Forum

Hibiscus pleje. Gør jeg det rigtigt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Jensen, 28. april 2012 kl. 11.28

Hej allesammen:-)

For en uges tid siden købte jeg en flot hibiscus plante som jeg synes var i en meget lille potte så omplantede den til en større potte i ganske almindelig pottemuld.

Allerede nu er planten slatten og jeg vander den ellers hver anden dag og sørger for at rødderne ikke drukner.

En bekendt fortalte mig at alm. pottemix ikke er godt til hibiscus og hun gav mig en opskrift på en god hibiscusblandingmix bestående af

2 dele kompost
1 del groft sand
2 dele alm. pottemuld
evt. lidt komøg eller fyrrebark

Så er det jeg spørger om det er et godt mix for en hawaiiblomst?

Ved heller ikke om rødderne har for lidt luft, så har tænkt på at lægge sten i bunden af potten, så der er luft mellem rødderne?

Er det en god ide?

Med venlig hilsen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 28. april 2012 kl. 15.39

Hej Anders. Ja jeg er nok ikke til så megen hjælp omkring hawaiblomsten. Jeg holder rigtig meget af den plante og har selv forsøgt utallige gange, at få en hawaiblomst til at gro og blive smuk og stor. Men uanset hvordan jeg har båret mig ad, så er det aldrig lykkedes mig, at få en pæn og holdbar blomst ud af det og efter nogen tid, er de alle efterhånden blevet smidt ud. Efter nogen tid forsøger jeg så igen og det sammen mønster dukker frem og jeg kan pludselig igen huske, hvorfor jeg ikke vil have hawaiblomster mere. Bladene enten krøller sammen, knopperne falder af inden de er sprunget ud eller bladene bliver gule og visner. De få gange der er kommet en blomst holder den kun ganske kort tid, for derefter at falde af. Jeg har prøvet med forskellige jordblandinger, prøvet med hhv. undervanding i underskål eller ovenfra. Forsøgt at gøre så den ikke tørrede ud mellem vandingerne og prøvet med mere eller mindre eller slet ingen gødning, men ligegyldigt hvordan jeg bærer mig ad, så kan jeg bare ikke lykkes med denne plante. Har også forsøgt at placere den forskellige steder, men resultatet blev det samme. ØV. Men hvis du skulle få nogle gode ideer, eller lykkes med din plante, så ville jeg blive meget glad for at høre hvordan du bærer dig ad med at få en god blomst ud af Hawaiplanten. Det tror jeg vi er rigtig mange om, at gerne ville vide, da det lader til at netop denne blomst er rimelig svær for mange at holde/passe. Pøj pøj med din blomst. Marianne.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 28. april 2012 kl. 15.56

PS. Glemte jo lige at nævne, at jeg også har haft problemer med, at mange af blomsterne fik lus og det var faktisk ret mange af mine hawaiblomster der altid fik lus. De er slemme til at få spindemider og det kan smitte ens andre planter, så ud med blomsten hvis den får spindemider. Det er i hvert fald min erfaring omkring denne ellers så utrolig smukke blomst. Fandt lige et link på nettet, som du kan kigge på hvis du har lyst.

www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=26&dbid=3b3fa9be-f4b3-4601-8d3e-1dadacd7da2b

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. april 2012 kl. 20.23

Hej Anders det vil være en god ide, at have en Hibiscus i en lerpotte, så kan man ved at slå let på potten, høre om planten er våd eller tør, (høj tone TØR- dyb tone VÅD) Hibiscus vil gerne have en veldrænet jord, der gerne må være til den tørre side. Rødt spind kommer ved tør luft, derfor er det en god ide, at give den en over og underbrusning af bladene af og til, det fjerner også evnt. lus. Hilsen Henry G.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 29. april 2012 kl. 16.34

Jeg fik nogle planter sidste år, plantede dem i en krukke ude i haven og sørgede for de aldrig tørrede ud.

De blomstrede helt vildt, specielt i de få varme perioder vi havde sidste sommer.
Da det efterhånden blev efterår tog jeg den ind og sætte den i et sydvendt vindusparti hvor den har stået hele vinteren uden at smide ét eneste blad.

Nu hvor solen er kommet godt igang igen er blomsterne igen kommet frem og den skal ud igen til sommer.

Jeg tror i har vandet den for meget eller for lidt og givet den for lidt lys.

Mine er plantet i alm pottemuld og har klaret hele sidste sommer udenfor i den kolde og våde sommer vi havde...
Så helt sarte er de vist ikke.

Nyt svar til emnet »Hibiscus pleje. Gør jeg det rigtigt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hibiscus pleje. Gør jeg det rigtigt?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider