Forum

Græsk Basilikum (Busk)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Christensen, 13. maj 2012 kl. 20.48

Hej

Vi var på Rhodos sidste sommer og her fik vi en Græsk Basilikum stikling med hjem af en Sød Restaurant fatter.
Proppede stiklingen i en cola flaske med list og prop på og ned i kufferten.
Den havde det rigtig godt da vi kom hjem og vi fik den straks i en vase med vand og den skød rødder.
Der blev lavet flere og flere stiklinger og til sidst fyldte vi en gammel støbejerns gryde med alle stiklingerne og har indtil en måned siden haft en stor (ca 50 cm høj) flot busk.

I løbet af den sidste månedstid er den begyndt at få gule blade og er blevet trist at se på.

Er der nogen der har en ide om hvorfor ?

Nu har vi klippet den HELT ned til 5 - 10 cm og håber på det bedste så den kan komme flot igen.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. maj 2012 kl. 21.00

Måske mangler den gødning?

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2012 kl. 21.14

Normal vil jeg sige at den manglede gødning og sikkert kvælstof. Havde det været de gamle blade, som blev gule var det ganske naturlig.
Hvis ikke der er insekter, at se under bladene eller nede ved rødderne bør den komme igen .
Prøv at tage nogle af stiklingerne op og se om ikke spidserne på rødderne er hvide. Er de brune er de ved at rådne og det kan være årsagen til at planten sætter gule blade.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Christensen, 13. maj 2012 kl. 21.48

TUSIND TAK for Jeres hurtige svar..

Vi har haft en af stiklingerne oppe og de ser fine hvide ud, så angsten for at ha overvandet er væk. Har boret hul i bunden og yderligere gjort det muligt for vandet at komme ud af gryden.

Hvilken type gødning vil I anbefale ?
Kvælstof.....Hvilken type ?

Vi syntes også at nogle af bladene fik brune pletter

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2012 kl. 21.57

Jeg tror ikke i skal frygte de brune pletter. Er de på nogle få blade så fjern disse blade. Jeg tror ikke de smitter .

Med hensyn til brug af gødning, så kan du bruge den samme som til de andre stueplanter eller den til drivhuset. Det er nok. Men vælg den med højest N-indhold.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Sørensen, 14. maj 2012 kl. 9.51

jeg tror, at du har druknet den med for meget vand.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Christensen, 14. maj 2012 kl. 11.20

Vi har boret hullet op, så vi er sikre på at overskyende vand kan komme væk.

Vi bruger almindelig stue plante gødning.
Hvad med Kvælstof'et ? Hvad er det godt for ?

Som sagt ser rødderne fine ud så vi har som sagt klippet den helt ned.
Tror I "stumperne" kommer igen eller skal vi starte forfra på de stiklinger vi har forsøgt at redde ?

Hvis der er nogen der vil ha stiklingerne , vil vi gerne sende dem afsted i en cola flaske bare I betaler for portoen mm ?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. maj 2012 kl. 11.51

Kvælstoffet laver protein i planten og proteinet er med til lave celler og i hver celler er der dna . Sagt meget enkelt . Det er bare mere kompliceret for der bliver lavet flere proteiner med hver sin funktion .

Vi mennesker spiser proteiner via kød eller bønner og proteiner i vores kroppe har samme funktion som i planterne, nemlig at at lave nye proteiner . Derfor er det heldig at vi er i stand til at nedbryde det . Det kan de fleste planter ikke, dog med undtagelse kødædende planter . Derfor skal planterne have deres proteiner ind i form af kvælstof .

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Christensen, 14. maj 2012 kl. 11.57

TAK for fin forklaring.

Det købes samme sted som gødningen, f.eks Silvan eller ?

Er der noget specielt man skal gå efter eller ?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. maj 2012 kl. 13.09

Ja og tag den til drivhuset så for du mest gødning for pengene. ( 5 ltr. For kr. 99,- ) De andre småflasker gør det bare dyre i længden.

Jeg formoder at der er andet end basilikum i skal gøde .

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Christensen, 14. maj 2012 kl. 13.15

TAK'er

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Christensen, 16. maj 2012 kl. 17.39

Så har jeg været på planteskolen og hentet noget gødning / kvælstof.
Det er formet af en masse små grønne kugler til en ikke spids kegle.

Jeg glemte at høre efter da de fortalte mig hvor længe den ca holder ved normal vanding.
Problemet er jo at den er gemt nede i jorden så man kan ikke umiddelbart se den.

Den skulle selv justere mængder efter plantet behov

Nyt svar til emnet »Græsk Basilikum (Busk)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Græsk Basilikum (Busk)

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider