Forum

Hvilken hjertenød vil du foreslå?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: James F., 18. august 2020 kl. 11.38

Jeg har allerede et Imshu hjertenøddetræ og vil gerne anskaffe ydeligere en sort. Hvilken vil I foreslå/foretrække: CW1, CW3, eller Kalmar?
Hvilken sort er mest hårdfør? (frost og sygdom)
Træets form, størrelse og løvets udseende er ikke afgørende.
Den kommer til at stå i rimelig læ - efter vestjyske forhold ... Jorden er sandet og ofte tør.

Jeg taknemmelig for praktisk erfaring. :)

Vh James

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 20. oktober 2020 kl. 1.03

Er der nogen, der har erfaring med de i det indledende indlæg nævnte sorter?

Jeg overvejer selv at anskaffe et hjertenøddetræ, men er lidt i tvivl om sortsvalg, og er derfor også interesseret i erfaringer.

@James er du tilfreds med dit Imshu? Bærer det regelmæssigt, og hvordan er nødderne?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 20. oktober 2020 kl. 7.20

Mit Imshu hjertenøddetræ er kun 2 (3) år gl., så der går nok et par år endnu, inden jeg kan bidrage med erfaringer. Til den tid deler jeg gerne høstede erfaringer.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nadia Andersen, 28. december 2023 kl. 10.56

Jeg vil også gerne høre om erfaringer med hjertenød. Jeg har læst mig til at de bliver meget brede (op til 20 m i bredden), er de pladsen værd? Jeg vil gerne have dem i min skovhave, men der skal jo også gerne være plads til andre træer ;)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. december 2023 kl. 20.48

Hej Nadia.

Prøv at skrive til Lars Westergaard, der har en planteskole på Fyn og som nok er den herhjemme, som har mest erfaring med hjerte nød, str. på træerne og viden omkring sorterne..

Godt nytår og held og lykke med det

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 28. december 2023 kl. 21.39

For nogle år siden gik jeg forbi en forhave, hvor der stod to valnøddetræer. Begge gav allerede fint med nødder. Jeg tog det som et tegn på, at nye sorter af valnød godt kan give god høst. Og jeg har læst, at det også skulle gælde for hjertenød.
Jeg er enig i, at Lars Westergaard, Rynkeby Hestehave 42, 5300 Kerteminde, er den person, der ved mest om emnet.

Nyt svar til emnet »Hvilken hjertenød vil du foreslå?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Hvilken hjertenød vil du foreslå?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider