Forum

Blandede nåletræer 1 ha – dårlig vækst?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian S.B., 11. april 2021 kl. 18.31

Hej,

Vi har for nyligt overtaget en mindre landejendom, hvor de tidligere ejere for 3-4 år siden har plantet nogle hundrede blandede nåletræer på 1 ha tidligere landbrugsjord. Nåletræerne er hovedsageligt fyr og dertil lidt gran.

Pladsen de har fået er solrig, men også meget vindblæst og står relativt upasset hen, hvilket betyder at der er 10-20 centimeter græs mellem de fleste træer. Træerne er mellem 40 cm og en meter i højden.

De fleste af træerne er dog meget "utætte" og meget lidt pæne at se på. Flere af dem har relativt gule nåle og mange af træerne på +50 cm har kun få grene med få nåle på. Vi er i tvivl om hvad vi skal gøre for at give dem bedre vilkår, eller om pladsen/jorden de er plantet i måske er uegnet.

Bør nåletræer med 3-5 år på bagen, kunne klare sig selv og blive pæne og tætte med tiden, eller skal der gøres en aktiv indsats for at sørge for at de bliver pæne og sunde at se på?

Tak på forhånd

Vh
Christian

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 11. april 2021 kl. 20.47

Græsset tager megen næring fra nåletræerne. Hvis du har tid/enerig til det, så kan du forbedre træernes chancer, ved at lægge pap eller aviser i et tykt lag under træerne. Du kan lægge et 5-10cm. lag flis på det ca. 1m.2 afdækkede område, for at holde på pap og papir, - alternativt en skovlfuld jord/sand.
Hvis det er muligt at plante et par rk. sitkagraner mod vest, er det også med til at give læ.
Hvis der er nogle udgåede træer i plantningen, så kan du evt. efter plante med sitkaer der også.
De træer der har nået 1m., er kommet igennem de sværeste år. - Men afdækning af græsset vil give endnu mere tilvækst.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. april 2021 kl. 20.56

Jeg ville nok starte med at dække med kompost eller andet egnet plantemateriale, så planterne kan få gødning og bevare fugten. Det var meget tørt i 2018, så der kan være eftervirkninger derfra endnu, for da må de have været ret små. Det vil også svække græsset.
På langt sigt vil det være en fordel at få øget humusindholdet i jorden.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. april 2021 kl. 23.11

Jeg synes du skal leje en kraftig trimmer/buskrydder og slå græsset omking sct. Hans. Høet lader du bare ligge så det kan undertrykke græsset lidt. På den måde dæmper du konkurrencen fra græsset noget. Pas på træernes bark.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian S.B., 11. april 2021 kl. 23.43

Tak for svarene - jeg tror jeg vil forsøge mig med at dække af omkring træerne med kompost eller lignende som du foreslår Lars. De allermest gule nåletræer, som jeg er i tvivl om vil klare den, kunne jeg godt finde på at skifte med Sitkagraner - det lyder som om de giver god læ.

Træerne står relativt tæt, så det er desværre noget af at arbejde at skulle slå græsset omkring dem uden at komme til at beskadige flere af træerne, jeg tror ikke det er en realistisk mulighed.

Vil I mene at der stadig er en god chance for at det bliver pæne og tætte træer, hvis de har haft nogle hårde eller deciderede dårlige første år? Jeg er i tvivl om, hvor meget energi der skal lægges i de træer der ser tyndest ud og har færrest nålehoveder/skud. Det vil være lidt ærgerligt at smide timer efter træer, der aldrig bliver tætte og sunde at se på (mange af dem har ikke grene på de nederste 40 cm)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 12. april 2021 kl. 7.23

Små træer, der ser pjuskede ud, skal nok komme til at se flotte ud, når de bliver 10 år gl. - hvis du går i gang med at hjælpe dem på vej nu.
Det er græsset der udkonkurrer træerne,- det tager megen regnvand.
Hvis det var frugttræer du skulle dække af med pap på jorden, så skulle du passe på, at pappet havde 10cm. indtil stammen, så musene ikke kunne sidder der i fred og æde barken, - men mus gnaver ikke i nåletræsbark.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. april 2021 kl. 21.22

Jeg kan godt være bekymret for at kompost først og fremmest kommer til at gøde græsset. Uanset hvad du vælger er det et stort arbejde at gøre noget på en hel hektar. Jeg tænkte egentlig at græstrimmeren var noget af det mest overkommelige. Alternativt findes der nogle "kraver" af bast eller ligende man kan ligge ved træet for at holde græs nede. Problemet er jo bare at du skal bruge mange og så bliver det nok for dyrt.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. april 2021 kl. 8.22

Jeg forestillede mig at bruge en kompost uden for meget gødning, og så lægge det i et lag på 5-10 cm, så det kan kvæle græsset.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. april 2021 kl. 18.03

Det kan måske nok fungere, men der skal meget kompost til. Græsset bør nok klippes eller presses ned først.

Nyt svar til emnet »Blandede nåletræer 1 ha – dårlig vækst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Blandede nåletræer 1 ha – dårlig vækst?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider