Forum

Hibiscus har fået sorte insekter…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 2. juni 2012 kl. 9.19

Hej havefolk,

Jeg har for kort tid siden købt to hibiscus planter og er så forundret over de blomster, der kommer - især på den ene af planterne.

Nu er der imidlertid sket det, at der først på den ene af planterne - og nu på dem begge - er kommet masser af små aflange sorte insekter som, ja, jo dels er på planterne, men også lader til at bevirke misfarvning af bladene. Det kan ses på det billede jeg har vedhæftet.

Hvis muligt vil jeg helst "kurere" planterne og beholde dem så jeg håber én af jer her på havenyt kender til en naturlig (biologisk) måde at forhindre videre insektvækst på planterne ...

Hilsen & god weekend,

Jesper

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 2. juni 2012 kl. 9.20

Oups - glemte at vedhæfte billede af, hvordan bladene ser ud. På billedet kan også ses enkelte af de sorte insekter ...

Mvh Jesper

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. juni 2012 kl. 16.59

Den eneste sorte insekt jeg kan komme på er sørgemyg. Kan de flyve og er der også hvide larver at se , især nede ved jorden.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juni 2012 kl. 17.22

Bladlus findes også i en sort udgave, og jeg har hørt om flere, der allerede har set dem i år. Måske er det sådan nogen, du har besøg af?

Det er svært at se på billedet, hvordan de ser ud :) Er dog ret sikker på, at det ikke er sørgemyg, som ligner minifluer og ikke skader bladene. Det er kun larverne, der kan gøre skade på helt små planter ved at gnave i rødderne.

Måske er det sådan nogen? www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/84.html

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 2. juni 2012 kl. 19.49

Det dér er lus, og så mangler den gødning.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. juni 2012 kl. 20.01

Ja, jeg kan ikke rigtig se noget på billedet, men lus er selvfølgelig også en mulighed.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 3. juni 2012 kl. 13.19

Hej igen ...

Tak for jeres svar! Jeg har nu fået mit kamera til at tage et billede med højere opløsning - vedhæftet - og såvidt jeg kan se er det de "trips" som Anja henviser til. Har så også læst om, hvordan det kan håndteres på linket og at på rovmider eller rovtæger er mere omfattende end jeg umiddelbart er interesseret i.

Så i første omgang vil jeg sætte dem i haven og så se om naturen kan finde en løsning. Med mindre i skulle have en bedre idé ...?

Venlige hilsner

Jesper

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 3. juni 2012 kl. 17.50

Åh, jeg troede de var udendørsplanter du havde, men her er opskriften på insektsæbe. Det påstås den er bedst hvis den laves på brændenældevand, men det skal jeg ikke gøre mig klog på.
Du skal sprøjte 2-3 gange efter du har set de sidste levende dyr, da der jævnligt vil klægge æg efter. Du kan også købe færdig insektsæbe.

2 spsk almindelig brun sæbe (altså ikke flydende)
til 1 l vand, tilsæt evt. 2 spsk sprit. sprøjtes på 1 x ugen.
Om trips udryddes bedst når der er sprit i ved jeg ikke, men det skader ikke.
God arbejdslyst

Nyt svar til emnet »Hibiscus har fået sorte insekter…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hibiscus har fået sorte insekter…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider