Skrevet af: Bente Poulsen, 21. september 2025 kl. 20.36
Hej, jeg vidste ikke lige hvilken kategori der passede bedst her, men.......jeg kan lide at anvende ’ukrudt’ i mit køkken. Jeg har et bed i haven med store brændenælder og i år har jeg forsøgt mig med at samle frøene, som skulle være meget næringsrige og velsmagende.
Men, men ….. frøene blev bredt ud på nogle aviser til tørring, og så så jeg, at de var helt levende. Små bitte dyr kravlede rundt og nægtede at forsvinde, selv efter jeg havde rodet godt rundt i det flere gange i en dags tid.
Nu er mit spørgsmål så: hvordan samler man de brændenældefrø uden at få alle de små bladlus med (som jeg tror det er) ??
Er der nogen herinde, som har erfaringer med det?
Mine frø ligger i fryseren nu, mens jeg tænker over, om jeg har lyst til at spise bladlus ?!
Venlig hilsen Bente
Skrevet af: Søren Duun, 21. september 2025 kl. 21.52
Hej Bente.
Jeg har ingen erfaring i at indsamle frø af brændenældefrø, men fandt denne blog, hvor hun skriver lidt om det.
Jeg tror at der skal indsamles rigtig mange frø for at du får glæde af det sundhedsmæssige og så ved jeg ikke om det er arbejdet værd. Derimod har jeg gode erfaringer med at plukke topskud fra samme plante. Jeg har bl.a lavet æggekage mv og hvor brændenælder virkelig giver smag og så er topskudene fuld af næringsstoffer,men også fiber, hvilket gavner fordøjelsen.
Her er førnævnte blog:
nydnuet.dk/braendenaeldefroe/
Skrevet af: Bente Poulsen, 21. september 2025 kl. 22.29
Hej Søren
Tak for dit svar, det er rigtigt, topskuddene er skønne og bare rigtig gode til mange retter.
Bloggen fandt jeg også, men der var desværre ikke rigtig noget om de der smådyr.
En af mine google søgninger anbefalede, at man skærer hele stilke med alle frøene af og hænger dem op til tørre et luftigt sted. Men ingenting om bladlus.
Det kan måske få eventuelle dyr til at dumpe af over tid, det vil jeg prøve næste år.
Jeg fik faktisk samlet mere end en liter frø, på meget kort tid, bare ved at stryge dem af ned i en papirspose, og så si det hele et par gange, så der kan da godt blive til et par portioner knækbrød eller lign ; )
Hvis jeg altså ikke smider det hele ud denne gang : )
Venlig hilsen Bente
Skrevet af: Lene Skelmose, 26. september 2025 kl. 10.07
Jeg oplevede det engang da jeg høstede kommenfrø. De var levende - vist ikke bladlus, men noget krible-krable af en slags - jeg bredte frøene ud på et viskestykke på en bakke og lod dem stå i solen. Smådyrene udvandrede. Om metoden dur til brændenælder ved jeg ikke.
Har ikke brugt at spise brændenælder særlig meget. Suppen blev ikke modtaget særlig vel af husbond, men en god ide at prøve forskellige muligheder.
Skrevet af: Bente Poulsen, 26. september 2025 kl. 20.06
Hej Lene
Ja, det er ikke så hyggeligt med de kravl der. Jeg forsøgte jo at give dem et døgns tid til at forsvinde, med frøene bredt ud på nogle aviser, godt nok ikke i solen, bare på et bord i vores udhus. Meen.... nogle få stak af, men de fleste blev hvor de var.
Jeg købte for en tid siden en bog med titlen "Mad med flerårige grøntsager" fra Myrrhis Forlaget - www.permakulturhaven.dk - den kan virkelig anbefales. Der er gode og enkle opskrifter på mad med både ukrudt og andet flerårigt grønt, helt ukrukket hverdagsmad, jeg er virkelig glad for den bog. Synes lige jeg ville komme med en anbefaling herinde, selv min meget mad-konservative ægtemand kan lide retterne og jeg er ellers ikke nogen ørn i et køkken ; ) Den er fyldt med både dejlige opskrifter, plante-portrætter og høsttips. Superskøn, velskrevet og smuk bog!
Der står godt nok ikke lige noget om lus i brændenældefrø, men skidt - jeg har smidt dem ud. Prøver igen næste år.
Skrevet af: Lene Skelmose, 14. oktober 2025 kl. 6.51
Hej Bente,
Tak for bogtip. Nye ideer kan altid bruges. Jeg henter af og til ideer i " Around the World in 80 Plants" af Stephen Barstow. Også om spiselige planter der kan hentes i naturen og lidt opskrifter , men hovedvægten på at præsentere planterne. I bogen er et billdede af en gruppe afrikanere der står ved en sø. Der er mangel på mad. Det "morsomme" er at der rundt om søen gror dunhammere - og dunhammerens pollen er proteinrig, kan bankes ud og bruges til brødbagning. I disse preppingtider er det måske godt at være beredt :)
Skrevet af: Bente Poulsen, i går kl. 11.44
Hej Lene
Tak selv - Stephen Barstow kender jeg godt, dog kun fra nettet, han har et fantastisk virke.
Der er ingen tvivl om, at vi har brug for at spise så mange forskellige planter og urter som muligt - altså af den oprindelige, naturlige slags, som mennesker endnu ikke har pillet ved og ændret på. Er det ikke 80 om dagen han anbefaler? Det kommer jeg vist aldrig i nærheden af, men jeg arbejder bevidst på at dyrke/ indføre nogle nye hvert år i min have. Senest var det Slangeurt, Stolt Henrik, Takkeklap og Humle. Jeg har efterhånden fået etableret en lille beskeden skovhave.
En ting jeg har virkelig besvær med at få til at gro er løgkarse! Det skulle ellers være en supernem urt. Tror jeg har prøvet 4 gange nu! Jeg har ikke kunnet få frøene til at spire! Nu har jeg bestemt mig til at gå ud og grave nogen op i naturen her til foråret og tage med hjem! Jeg har desværre en sindsygt sart mave, så salater er no go, alt skal tilberedes til mig. Her synes jeg det har været svært at finde gode og nemme opskrifter. Også derfor er jeg så begejstret for bogen fra Myrrhis.
Sjovt med de dunhammere, de er værdifulde planter, jeg vidste ikke frøene var så proteinrige. Godt at vide!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Brændenældefrø