Forum

Planter sammen med Bjergfyr

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Margit Gissel, 31. maj 2020 kl. 10.08

Jeg elsker den franske have, men da jeg har en naturgrund meget skovlignende have har jeg bl.a. plantet et nyt bed med bjergfyr ved indkørslen. Hvad skal jeg plante sammen med dem for at skabe det franske look.
Hilsen Margit 😊

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 31. maj 2020 kl. 17.19

Hej Margit Gissel

Nu mangler vi blot at få at vide, hvad du forstår ved den franske have ;-)

Jeg kan ikke forestille mig, at det er den traditionelle franske havestil, du mener, altså den meget stramme barokstil, hvor alting er symmetrisk. Så ville du nok ikke have valgt bjergfyr.

Er det fransk landidyl med rustikke mure, roser og frugttræer, eller er det måske en have fra det sydlige Frankrig med lavendel, figen, vin og andre eksotiske plante? Eller måske noget helt tredje?

Selv er jeg vild med Middelhavsplanter. Jeg har lige plantet en stor bougainvillea ud i haven, og den store nerie er også kommet ud og står og holder figentræet ved selskab!

Så, hvad er det for en fransk have?

M.v.h.

Doris Møller

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 31. maj 2020 kl. 23.18

Ja, hvad er "fransk"?
I Versailles er der meget ordnet lige foran slottet - ikke en cm forkert, ikke et eneste blad ukrudt. Lidt længere borte og til siderne blomstrede skvalderkålen frodigt. Det var også smukt, måske endnu smukkere.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Gissel, 2. juni 2020 kl. 0.26

Tak for tilbagemeldingerne. Ja, jeg mener nok en fransk landhave kombineret med lavendel, buskbum, oliventræer, hortensia, rosmarin m.v.
Men jeg har en stor naturgrund med mange forskellige høje træer mest løvfældende og meget skovagtig, men har også ovennævnte planter i min have på 1800 m2. - dog kun omkring terasserne.
Jeg har lavet en jordforhøjning ved indgangen til haven med 3 bjergfyr samt 2 taks og så mangler jeg et el. andet i jordhøjen.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Gissel, 2. juni 2020 kl. 0.26

Tak for tilbagemeldingerne. Ja, jeg mener nok en fransk landhave kombineret med lavendel, buskbum, oliventræer, hortensia, rosmarin m.v.
Men jeg har en stor naturgrund med mange forskellige høje træer mest løvfældende og meget skovagtig, men har også ovennævnte planter i min have på 1800 m2. - dog kun omkring terasserne.
Jeg har lavet en jordforhøjning ved indgangen til haven med 3 bjergfyr samt 2 taks og så mangler jeg et el. andet i jordhøjen.

Nyt svar til emnet »Planter sammen med Bjergfyr«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Planter sammen med Bjergfyr

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider