Forum

Sorbus aucuparia ‘Autumn Spire’

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K. Andersen, 4. august 2019 kl. 22.07

Havde en fantastisk Søjlerøn med ca 5-6 år på bagen som desværre måtte flyttes i det meget sene forår grundet noget kloak arbejde i jorden, der kom desværre meget lidt klump med, ja faktisk stortset ingen grundet meget porøs jord kvalitet, har snakket med en gartner på den lokale planteskole som siger der er ubalance grundet flere stammer, meget krone og meget lidt rodnet, han siger jeg til vinter (feb måned) skal skære alle grene over ca 1 meters penge over jorden og lade den skyde fra ny fra de grene der ikke er døde for at få et harmonisk træ igen!
Mit spørgsmål går på om de snit jeg laber ikke altid vil komme til at fremstå grimme da de er hvad der svare til 2-3 sammenlagt tommelfingre i tykkelse, eller vil træet skyde til siden og medtiden rådne ned så man ikke kan se disse lidt for tykke overskåret grene!?

Venlig hilsen en lidt fortvivlet haveejer.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: K. Andersen, 4. august 2019 kl. 22.10

Slettet af administrator 6. august 2019 kl. 9.36.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. august 2019 kl. 16.25

Hej K. Andersen

Måske kan der med tiden komme et harmonisk træ ud af den metode din gartner-kontakt har foreslået - det er da forsøget værd!

Jeg vil dog alligevel forslå, at du prøver at "lade naturen gå sin gang" og venter til næste sommer i vækstperioden med at skære i træet - beskæring i vinterperioden giver nogle måneder, hvor svampeangreb på snitfladerne kan svække træet yderligere....
Træet vil utvivlsomt være bedre rustet til hurtigt at reparere beskæringsskader og til at danne nye skud i vækstperioden.

MEN hvis du fornemmer, at du vil ærgre dig i 5 - 10 år kan du jo overveje, om ikke en udskiftning af træet vil være godt anbragte penge ?

Venlig hilsen
Lone

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Andersen, 26. august 2019 kl. 19.46

Træet er skiftet ud til et lille nyt fint, fik undersøgt nærmere og skulle træet blive pænt var der kun at skære helt ned til vinter og så ville der gå 5-7 år før jeg kunne forvente at de grimme snit var ordentlig dækket ind med blade og nye grene og iøvrigt mentes der at der stadig ingen garenteret var for det ville klare sig grundet det dårlige rodnet!!

Blot en opfølgning til mit eget spørgsmål!

Men tak for dit svar Lone.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.15

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Sorbus aucuparia ‘Autumn Spire’«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Sorbus aucuparia ‘Autumn Spire’

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider