Forum

Valnød og andre planter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 22. august 2023 kl. 12.25

Hej, jeg har læst, at valnøddetræer udskiller et stof, juglon, som virker hæmmende på visse andre planters vækst. Kan mon nogen sige, hvor stort problemet er, hvor stor afstand skal der være til f.eks. liguster og andre planter?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. august 2023 kl. 13.07

Hej Bente.

Jeg ved ikke hvor meget, der er om det. Jeg har selv et selvsået valnødde træ stående sammen med mine hindbær ( og med skvalderkål i bunden af bedet) Jeg har ikke set at mine planter hæmmes af valnødden.

Men det kan godt være at hvis man laver flis af dens grene at man ville kunne opleve det . Herigennem vil der blive frigivet nogle stoffer fra den.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. august 2023 kl. 18.38

Det er især sort valnød der udskiller joglon , men alle valnød sorter gør det . jeg har i mange år brugt bladene fra valnød som vinterdække af andre planter uden problemer .

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 23. august 2023 kl. 18.32

Også jeg havde hørt/læst om, at valnøddeblade hæmmer fremspiring af andre planter.
Men det bladafklip fra valnød, som jeg jeg lagde ud i urtehaven, blev spist af snegle i løbet af få dage.

Nyt svar til emnet »Valnød og andre planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Valnød og andre planter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider