Forum

Ny hibiscus – har jeg gjort det rigtige?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Jensen, 21. april 2012 kl. 4.35

Hej allesammen

Jeg har lige købt mig en smuk hibiscus. En bekendt fortalte mig at de på gartneriet har givet den sådan noget væksthæmmende hormon så den ikke vokser så meget.

Derfor skulle jeg skære den kraftigt tilbage, så den vil skyde på ny.

Det har jeg så gjort (ca. 5 cm) og har ompottet den til en større potte.

Den står mod syd så den får meget sol og har vandet den da den skal vandes og gødes meget.

Mit spørgsmål er så bare om jeg har været for hård ved min hibiscus og om der er en god chance for at den vil skyde?

Hvis ikke, må jeg jo købe en ny en.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Jensen, 21. april 2012 kl. 5.13

Skal lige tilføje at jeg har omplantet den i ganske almindelig pottemuld. Er det i orden? Eller skal jeg blande den op med noget andet? Evt. noget komposteringsbark.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Jensen, 21. april 2012 kl. 13.12

Ingen der kan hjælpe mig?! :-)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. april 2012 kl. 21.46

Er det er frilands-hibiscus, er der ikke skyggen af liv at se endnu.
Krads i barken og se om den er grøn = liv.
Anne Marie

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Jensen, 28. april 2012 kl. 12.18

Det er en potteplantehibiscus...

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. april 2012 kl. 14.37

Det er rigtigt at man giver det et stof, som hedder Alar og som gør at grenene ikke bliver så længe, men at blomster og blade bliver normale. På et tidspunkt tømmes dette stof i planten og planten vil sætte nogle enorme lange skud ud. Det er det samme som man kan se på chrysanthemum når de bliver planter ud efter at have været potteplante.
Jeg ved ikke om man ved at beskære plante kan fjerne stoffet fra planten eller om det øh er nede i roden. Men jeg ville ikke have skåret den tilbage men have nydt den som den var. Det kan godt være at den ikke skyder igen efter så hård en behandling. Men det vil tiden vise.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Jensen, 3. maj 2012 kl. 17.06

Hej igen :-)

Kan fortælle at min hibiscus overlevede den meget hårde beskæring og er begyndt at skyde.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. maj 2012 kl. 22.14

Det var godt og så værner du om den.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 13. maj 2012 kl. 12.54

Kære Anders, det er helt normalt at skære hibiscus tilbage. Det maatte normalt gøres sidst paa vinteren. Planten vil da skyde naar væksten igen maatte starte. De Kan taale en kraftig tilbageskæring, hvilket jo i tilgift sikre en busket vækstform.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Ny hibiscus – har jeg gjort det rigtige?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Ny hibiscus – har jeg gjort det rigtige?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider