede æbletræ skal nok komme sig, æbletræer har generelt en stor evne til regenerere, når de bliver skadet.

Det er selvfølgelig bedst at skære knækket rent,men træet skal nok komme alligevel. og skær gerne en lille smule skråt så vand kan løbe af.

Men hvad gør du med taks træet ? . Er det et stort træ ?
Taks er et værdifuldt træ, som gerne efterspørges af buemagere til at lave langbuer af. Så hvis du har lange lige grene/stammer på ca. 2 meter uden for mange knaster, vil mange være interesserede i at aftage dem.

55 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. november 2020 kl. 11.56

@Kim Petersen

Tak for dit svar.
Jeg håber, at det samme gælder for et pæretræ. ;-)
Stammen er nu skåret ren og en lille smule skrå.
Jeg overvejer også, om jeg bør montere et lille tag over snitfladen.
På nedenstående billede ses en gammel Victoria stamme, som er blevet skåret skrå, og det har åbenbart ikke løst problemet.
Der er ligefrem et mystisk dyr, som har spist blommer og sået kerner i stammen.

Angående taksen, så ved jeg det nu det til en anden gang. Den tykkeste stamme måtte jeg skære i fire stykker for at kunne slæbe den væk, så den kan vist kun bruges til kortbuer.

56 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. november 2020 kl. 12.32

Sådan blev taget. ;-)

57 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. maj 2021 kl. 18.08

Det var ikke så vellykket med taget. Men nu skyder det heldigvis fra stammen, som I spåede, at det ville. :-)

58 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 9. juli 2023 kl. 22.54

Alle træer lever godt, så jeg bør ikke klage.

Men Opalen, som var min stolthed, voksede nok for hurtigt, og nu er der knækket en stor sidegren.
Hvordan og hvornår bør jeg behandle skaden.?
Skal jeg evt. helst save ved blå streg og ofre en hel gren mere eller mere nænsomt ved rød streg.?

59 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 10. juli 2023 kl. 14.12

Når vi får tørvejr igen i en uge, så saver du bare løs ;) Den lille gren til venstre kan du passende lade sidde.
Tveger (- som Søren Vester også har i sit blommetræ,) - vil altid gå galt på et tidspunkt. Kender du 'Tommelfinger regelen' ...? Lad dine fingre pege opad og tommelfingeren strække sig nedad. Den vinkel du har imellem pege og tommel, er den vinkel, som giver de stærkeste sidegrene.

60 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. juli 2023 kl. 10.11

James F.

Mange tak for tippet.
Som det ses, så plejer jeg bare at lade træerne gro, som de vil.
Men jeg forstår godt problemet med tveger. Det er tydeligt, hvad der er på færde.
Og nu forstår jeg pludselig også, hvorfor de kloge kan få laaaang tid til at gå med at diskutere beskæring.

Min tommeltot viser, at sidegrene helst skal være næsten vandrette på en lodret stamme.
Er det en ok fortolkning.?

Det kommer til at gøre lidt ondt at følge det blå snit i svar 58, fordi det gør træet sidetungt, så der også skal beskæres en del på den modsatte side.

61 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 11. juli 2023 kl. 12.01

Jeps Jakob, så sidder din tommelfinger, som den skal ;)
Og ja, man KAN godt bare lade træerne gro, som de vil (tveger), - vi skal bare huske, at det til tider har en stor pris! Det er så trist at gå og vente 10-20 år på at få en masse frugt, og så flækker træet i 2 - og så må du atter vente i 10-20 år.
Ang. diskussionen om beskæring. Problemet opstår, når de mindre kloge absolut VIL gøre sig klogere end de 'rigtig' kloge ;)
Tænk på, at træer planter vi til vore efterkommere, de vil takke dig om 50-100 år. d:)

62 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 20. juli 2023 kl. 10.34

James F.

Jeg har i hvert fald fået noget at tænke over.
Før var det bare et uheld med en gren. Nu er det en hel frugtlund med masser af risikomomenter.

Men jeg må nok søge en balance.
Hvis jeg saver ved blå streg, så forsvinder tvegen til venstre.
Men den til højre er vel også en tvege, hvis stammen har delt sig.?

Og fjerner jeg også den, så er der ingen stamme tilbage, og så vil nye tveger vel blive den eneste mulighed for videre vækst i højden.
Sådan som det sker på det stakkels lille pæretræ på nedenstående billede (det samme som i svar 49).
Kan du sige lidt om, hvordan du vælger 'balancen' på dine træer.?

Er det ikke bedst at beskære tveger i det tidlige forår, før der kommer blomster.?

63 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 20. juli 2023 kl. 10.35

Billedet:

64 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. august 2023 kl. 22.23

Andre må selvfølgelig også meget gerne fortælle. :-)

Mens vi er ved tveger, så vil jeg som eksempel også gerne spørge om den på nedenstående billede.

Bør den udsættes for det blå eller et af de røde snit.?

Det blå snit vil give et meget stort sår på stammen.

Kan det blive/være for sent.?

Der er aldrig problemer med frugttræer, men det er slemt med alle de frugter i år.
De stakkels træer kan dårligt bære dem. ;-)

65 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 12. august 2023 kl. 10.41

Hej Jacob, SÅ er ferien ovre og du må i gang med sav og saks. :) (Jeg har overset dit spørgsmål ;)
#58 Når du har fjernet tvegen til venstre, så vil træet over tid danne et nyt stærkt ved rundt om såret. Om 10-20 år er der ikke svaghed tilbage :)
Én af de største udfordringer for blommetræerne er overbæring. Husk at tynde ud i tide.
Det bedste beskærings tidspunkt for stenfrugt er fra Sct. Hans og frem til udgangen af juli. Aug. kan og gå an i en tørvejrs periode, - til nød i sept. Og til nød i april, som du skriver. (Jeg fik undervisning efter Arne Bierings erfaringer.)

Jeg kan godt lide symmetriske træer, dette er dog ikke altid muligt, slet ikke blandt stenfrugt træerne, så her må jeg slække på min OCD.! En usymmetrisk stærk gren vægtes højere end en svag gren med forkert vinkel, der sidder perfekt. Når jeg hjælper andre med beskæring, så bruger jeg meget tid på at KIGGE på træet. Jeg tager altid beslutninger ud fra det enkelte træs form. 2 træer fra samme podekvist kan gro vidt forskelligt.
Generelt beskærer jeg så lidt som muligt. Det der altid fjernes er: grene der vokser indad, grene der krydser andre, syge og ’dårlige’ grene og den ene hvor 2 gror næsten parallelt. En tommelfinger regel siger, at man skal kunne ’sparke en fodbold igennem kronen’. (Jeg nøjes nu med at kigge:) Altså, der skal være luft i kronen, så tørrer blade og frugt hurtigere (mindsker risikoen for svampe angreb.) og frugterne får mere sol. Sol = højere sukkerindhold og smukkere farve.

#63 Du lader det kraftigste sideskud blive den nye hovedstamme. Kan evt. bindes til en bambusstok med cykelslange el.lign., resten fjerner du. (Eller lader en ekstra sidde til januar, hvor du skal bruge den til podekvist.)
#64 Jeg forstår din usikkerhed. Sidegrenen kan fjernes HELT inde ved stammen, når den er mindre end 1/3 af hovedstammen. Ellers må du lade en stump gren sidde et par år endnu. (Kan i så fald skæres ved nederste røde streg.) Men ER det en rigtig tvege? Det er lidt svært at se. Prunus sætter ofte grene i noget der LIGNER tveger …
Jeg kunne godt tænke mig at se et foto af HELE træet, det er lidt svært at se symmetrien, - måske er det her min OCD tager overhånd ;)

66 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. august 2023 kl. 11.30

James F

Det var dog et fabelagtigt godt svar, som jeg kan bruge meget tid på at fordøje.
Du har vist haft en god ferie. Mange tak. :-)

Jeg vender tilbage senere, men det bliver nok for mange billeder, hvis balancen i Opaltræet skal diskuteres ordentligt.
Det er også langt fra et skoleeksempel, fordi det står indeklemt, og der er kun 2 meter til en Victoria, som næsten har lagt sig langs jorden under vægten fra frugterne.
Så her er det ikke ligefrem OCD, der trykker. Jeg har et blødt punkt for finurlige og pressede træer, der viser, at de kan leve godt på trods. Men jeg begynder så småt at forstå, at det nogle gange godt kan gå lidt for vidt. ;-)

67 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. august 2023 kl. 22.45

Hvis jeg vælger et af de røde snit i svar 64, er der så ikke en stor risiko for at grenen visner og dør.?

Der kan da vist også godt være tveger på sidegrene.?
Den nederste gren (i cirklen på nedenstående billede) ser skidt ud i spidsen, så jeg tror måske, at den allerede er halvt flækket, ligesom den store var.
Så den skal vel blot skæres helt tæt på den øverste, eller er det bedre at fjerne hele den delte gren.?

Den store havde mere mos på sig end andre grene, og da den flækkede kunne jeg se, at halvdelen af bruddet var mørkt af råd i forvejen (det anes måske på billedet i svar 58).
Det var faktisk også lidt af et chok, da det skete. Det var en morgen i helt stille vejr, og jeg stod fire meter derfra og beundrede træet... knæk!
Jeg har næsten ikke turdet kigge på det siden. ;-)

68 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 18. august 2023 kl. 8.41

Fidusen ved det nederste røde snit er, at du giver træet et par år mere, hvor hovedstammen kan vokse sig større og derved lettere kan sårhele. (Prunus ér dårlige sårhealere, men vi kan hjælpe lidt på vej.)
Ja, tveger er udbredte på stenfrugt træer.
Jeg ville helt klart nøjes med at fjerne den vandrette gren i første omgang. Det er den, der vil brække af. Med lidt held vil den øverste vokse sig stærkere, - men det kræver, at du tynder i frugterne!
Ang. dit 'skarpe' blik, Det var nok skæbnen, der sendte dig et vink om, at naturen ikke altid kan styres. Men husk alligevel at tynde i tide. ;)
I øvrigt imponerende som dine blommetræer bærer i år. På trods af overdådig blomstring og fravær af frost under blomstringen, så giver 75% af mine træer under 5 blommer hver. På trods af 20 forskellige sorter, så bliver det nok ikke ét eneste kg. til fryseren i år. =:/ - Men så går de typisk amok til næste år. :)

69 af 69 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. august 2023 kl. 23.30

I denne uge har jeg besøg af min kusine, som har en planteskole i USA, og det glæder mig at kunne sige, at hendes gode råd til beskæring er de samme, som er givet her. :-)

Nyt svar til emnet »Stakkels lille frugttræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Stakkels lille frugttræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider