Skrevet af: Morten P., 28. maj 2025 kl. 20.19
Jeg plantede sidste år en håndfuld fyrretræer (pinus sylvesters/Skovfyr) som nu ser sådan ud med en masse hvidt på grenene. Det er kommet på nye skud/lys og ser ikke godt ud.
Kan nogen hjælpe med en mulig årsag og evt. behandling?
Skrevet af: Søren Duun, 28. maj 2025 kl. 21.38
Hej Morten.
Jeg er næsten 100 procent sikker på at der er tale om meldug. Meldug kommer ofte at at planterne bliver stresset og vandmangel udløser stress. Nu ved jeg ikke hvornår at du har plantet dem. Men vi har næsten ingen vand fået i maj så det er årsagen til det.
Meldug på fyrtræer kan forebygges og bekæmpes ved at sikre god luftcirkulation, fjerne angrebne dele, og ved at bruge passende bekæmpelsesmidler.
Forebyggelse:
God luftcirkulation:
Meldug trives i fugtige og stille omgivelser. Sikre god luftcirkulation omkring træet ved at fjerne visne blade, beskære grene og sørge for, at træet ikke står i direkte sollys.
Vand i roden:
Vanding ved roden frem for at sprøjte bladene kan også hjælpe med at reducere luftfugtigheden omkring træet og dermed minimere risikoen for meldug, ifølge Haveglad.
Bekæmpelse:
Fjernelse af angrebne dele: Angrebne nåle og blade skal fjernes og destrueres for at forhindre spredning af meldugen.
Bekæmpelsesmidler: Ved angreb kan man bruge meldugsbekæmpelsesmidler, som findes i specialforretninger eller hos haveentusiaster.
Naturlige midler: Alternativt kan man også anvende naturlige midler, som Havehandel.dk.
Bagepulver og vand: En blanding af bagepulver og vand kan sprøjtes på træet, hvilket kan hjælpe med at bekæmpe meldug.
Hvidløgsekstrakt: Hvidløgsekstrakt har også vist god virkning mod meldug.
Skummet mælk: Skummet mælk kan også sprøjtes på træet, men det kan lugte kraftigt, så det er ikke anbefalet indendørs.
Skrevet af: Morten P., 28. maj 2025 kl. 21.58
Kære Søren
Tusind tak for hjælpen. Øv men det hjælper trods alt at vide hvad der er galt.
Hilsen Morten
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2025 kl. 13.23
Mit gæt er uldlus. Mine buksbom kan også have disse hvide belægninger af noget loddent hvidt. Jeg giver det en hård stråle koldt vand. Det plejer at hjælpe. Det kan ikke skade at prøve.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2025 kl. 13.27
Googlet uden kildeangivelse desværre:
Uldlus på fyrretræ, især "ulden fyrrebladlus" (Pineus pini), kan være et problem for fyrretræer, specielt unge og svage træer. Lusene, som ligner små, hvide vattotter, suges saft fra nålene og svækker træet. Bekæmpelse kan omfatte at forbedre træernes forhold, f.eks. ved at sikre mere lys og luft, samt at anvende insekticider, hvis angrebet er alvorligt.
Ingeborg
Skrevet af: Morten P., 30. maj 2025 kl. 23.21
Nu har jeg også prøvet at spule dem og så krydser jeg fingre. :-)
Skrevet af: Jakob B., 31. maj 2025 kl. 7.39
Ingeborg Hansen og Søren Duun
Jeg er ikke meget for det, men...
Er det fordi man er imod forumreglerne, at man foreslår sprøjtegifte og definerer haveentusiasme med gift.?
Eller er det evt. fordi, man er så ny i forum, at man ikke har haft tid til at læse reglerne endnu.?
Hvad koster et nyt lille fyrretræ.?
Skrevet af: Søren Duun, 31. maj 2025 kl. 8.33
Hej Jakob.
Du har misforstået vores skrivelser. Så længe vi ikke anbefaler et specifik bekæmpelsesmiddel kan jeg ikke se at vi bryder reglerne. Nogle sygdomme eller skadedyr kan ikke altid bekæmpes med naturlige midler . Det er ikke ensbetydende med at vi anbefaler giften. Men nævner at det er den eneste mulighed indtil videre...
I mange af mine tidligere skrivelser har jeg nævnt glyfosat, men ikke forsvaret brugen af det . Så jo jeg tror godt at vi kender reglerne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Syge fyrretræer?