Forum

Rådvild

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Alkjær, 10. juni 2020 kl. 21.17

Vi har et 12 meter højt nåletræ , troede det var blågran , men kommet i tvivl.Træet er mindst 30 år gammelt.
Vi har stammet det op til 2 meters højde over de sidste 5 år. nu er det begyndt at smide enorme mængder af nåle. Spidserne er stadig friske men de nederste 6 meter mister alle inderste nåle.Toppen er stadig grøn og fin. Har vi sygdom, vandmangel eller hvad er årsagen.
Vi stå i det dilema at vi ikke ved on den skal fældes eller blive.Men dette nåle helvede er faktisk et problem.
Håber nogen har en god forklaring der kan danne ramme om vores beslutning

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. juni 2020 kl. 22.31

Det ligner Sitkagran.
Nålene kan kun falde af én gang.
Skuddene ser meget friske ud.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. juni 2020 kl. 7.32

Hej Anders Elkjær

Der er i Havenyt's arkiv en tråd med overskriften:
"Kan jeg redde min store gran?"
Villy Mouritzen's svar (nr 7 af 8) rummer både en forklaring & en opfordring til at lade træet i samspil med insekter, fugle og tid klare ærterne.
Så måske er det en god strategi at vente og se hvad der sker..

Venlig hilsen
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 11. juni 2020 kl. 7.45

Dit grantræ er ramt af et angreb af sitkalusen. Det er ofte slemt efter milde vintre. Så længe de nye skud ikke er angrebet, skal træet nok overleve. Jeg har også i perioder lus i mine sitkaer,- det ser ikke kønt ud, - men de overlever indtil videre. Lidt godt er der dog ved nåletabet, du har store mængder nåle til dit surbundsbed :)

Nyt svar til emnet »Rådvild«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Rådvild

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider