Forum

Saftminimering i brænde.?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. september 2022 kl. 5.40

Jeg skal fælde nogle piletræer, som skal bruges til brænde.

Jeg vil gerne, at brændet tørrer så hurtigt som muligt, når det er fældet.

Hvis jeg vil minimere saftindholdet i træet, kan fældningstidspunktet så gøre en forskel.?

Bør jeg f.eks. skynde mig at vælte træet, så bladende kan trække saft ud af træet efter fældningen.?

Eller skal jeg evt. nærmere vente til senere, når alle blade er faldet af, og saften er løbet til roden.?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. september 2022 kl. 11.02

Det er meget lettee at fælde træer , når der ingen blade på , skær træet op i stykker der passer til brændeovnen , flæk dem så i mindre stykker , og læg dem et tørt velventileret sted i mindst 1år , husk at fugtighedem i træet kan kun komme ud af enderne , ikke af siderne .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 16. september 2022 kl. 7.35

Svend, hvis træ KUN tørrede ud igennem endetræet, så ville savværkerne nok ikke bruge tid på at pinde tømmer og brædder op ...
Jo større overflade træ har, des hurtigere udtørres det. Jeg har kløvet 20rm. træ om året i godt 25 år. :)
Træ UDEN bark tørrer i øvrigt hurtigere ud, end træ med bark.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. september 2022 kl. 10.15

Jeg har et stort fyr, så jeg plejer at skære pilestammer op i ca. 1 m stykker og lade dem tørre med bark under et halvtag, før jeg putter dem direkte i kedlen.
Tykkelsen på grene og stammer varierer imellem 5 og 15 cm, så jeg bør nok ikke gøre mig forhåbninger om, at det bliver ordentligt tørt på under 2 år.?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 16. september 2022 kl. 10.35

En tommelfingerregel siger, at kløvet nåletræ er ét år om at blive tørt. Løvtræ skal tørre i min. 1½ år. (Jeg lod det lagre i 2 år.)
Brænde bør max. indeholde 18% vand. Du kan købe en fugtmåler til ca. 100kr.
God arbejdslyst til vinter :)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. september 2022 kl. 10.56

Jeg har altid lært at et stykke træ er at sammenligne med et bundt sugerør , som derfor kun stort set kan tørre ud gennem enderne .

Nyt svar til emnet »Saftminimering i brænde.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Saftminimering i brænde.?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider