Forum

Vedr. bestøvning af valnød.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: James F., 22. maj 2019 kl. 11.25

Jeg har ikke set han rakler på mit valnøddetræ her i foråret og vil derfor gerne vide, om der er en kyndig, der kender til max. afstanden, hvis jeg skal kunne håbe på fremmedbestøvning?
Mit træ står ca. 150m. fra genboens overdådige valnød.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. maj 2019 kl. 22.45

Jeg kender ikke noget til valnødders bestøvning, men 150 m er ikke meget for en bi.
Det er måske mere et spørgsmål om de blomstrer samtidig.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. maj 2019 kl. 16.06

De må være selvbestøvende , jeg har det eneste store valnøddetræ her i området , og det har altid givet masser af nødder.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 23. maj 2019 kl. 18.57

Mig bekendt er valnød en 'vindbestøver,' - så bierne er nok ikke til den store hjælp ...
Ja Svend, de er selvbestøvende som generel betragtning, - men det KRÆVER dog, at der ér han rakler på træet. :)
Bestøvning fra andre sorter vil altid give højere udbytte,- derfor har jeg også plantet Hjertenød for nylig, - men tålmodighed må man jo have. Indtil jeg bliver selvforsynende med pollen, håber jeg på, at noget af naboens vil blæse her op. :)

Nyt svar til emnet »Vedr. bestøvning af valnød.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Vedr. bestøvning af valnød.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider