Forum

Udryddelse af hvid snebær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Klaus Andersen, 13. december 2020 kl. 6.24

Hej

Jeg har ca 500 m2 med hvid snebær i min skov. Jeg vil gerne af med dem alle. Opgravning er for stort arbejde. Jeg har derfor overvejet forskellige andre metoder:

- Sprøjtning med round-up på nye skud i foråret skulle være effektivt. Jeg er dog ikke glad for at skulle anvende sprøjtemiddel.

- Overdækning med presenning fra april til september. Jeg har brugt metoden på kæmpe-bjørneklo, og det er meget effektivt. Jeg er dog i tvivl om, det virker på hvid snebær.

- Slåning med havetraktor flere gange om året. Jeg er dog usikker på, om det kan udrydde planterne.

Er der nogen, som kan anbefale en af metoderne eller en hel anden metode til at komme af med hvid snebær?

Vh
Klaus

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. december 2020 kl. 7.24

Overdækning med sort presenning kan bekæmpe Japansk Pileurt, så kan det vel også bekæmpe hvid snebær.
Hvis du bruger gift, så skader du både de omkringstående træer, og livet i jorden.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. december 2020 kl. 12.40

Jeg kender til folk, der har udryddet rynket rose med en græsslåmaskine. Det vil jeg også tro at du kan med dem.

Men hvorfor udrydde dem? . De er godt for insekt livet

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 13. december 2020 kl. 12.54

Hej Klaus Andersen

Jeg vil foreslå en batteridrevet buskrydder sammen med en plan om 5 - 6 årlige slåninger i to vækstsæsoner, måske fulgt op at en forårstrimning i den efterfølgende tredje vækstsæson.

Buskrydderen har den fordel, at man kan komme udenom det, man gerne vil bevare og alligevel komme tæt på alle snebærskud.
Man kan arbejde helt tæt på jordoverfladen - og hvis man har en god vinkelsliber til klingenog nænner det kan man også arbejde lidt ned i jordoverfalden.

Mine erfaringer stammer fra udryddelse af Rosa Rugosa = rynket roe = hybenrose (og den er noget mere agressiv til at sætte rigtig mange rodskud i forhold til snebær).

Venlig hilsen
Lone

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. december 2020 kl. 16.11

@Klaus Andersen

Vil skoven ikke selv skygge dem bort.?

Hvis du kan slå området med en havetraktor, som var det en græsplæne, så er jeg meget sikker på, at du har fat i den lange ende.
Jeg har også et mindre område med snebær, som jeg bekæmper, fordi de breder sig for meget. Jeg graver de fleste op med drænspade i vådt vejr for at blive fri for stubbe. Men enkelte steder har jeg blot klippet så langt ned med grensaks, at havetraktoren kan køre der og klippe alle nye skud samtidigt med plænen. Det er næsten kun græs, som kan tåle den behandling.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Andersen, 14. december 2020 kl. 8.30

Mange tak for alle jeres svar.

Jeg er heller ikke glad for at bruge round-up, så derfor søgte jeg også efter alternativer.

Jeg vil slå hele området ned med buskrydder. Jeg har dog gode erfaring med klingen, som ses i vedhæftede fil. Den er fantastisk til brombær, hindbær og lignende grov opvækst. Den tror jeg også vil være god til snebær. Når område er slået ned i løbet af vinterperioden, vil jeg i det tidlige forår lægge plastik over en stor del af det, og en anden del vil jeg slå med havetraktor. Så må jeg se, hvordan det går.

Skoven skygger desværre ikke snebær bort.

Grunden til, at jeg gerne vil have fjernet snebær er fordi de breder sig i skoven og udgør en ensartet bestand, hvor der ikke er andre planter. Jeg foretager også bekæmpelse af kæmpe-bjørneklo, japansk pileurt og rød hestehov i skoven.

Vh
Klaus

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 17. december 2020 kl. 20.05

Jeg har snebær i min skovkant, som er blvet slået ned med buskrydder 5-8 gange i år, det er ikke nok, næste år prøver jeg me minimum 1 gang om ugen

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Andersen, 18. december 2020 kl. 5.41

Det lyder af meget CO2, som skal anvendes. Jeg kan ikke slå området hver uge, da skoven ikke ligger ved min bopæl.

Jeg har også tænkt på, at overdækning med plastik også har en påvirkning af naturen. Planter og formentlig heller ikke dyr kan lave under plastikken i den periode, hvor det er udlagt. Hvis det skal ligge i flere år - som ved bekæmpelse af pileurt - så tror jeg, det er mindst lige så slemt som at bruge round-up.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. december 2020 kl. 20.52

Det er det nu ikke. Gift er gift!
Hvis plasten ligger meget længe, mangler der selvfølgelig den øvrige plantevækst, og dermed forudsætningen for en levende jord. Men når plasten atter fjernes, kommer bakterier, svampe og smådyr tilbage og genopretter den midlertidige skade.

Nyt svar til emnet »Udryddelse af hvid snebær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Udryddelse af hvid snebær

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider