Forum

Plantevalg til læhegn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 1. marts 2021 kl. 21.00

Hej i forum

Vi har besluttet at sætte et læhegn på 125 m længde og ca. 7 m bredde på vores mark. Målet er at skærme af for indkig, skabe læ og få flere fugle i området. Jorden er ret god lerjord. Terrænet nord for er meget åbent.

Hegnet skal mødes med et eksisterende hegn der primært består af tjørn og hyld + lidt ahorn og fuglekirsebær.

Jeg forestiller mig at sætte følgende, og det er dem, jeg gerne vil have en kommentar til:

Hvidtjørn, slåen, fuglekirsebær, røn, hassel, hæg, mirabelle, benved, skovvildæble og eg

Mit spørgsmål går på, om der er for mange forskellige slags, eller om det er bedre at sætte færre? De vil jo variere en del højdemæssigt, når de er udvokset.

Desuden hvordan vi skal sætte dem? (Vi sætter dem forbandt med ca. 1,5 m mellem hver plante forskudt set), og vil det ikke være bedst at fordele de højeste sorter som kirsebær og hæg og æg jævnt over alle 5 rækker? Skal vi simpelthen bare blande tilfældigt?
Har også overvejet, om vi skulle lave en række yderst med træer, men det strider imod, at vi gerne vil have det tæt.

Venlig hilsen
Marie Louise

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. marts 2021 kl. 21.35

Når det nu er læhegn på en mark, så tror jeg I skal kontakte den lokale landboforening, I kan jo søge om støtte, måske?

Fuglekirsebær er "ammetræ" i den forstand at de vokser hurtigere op og laver læ for de andre mere langsomtvoksende træer. Ammetræer fælder man som regel efter en årrække.

Jeg kan ikke helt forstå, hvad du vil. Er det et femrækket læhegn, som du kan søge om støtte til?

Hvis, det er noget I selv betaler og planter, så er det jo en anden sag!

Man kan dog søge om støtte til såning af nogle mere i meter bredden af marken med fx frøblanding. Biplanter, der ellers er ganske kostbare i indkøb af frø. Hvis man har landbrugspligt.

Hvis det er selvbetaler, så synes jeg jo, at man skal plante det, man vil have. Pil fx og el, og hassel og vilde roser mv.

Mvh
Tine

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. marts 2021 kl. 21.42

Hej Marie Louise.

Har du også læst denne tråd, håber at du kan bruge noget af det

www.havenyt.dk/forum/fri_debat/16496.html

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 1. marts 2021 kl. 21.45

Hej Tine

Tak for svar.
Jeg var ikke klar over, at man kunne få støtte til hegn. Jeg er ikke inde i reglerne, men ved, vi i hvert fald ikke kan få landbrugsstøtte, og at vores nabo fik det tidligere for lån af marken, fordi de er et landbrug.

Mit spørgsmål handlede nok mest om sammensætningen og placeringen af sorterne. Vi havde selv tænkt os at betale, sætte og vedligeholde.

Venlig hilsen
Marie Louise

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. marts 2021 kl. 22.01

Hej igen.

På denne hjemmeside kan du sikkert også søge tilskud til læbeplantning danskgartneri.dk/nyheder/10-bivenlige-anbefalinger-som-skal-hjaelpe-de-vilde-bier-til-bestoevning eller de kan hjælpe dig videre..

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. marts 2021 kl. 9.40

Hej Marie Louise Johannsen

Når nu hegnet skal indgå i et hele med det eksisterende hegn og når nu i kender til, hvilke træer og buske der trives med den jordbund, der er på stedet, kunne I jo ganske enkelt vælge en pæn del af de samme arter og så plante en mindre mængde af de øvrige arter, som er nye på stedet.

Det vil måske også løse fordelingen af planter i den nye del af læhegnet, fordi I kan efterligne fordelingen fra det eksisterende hegn.
Vær gerne lidt tilbageholdende med at plante for mange fuglekirsebær, eg - de vokser langsomt i starten men "pludselig" er de 15 meter høje...
Bundlæet vil I få ved at indplante slåen, hassel, benved og nok også fra mirabelle.
Hvis nu der er plads kan I jo overveje, om nogle få (hjemmehørende) roser vil være en "opkvikker" både i det eksisterende hegn og i den nye del. Fx Blågrøn rose er et robust valg.

Når nu I tænker at afsætte god plads til læhegnet kan I jo overveje, om der kan blive plads til nogen få mindre lysninger, hvor urterne får lov at brede sig. Sådanne pletter kan - hvis de holdes som overdrev (dvs med 1 - 2 årligt høstet og fjernelse af det afhøstede) - give plads til agerlandsfugle som fasan, agerhøne og også mange af de mindre sangfugle.Det kan let opnås ved at springe de tre midterste trækker over på korte strækninger , fx 6 - 8 meter.

Lige ifm indkøb af planter:
Vær opmærksom på, at I får købt almindelig hæg = Majtræ = Prunus padus. Dens navnefætter glansbladet hæg = Prunus serotina er en art, det frarådes at plante i hegn, fordi den frøspreder rigtig villigt og er at betragte som en invasiv art med potentiale til at udskygge andre og mere varierede busk- og trævæksten.

God fornøjelse med projektet !

Venlig hilsen
Lone

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 7. marts 2021 kl. 22.34

Tak til alle der har svaret på mit indlæg.

Jeg har fundet ud af, at man ikke længere kan søge tilskud til læhegn.

Lone Brems: God ide med pletter af urter. Min kæreste har tegnet en ny plan over marken, der nærmest indrammer den af hegn og efterlader nogle åbne områder, hvor der kunne blive plads til urter.
Jeg vil bruge el også, fordi de vokser så godt og så nok droppe eg. Jeg tror, jeg vil holde fast i de mange forskellige typer buske, da vi så nok får mange fugle og mad til mange insekter.
Det bliver spændende:-) Jeg poster et foto, når arbejdet er udført....

Mvh. Marie Louise

Nyt svar til emnet »Plantevalg til læhegn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Plantevalg til læhegn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider