Forum

Hjælp til tomater, Agurker, Ærter og…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Lind, 9. marts 2012 kl. 10.32

Hej Alle

Mit navn er Martin, er er netop fyldt 27år, og jeg bor i en 2.værelsets lejlighed på Amager, sammen med min dejlige kæreste Maja.

Jeg ønsker mig, som overskriften, Tomater, Agurker, Ærter og andet hos mig. Jeg har prøvet før, men med mixede resultater.
Jeg ønsker derfor råd og vejledning til valg af planter, pasning deraf, samt plantnings tidspunkt.

De sidste år har jeg købt cherrytomatplanter, men hvert år har stilkene blevet så tynde, at de knækker, og de små cherrytomater er kun blevet mindre end et bolche, samt deres skral har været meget fast og svær at tygge.

Sidste år købte jeg en skoleagurk plante, samt nogle ærtefrø. Skoleagurken og ærterne satte jeg i en 80 cm lang og 20 cm bred altankasse. Og så satte jeg kassen i mit dobbelt vindue.
De blev altså placeret imellem et ydre og et indre vindue.

Ærterne skød smukt i vejret. Men blev meget meget slanke. Der begyndte at komme små ærtebælge, men inden de nåede at blive til noget, så visnede planterne (arten: Pisum sativum)
Jeg vandede med gødning indtil de begyndte at spire (mærke: Animix fra Bayer Garden), de fik også alle en bambuspind til at holde sig fast til.

Skoleargurken, som stod i samme kasse som ærterne, den blev fin og rigtig flot. Den gav mange agurker i lang tid :)

Nogle der kan fortælle mig hvordan jeg skal bære mig ad med ærterne og cherry tomaterne? Hvilke arter kunne også være godt. Jeg søger saftige varianter :) Og hvornår skal de plantes/købes

Hvis nogle har råd til hvad jeg også kan holde i min stue, så sig endelig til. Jeg har 4 tomme altankasser på 80x20 cm, som har et dobbelt vindue at stå i, med en højde på 1 meter. Det er jo næsten et lille drivhus :)

Ud over dette. Så vil jeg gerne forsøge at plante mig et bundt kartofler. Jeg har en stor spand. 60 meter i diameter, og 60 cm dyb. Jeg havde tænkt, at den kunne stå på en fælles altan, som jeg deler med andre. Der er meget vindblæst, så der kan ikke stå meget andet. Sort, plantningstidspunkt og pasning vil være rart :)

MANGE TAK for din tid
M.v.h. Maja og Martin

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 9. marts 2012 kl. 17.46

Hvis du søger på de tre planter herinde vil du få nogle gode og korte vejledninger omkring dyrkning. Det har jeg selv gjort. Men den mængde gødning du giver lyder lidt ekstremt køb evt noget organisk lupingødning i stedet. Ærter behøver ingen kvælstof overhovedet. Alt efter hvad de er plantet i behøver de næppe nogen tilførsel af gødning. Er du sikker på de får lys nok dine planter? Hvordan er din placering dem vendt i forhold til verdenshjørnene?

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Lind, 10. marts 2012 kl. 11.01

Tak for svar :)

Hmm. Øh. Ja. Der er mange tråde om tomater, ærter og lignende rundt omkring. Men spørgsmålet er jo specifikt.

Jeg snakker om min vindueskarm, men mine mål af "potter" osv.

Har prøvet at kigge, men jeg kan ikke se hvad jeg gør galt.
Derfor har jeg brugt forumet, som jeg troede forumet skulle bruges, altså til spørgsmål :)

Du siger "Mængde" gødning? Mener du selve mærket af gødning? For jeg har jo egentlig ikke fortalt hvor meget jeg gødede med. Organisk lupingødning? Hvad er forskellen? Hvorfor kan mit mærke ikke bruges (dette er ikke for at være næsvis. Det er et reelt spøgsmål :))

Jeg er virkelig grøn, og jeg føler jeg har brug for nogle guldkorn for at få det til at lykkes for engangsskyld

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Madsen, 11. april 2012 kl. 23.52

Hejsa

Jeg har nogle forslag til dig, idet jeg selv er igang med noget lignende forsøg på min altan, og tidligere i min vindueskarm.

Før jeg svarer på dine spørgsmål synes jeg det er værd at prøve at troubleshoote lidt på dine tidligere problemer.
Derfor skal du vide at det verdenshjørne dine vinduer vender imod er meget vigtigt for planternes trivsel (også om der er skygge fra bygninger i løbet af dagen). Syd/sydvest og øst er den bedste og mest optimale placering for vindueskarmsdyrkning især for tomater. Ærter kan godt trives med mindre lys, men her kan du nok risikere at de bliver "kogt" når de er placeret så ekstremt et sted som i et dobbeltvindue (som effektivt jo er et varmeskab når solen står på).

Anbefaling til ærter: prøv om ikke du vha. en læskærm af pileflet/glas (kan købes i byggehandel) kan dyrke dem på altanen - husk ikke at så ærter for tidligt (skalærter kan sås nu, marværter skal vente lidt endnu (det står på posen)). Husk også en vis jordvolumen til ærter, god pottemuld med godt dræn af leca kugler fx., det er måske i omegnen af 2L jord pr. plante dvs. en stor potte m. 30cm i diameter kan have en fin omgang ærter.

Anbefaling til tomater: Ja her må jeg sige at jeg selv har haft en del problemer, og her skal man ikke glemme at tomatsorterne også betyder meget. Tomater skal have noget næring, men faktisk skal man ikke give dem for meget gødning og vand efter de har sat blomster idet de så smager af ingenting. Se evt. mere på min blog hvis du er interesseret.

Anbefaling til agurk: jeg forestiller mig at dine vindueskarme er ideelle miljøer for agurker, derfor kunne du jo vælge blot at dyrke mange forskellige miniagurker (gule, hvide, grønne, runde) se fx. Camilla plums netbutik for et stort udvalg i spændende agurkarter (agurker kan så fra nu af og indtil slut maj). (giv agurkerne masser af det gødning du har og masser af vand og høst agurkerne små).

Andre forslag er andre drivhusarter såsom ananaskirsebær og aubergine som du kunne overveje. Men jeg ved at hvis jeg havde dine forhold i vindueskarmen ville jeg bare fylde den med skamfulde mængder af forskellige farver basilikum - mums!

Der er ikke noget galt med din gødning, men der findes forskellige sammensætninger i gødninger, som er egnet til forskellige typer af grøntsagsproduktion. Jeg har skrevet meget om det på min blog under dyrkning - gødning.

Held og Lykke fra Lise

www.spisdinaltan.dk

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Lind, 16. april 2012 kl. 13.43

Hej Lise

FEDT - Super mange gange tak for dit svar.
Undskyld at jeg ikke har svaret før nu. Jeg har været ude og rejse :)
Er meget glad og beæret over den tid du har brugt :)

Mine vinduer vender desværre imod Nord/Øst og altanen imod vest.

Jeg vil lige kigge din blog ud. Det lyder som et spændende sted

Igen. Mange tak

Martin

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Madsen, 16. april 2012 kl. 13.54

Hej
Jeg er glad for du kunne bruge det til noget, men ang. dine vinduesplacering, så fortvivl ikke - prøv forskellige tropiske planter som foreslået og så finder du helt sikkert noget der også passer til dine forhold, andre bælgeplanter der kan lide varme er soyabønner som skulle være meget lækre rå, men har ikke selv prøvet dem.

Held og lykke

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 16. april 2012 kl. 14.07

Jeg har ikke en brik forstand på drivhus og/eller dyrkning på altan og/eller dobbeltglas, da jeg selv er førsteårsdrivhusejer og derfor selv helt grøn (no pun intended), men har du prøvet at sætte en minimum/maksimum termometer op ude mellem dine to glas?
opj.dk/vitaviatilb_termometerminmax.php

Jeg kunne godt forestille mig at temperaturforskellene mellem dag og nat kunne blive endog overordentligt store ...

Peter

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 17. april 2012 kl. 11.20

Har du overvejet at dyrke i beholdere?http://www.gardenguides.com/685-guide-container-gardening.html

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 17. april 2012 kl. 16.33

Jeg var lige på Royal Horticultural Society's (RHS) webside [som er den som englæderne konsulterer når de skal blive lidt klogere) i anden anledning og faldt lige over denne side:

www.rhs.org.uk/Gardening/Grow-Your-Own/Advice/Growing-in-containers

For det første minder klimaet i England mere om det herhjemme, for det andet er sproget nemmere at forstå end det amerikanske, som bruges på den side Mads Jørgensen henviste til [Det mener jeg virkelig - det har nok noget at gøre med at de fleste amerikanere er af tysk afstamning], og endelig så er Royal Horticultural Society vel nok den ypperste autoritet i havespørgsmål i verden. Briterne samlede trods alt planter rundt om i verden inden der overhovedet var tænkt på USA! Ingen har fremavlet (kultiveret) så mange planter så de kan gro i vores klima.

I USA har de både meget varme områder og meget kolde, og deres hjemmesider tager altid højde for disse forskelle næsten for hver eneste plante - noget som er irrelevant for os at skulle stave os igennem hver eneste gang.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 18. april 2012 kl. 20.04

Tak for at vise os hen på Royal Horticultural Society 's hjemmeside, Kenneth Sørensen, der står meget spændende skrevet.

Nyt svar til emnet »Hjælp til tomater, Agurker, Ærter og…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hjælp til tomater, Agurker, Ærter og…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider